0

رشد ۶۳ درصدی جرایم اینترنتی و کشف 88 درصدی جرایم

رئیس پلیس فتا کشور از رشد 63 درصدی و کشف 88 درصدی جرایم اینترنتی خبر داد و گفت: این پلیس در خصوص کشف جرایم و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، زمینه تبادل اطلاعات و دانش با 138 کشور جهان را به وجود آورده است.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا، سردار ‌سید کمال هادیان‌فر‌ در اولین همایش ملی رویارویی با جرایم سایبری، چالش‌ها و راهکارها، اظهار کرد: دبیرخانه پلیس فتا از سال 88 ایجاد شد و در بهمن 89 رسما با هدف تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور با صیانت از هویت دینی و ملی و ارزش‌های انسانی جامعه‌، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع‌، صیانت از منافع‌، اسرار و اقتدار ملی فعالیت خود را آغاز کرد.

این مقام ارشد انتظامی چشم انداز پلیس فتا ناجا را در افق ایران 1404 رسیدن به سازمانی فعال‌، نوآور‌، پیشرو‌، کار‌آمد‌، پاسخگو، قانونمند و قانون‌مدار در راستای فراهم نمودن اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی و حفظ ارزش های اسلامی در فضای مجازی ترسیم کرد.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت جرایم سایبری و ادله دیجیتال، این پلیس صلاحیت رسیدگی به جرایم بخش‌های اجتماعی، فرهنگی‌، اقتصادی‌، سیاسی و امنیتی را داراست و با تمام جرایم این حوزه به استناد قانون جرایم رایانه‌ای مصوب اسفند ماه 1388 مجلس شورای اسلامی برخورد قانونی می‌کند و در مواجهه با جرایمی که جنب‌های بین‌المللی دارد تعامل و همکاری مناسبی در چار‌چوب قوانین کشور با سایر پلیس های سایبری دنیا دارد.

سردارهادیان‌فر بیان‌کرد‌: علی‌رغم رشد 63 درصدی جرایم‌، کشف 88 درصدی را داشته‌ایم که از نرم جهانی حداقل 50 درصد جلوتر است و عملکرد صحیح و بروز رسانی مستمر این پلیس شرایطی فراهم کرده که پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران از طرف سازمان اینترپل جهانی به عنوان سرگروه منطقه‌ای جهت آموزش و راه‌اندازی پلیس‌های سایبری سایر کشورها برگزیده شده است.

وی ضمن بیان اینکه پلیس فتا در زمینه کشف جرایم و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، زمینه تبادل اطلاعات و دانش با 138 کشور جهان را به وجود آورده است‌، گفت: فضای مجازی در عین مفید بودن می‌تواند بهشت امن هنجارشکنان باشد.

رئیس پلیس سایبری کشور به گزارش‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود‌: 2/3 میلیارد نفر از جمعیت جهان کاربران اینترنت هستند و تا سال 2020 کاربران اینترنت به 6/4 میلیارد نفر خواهند رسید این بدان معناست که 62 درصد جمعیت جهان می‌توانند به صورت آنلاین به اینترنت وصل شده و یکی از قربانیان جرایم اینترنتی باشند .

وی ادامه داد‌: آمار و گزارشات جهانی بیان‌گر آن است که در سال 2020 ترافیک جهانی اینترنت به طور مساوی بین کامپیوترهای شخصی و سایر گجت‌ها مانند تبلت‌ها، فبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، دوربین و حتی لوازم خانگی هوشمند تقسیم خواهد شد و 15 میلیارد ابزار متصل به اینترنت در سال 2020 به 31 میلیارد افزایش می‌یابد.

رئیس پلیس فتا مطرح کرد‌: سازمان های معتبر جهان پیش‌بینی می‌کنند در سال 2020 جرایم، حملات سایبری و سرقت اطلاعات و مالی بیش از دو تریلیون دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد خواهد کرد و در این میان دستگاه‌های هوشمند و خدمات آن نیز سهم گسترده‌ای به عنوان عضوی از شاکله فنی اطلاعات را به خود اختصاص خواهند داد.

سردار هادیان‌فر خاطر نشان کرد‌: بیشترین انگیزه مجرمان سایبری در سراسر جهان انگیزه مالی و کسب در آمد نامشروع است و گزارشات حاکی از آن است که در همین سال مجرمان توانسته‌اند بیش از 388 میلیارد دلار در‌آمد برای خودشان در جهان کسب کنند.

وی افزود: سازمان اینترپل پیش‌بینی می‌کند در سال 2019 بیش از 80 درصد جرایم سایبری از یک عامل سازماندهی شده سرچشمه بگیرد و بازارهای سیاه جرایم در چرخه خلق بد‌افزار‌، نفوذ به کامپیوترها‌، مدیریت بات‌نت‌ها‌، درو کردن داده‌های شخصی و مالی و بهره‌برداری از اطلاعات صورت پذیرد.

این مقام ارشد انتظامی عنوان‌کرد‌: نرخ قربانی برای کلاهبرداری آنلاین‌، کارت‌های اعتباری، فیشینگ‌، فارمینگ، دستکتاپ فیشینگ، دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی افراد و یا دسترسی به حساب یک ایمیل و سرقت هویت‌، بین یک تا 17 درصد جمعیت آنلاین برای 21 کشور در نقاط مختلف دنیا متغیر است‌، این در حالی است که نرخ سرقت از منازل‌، دزدی و سرقت اتوموبیل برای همین کشورها 5 درصد است که این آمار در کشورهای کمتر توسعه یافته بالاتر است.

این مقام انتظامی اضافه‌کرد: روزانه 100 هزار سایت در دنیا متولد می‌شود و هفته‌ای 80 هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود و اینکه تولد 476 سایت مجرمانه در هر ساعت در دنیا مجرمان را بر آن داشته که از این سهولت و دسترسی نهایت استفاده را کرده و خود را در پشت دیگران پنهان کنند. به همین دلیل امروز پنهان ماندن هویت به عنوان یکی ازچالش‌های اصلی فضا سایبری مطرح است.

به گفته سردار هادیان‌فر طبق آمار منتشر شده از سازمان اینترپل در سال 2014 هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می‌شود که این آمار روبه افزایش است. در همین سال کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها به طور میانگین 122 حمله سایبری موفق را تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به چالش‌هایی در امر رسیدگی به جرایم سایبری گفت: فعالیت 63 نوع پول مجازی مانند “بیت کوین” ، جرایم مشهود در فضای مجازی، سرقت هویت، محرمانگی داده‌ها پدیده‌ای مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری‌، شبکه‌های اجتماعی بیگانه و 152 پیام رسان موبایلی که تابع قوانین کشور ما نیستند و حاکمیت اینترنت که از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند از جمله این چالش‌ها است. احصاء مهمترین کاستی‌ها و چالش‌های حقوقی، چاره اندیشی و افزایش تعامل و همکاری بین سازمانی و دستگاه‌های ذی‌صلاح و اندیشمندان این حوزه در راستای راهکارهای مناسب برای وضع قوانین پویا، کارآمد در حوزه فضای مجازی برای آینده کشور عنوان کرد .

رئیس پلیس سایبری کشور در خاتمه ابراز امیدواری کرد که این نشست‌و نشست‌های بعدی زمینه ساز پویایی قوانین و رفع خلاء‌های موجود در کشور گردد و شرایطی را مهیا کند تا بتوانیم در تدوین قوانین جدید و روز آمد متناسب با رشد و توسعه فناوری و اطلاعات و جرایم حرکت کنیم و در تدوین قوانین بین المللی یکپارچه جهانی پیشگام باشیم.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار + هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!