0

رعایت حریم شخصی در فضای سایبر

دسته بندی ها : مزاحمت اینترنتی 27 دی 1394 مدیر سایبرلا 798 بازدید

در کنار آسایش و مزیت های حاصل از دستاوردهای بشری برخی تهدیدات را نیز شاهد هستیم همانند دارو که برای درمان استفاده میکنیم اما به همراه خود عوارض دیگری هم دارد و میتواند به دیگر قسمت های سالم بدن نیز آسیب برساند.

پلیس فتا : پزشکان هنگام تجویز دارو علاوه بر کسب اطلاعات از بیمار به عوارض دارویی نیز توجه ویژه دارند چرا که برخی از داروها با توجه به شرایط جسمی و آلرژیک برای بیمار مناسب نیستند.

متاسفانه خیلی از تکنولوژی هایی که این روزها از سوی مردم مورد استفاده قرار میگیرند در کنار تمام مزیت ها، تهدیداتی در پی دارد که استفاده کنندگان آن متوجه عواقب آن نیستند در حال حاضر اکثر شهروندان در یکی از این شبکه های اجتماعی عضو هستند و با تشکیل گروه های مختلف اطلاعات زیادی را با هم رد و بدل میکنند.اطلاعاتی که گاها مهم، حساس، شخصی و محرمانه است که اگر در اختیار افراد غریبه قرار بگیرد میتواند از آن ها به راحتی سوءاستفاده و علیه کاربر ان به کار گیرد و مشکلات زیادی را برای شخص به وجود آورد.

همانگونه که استفاده خودسرانه از دارو در میان برخی افراد رایج است و هیچ کس به عواقب عوارض دارویی فکر نمی کند و توصیه های پزشکان را جدی نمی گیرند، در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی نیز این موضوع صادق است و کاربران به راحتی در هر شبکه اجتماعی فعال هستند و هرگونه اطلاعات را به اشتراک میگذارند و باور ندارند خطراتی را که به آن ها گوشزد میشود، جدی و تبعات آن جبران ناپذیر است.

گواه آنکه شاهد افزایش پرونده های هتک حیثیت در محاکم قضائی هستیم، پرونده هایی که در پی غفلت کاربر و عدم توجه به توصیه ها به وجود آمده است و به راحتی نه تنها آبروی کاربر بلکه آبروی خانواده وی از سوی یک مجرم سایبری به حراج گذاشته می شود و چه زندگی هایی نیز در این میان از بین رفته و منجر به طلاق شده است.

چرا یک کاربر باید عکس های خصوصی و خانوادگی خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد؟ آیا همین کاربر حاضر است آلبوم خانوادگی خود را در اختیار افراد غریبه قرار دهد؟ قطعا پاسخ منفی است.

اما همین کاربر به راحتی عکس های خصوصی خود را در فضای مجازی منتشر میکند بی آنکه متوجه عواقب آن باشد سوالی که ذهن کارشناسان اجتماعی فضای سایبر را مشغول کرده، این است که چرا کاربران اجازه میدهند افراد غریبه به حریم خصوصی آن ها وارد شوند؟

آیا باور ندارند که ورود افراد غریبه به این حریم همان تبعات ورود در فضای حقیقی را دارد؟در پاسخ به این سوال باید گفت بخشی از این عدم غفلت کاربران، به دستگاه های مرتبط آموزشی باز می گردد که به این موضوع نپرداخته اند.

به عنوان مثال در هیچ یک از دوره هایی که از سوی آموزشگاه های کامپیوتری زیر نظر فنی و حرفه ای و یا موسسات دیگر برگزار می شود به موضوع تهدیدات فضای سایبر پرداخته نشده است.

در اکثر این کلاس ها و دوره ها، تهدیدات ارائه شده بیشتر شامل حملات ویروسی، تروجان و برنامه های نرم افزاری مخرب است که می تواند به سیستم رایانه کاربر صدمه وارد کند و هزینه ای را به کاربر تحمیل کند.

اثرات منفی شبکه های اجتماعی بر زندگی انسان ها :

* تعاملات فرد به فرد یا رو در رو را کاهش می دهد .
* احساس نیاز به توجه را به شدت افزایش می دهد.
* توجه شما را از اهداف زندگی واقعی منحرف خواهد کرد .
* خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می دهد.
* احتمال شکست روابط موجود در شبکه های اجتماعی بیش از روابطی ست که در دنیای واقعی داریم .
* استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی خلاقیت افراد را نابود می کند .
* مقایسه پیوسته خود با دیگران در شبکه های اجتماعی شما را به نابودی خواهد کشاند .
* شبکه های اجتماعی افراد را به شدت بی خواب می کنند .
* حریم خصوصی شما را به خطر می اندازد .
* شبکه های اجتماعی بیشترین مخاطبان را به خود جذب نموده و اعتیاد آور می باشند .
* شبکه های اجتماعی به کاربران خود استرس وارد می کنند.

راهکارهای پیشنهادی برای استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی :

* قبول کنید که شبکه های اجتماعی وقت گیر است.
* برنامه ریزی مناسب و منطقی داشته باشید.
* از همراهی و همدلی خانواده کمک بگیرید.
* عضویت خود در گروه ها را محدود کنید.
* خود کنترلی تان را تقویت کنید.
* بررسی کنید که چه چیز هایی را در شبکه های اجتماعی از دست می دهید .
* بدون هدف عضو گروه ها نشوید .
* بیکار و بی برنامه نباشید.
* نیازی را که برای رفع آن در شبکه های اجتماعی هستید کشف کنید.
* محدودیت های زمانی ایجاد  کنید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست + 19 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!