0

راهکار‌هایی برای پیشگیری از کودک آزاری آنلاین

سواد رسانه ای و کودکان د فضای مجازی

با پایین آمدن سن استفاده از فضای مجازی، پای آزار و اذیت کودکان به این فضا نیز کشیده شده است. پس لازم است والدین راهکارهایی برای پیشگیری از این کودک آزاری آنلاین در نظر بگیرند.

کنترل والدین روش مهمی برای حفظ امنیت آنلاین کودکان است. کنترل والدین می‌تواند شامل مسدود کردن محتوای آسیب‌زا یا ناراحت کننده، کنترل خرید‌های آنلاین یا نظارت بر مدت زمانی باشد که کودک آنلاین سپری می‌کند. البته ایجاد این کنترل بسیار آسان است.

• جستجو‌های بی ضرر گاهی ممکن است نتایجی نه چندان بی ضرر به دنبال داشته باشد.

• مطمئن شوید که به کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل فرزندانتان دسترسی دارید: این نکته به این معنی نیست که همیشه باید به دستگاهشان دسترسی باشید. می‌توانید در هفته چند بار کامپیوترشان را بررسی کنید و ببینید چه وب‌سایت‌هایی را بازدید می‌کنند، چه فایل‌هایی را دانلود می‌کنند. اگر برایتان مقدور باشد، گفتگوی آنلاین و ایمیل‌های فرزندانتان را نیز بررسی کنید.

• به فرزندانتان در مورد تهدید‌ها و خطرات آنلاین آموزش دهید. یادگیری یک روند است. با کمک لیست زیر به فرزندانتان درباره اینترنت، تهدید‌ها و خطرات آنلاین آموزش دهید.

– از مرورگری امن چه می‌دانیم؟
– چگونه می‌توانیم امنیت حساب ایمیل را حفظ کنیم؟
– از حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی چه می‌دانیم؟
– حقیقت‌های امنیتی کدامند؟
– از کلاهبرداری آنلاین چه چیزی می‌دانیم؟
– اگر کامپیوترمان به بد‌افزار آلوده شد چه کنیم؟
– از چه راه‌هایی می‌توانیم از داده‌ها و اطلاعاتمان حفاظت کنیم؟

به آن‌ها گوش کنید: اجازه بدهید فرزندانتان در مورد اینترنت، اتفاق‌ها و رفتار‌های آنلاینشان با شما صحبت کنند یا تصور کنند به شما آموزش می‌دهند. این رفتار از یک طرف برای آن‌ها هیجان‌انگیر می‌شود که موضوعی را آموزش می‌دهند و از طرفی شما از آنچه فرزندتان در مورد اینترنت و سرویس‌های آنلاین می‌دانند و نمی‌دانند آگاه می‌شوید. در نتیجه‌ی این نکته، فرزندانتان به شما اعتماد می‌کنند و هر اتفاقی بیفتد با شما در میان می‌گذارند.

رفتار‌های آنلاین، پیامد‌های واقعی دارند: آگاه کردن فرزندان از اینکه اینترنت می‌تواند محیط خطرناکی شود، هرازگاهی پیچیده و سخت می‌شود؛ بنابراین بهتر است قدم به قدم حرکت کرد، به جای توضیح چرایی خطرناک بودن می‌توان با گفتن اینکه در اینترنت با غریبه‌ها صحبت نکن از آن‌ها محافظت کرد.

روی دستگاه فرزندانتان یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس مطمئن نصب کنید؛ علاوه بر این مطمئن شوید که دیوار آتش هم فعال است.

از نرم افزار‌های کنترل والدین برای مانیتور دستگاهشان استفاده کنید؛ با استفاده از نرم‌افزار‌های کنترل مطمئن، مانند Romaco Timeout، می‌توانید کنترل مصرف اینترنت، وب‌سایت‌های بازدید شده، زمان اتصال به اینترنت، بلاک کردن سایت‌ها و… را داشته باشید.

صیانت از کودکان در فضای مجازی و اینترنت

نرم‌افزار‌های دستگاهشان را به روز نگاه دارید

مطمئن شوید فرزندانتان بدون نصب کردن ضد جاسوس‌افزار به اینترنت وصل نشوند؛ علاوه بر نرم‌افزار آنتی ویروس حتماً از سایر نرم‌افزار‌های امنیتی استفاده کنید.

به فرزندانتان آموزش دهید که:
– روی لینک‌های پنجره‌های pop up کلیک نکنند
– به سوالات غیرمنتظره جواب ندهند
– با غریبه‌ها صحبت نکنند
– نرم‌افزار‌های کرک شده را دانلود نکنند

امنیت شبکه Wi-Fi منزل را تامین کنید: حفظ امنیت شبکه Wi-Fi بسیار با اهمیت است. توجه داشته باشید که دستگاه‌هایی که به مودم Wi-Fi خانه وصل هستند نیز جزیی از شبکه Wi-Fi محسوب می‌شوند.

به شبکه‌های Wi-Fi‌ خارج از خانه‌تان نیز توجه کنید: با فرض امن بودن شبکه Wi-Fi منزل خودتان، ممکن است فرزندانتان به Wi-Fi‌های عمومی که اطرافشان باشند وصل شوند. شبکه‌های Wi-Fi باز مورد توجه مهاجمان مخرب هستند. مطمئن شوید که از خطرات Wi-Fi‌های باز با آن‌ها صحبت کنید تا به هر شبکه‌ای وصل نشوند

از فرزندان خود محافظت کنید

در اینجا چند گام ارائه شده است که به کمک آن‌ها خانواده‌ها می‌توانند از کودکان خود در برابر خطر اینترنت و تکنولوژی کامپیوتر محافظت کنند. ابتدا والدین باید این نکته را در نظر داشته باشند که نظارت و توصیه‌های بزرگتران ضروری است و نه اختیاری. همان طور که به کودکان آموخته می‌شود چگونه باید از خیابان عبور کنند باید آنچه را که در وب انجام می‌دهند را نیز مورد نظارت قرار داد.

آنچه در آغاز کار نیاز دارید:

در صورتی که مایل بودید با کودکانتان صحبت کرده و بدانید که در اینترنت چه کاری انجام می‌دهند می‌توانید با این سوالات شروع نمایید:

۱- دوستانتان در اینترنت چه کار می‌کنند؟

این سوال توجه را از کودک منحرف کرده و به فعالیت‌های اینترنتی عمومی در اطراف وی هدایت می‌کند. این روش خوبی برای آغاز کار و ساده و عادی نگاه داشتن موضوع است. شما باید کودکانتان را مطمئن سازید که به خاطر پاسخ هایشان آن‌ها را تنبیه نخواهید کرد. حقوق کودکان در شبکه های اجتماعیبا این روش می‌توانید اطلاعاتی درباره بازی، چت، شبکه‌های اجتماعی و حتی تکالیف و فعالیت‌های تحقیقاتی آن‌ها کسب کنید.

۲- جدیدترین و پرطرفدارترین وب سایت‌ها کدامند؟

از کودکان خود بپرسید این سایت‌ها چرا محبوبیت دارند. همچنین می‌توانید درباره سایت‌هایی که محبوبیت ندارند نیز بپرسید.

۳- سایت‌های مورد علاقه خود را به من نشان بده:

بله، بهتر است اندکی از زمان خود را صرف این کنید که سایت‌های مورد علاقه کودکان را تماشا کنید. از آن‌ها بپرسید تنظیمات امنیتی خود را چگونه انجام می‌دهند (به بالا و پایین صفحات آن سایت‌ها دقت کنید). در صورتی که تصمیم می‌گیرید خودتان این تنظیمات را برقرار کنید اجازه دهید کودکان نیز در جریان کار قرار گیرند.

۴- آیا تاکنون زمانی که آنلاین بودید با مورد عجیبی برخورد کرده اید یا احساس ناراحتی نموده‌اید؟

در اینجا می‌توانید در مورد جستجو‌های تصادفی کودکانتان در وب سوال کنید. ایده این روش این است که مطمئن شوید کودکانتان بدانند می‌توانند صحبت کنند و اگر اتفاق بدی در دنیای آنلاین بیافتد تنبیه نخواهند شد. به هر حال تجربه‌های ناخوشایند، در صورتی که کودکتان عضو فعالی در وب باشد، اجتناب ناپذیر است. بگذارید فرزندتان بداند که اگر اتفاق بدی افتاد می‌تواند جهت کمک به شما مراجعه کند و تنبیه نخواهد شد.

مهارت خودتان را افزایش دهید تا بتوانید از فرزندان خود محافظت کنید

اگر می‌خواهید فرزندان خود را ایمن نگه دارید، ابتدا باید خطراتی که هنگام آنلاین شدن با آن‌ها مواجه می‌شوند را بشناسید و درک کنید. اگر سواد رسانه‌ای داشته باشید، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا یاد بگیرند چگونه از خطرات دور شوند، بنابراین آن‌ها می‌توانند در عین حال که سرگرم می‌شوند، ایمن باشند.

منبع: گرداب

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!