0

۲۲ روز از دهن کجی اپراتورهای گرانفروش به قوانین گذشت

دسته بندی ها : حقوق مصرف کننده, فناوری اطلاعات 6 مرداد 1399 کارشناس سایبرلا 295 بازدید
حقوق اینترنت و تجارت الکترونیکی

اپراتورهای تلفن همراه در ۱۳ تیرماه، با حذف بسته های کاربردی و بلندمدت اینترنت، ضمن دهن‌کجی به قانون به تضییع حقوق کاربرانی پرداختند که کار، زندگی و آموزش‌شان به ایننترنت وابسته است، نکته جالب اینکه پس از گذشت نزدیک به ۲۲ روز آنها همچنان به همه اخطارها و هشدارهای وزارت ارتباطات، بی‌توجه هستند.

تعیین جریمه دو میلیاردی برای اپراتورها به علت گرانفروشی بسته های اینترنتی، خبری بود که هفته گذشته منتشر شد. خبری که شاید به چشم برخی از افراد به معنای خاتمه یافتن این جدال و بازگشت بسته‌های پرکاربرد دو اپراتور بزرگ کشور به کاربران بود،  اما حقیقت، چیزی دیگری را نشان می‌دهد.

واقعا جریمه دو میلیارد تومانی، برای اپراتورهایی که راه‌اندازی تنها یک سایت‌ ارتباطی‌شان بیش از این مبلغ هزینه دارد، بازدارنده است؟

سازمان رگولاتوری وزارت ارتباطات در تازه‌ترین واکنشی که به ماجرای اپراتورها داشته، اعلام کرده است با توجه به حجم جرایمی که رخ داده، برخورد با اپراتورها عبرت آموز خواهد بود. قره داغی بر این نکته تاکید کرده است که جریمه دو میلیاردی اپراتورها حکم یک اخطار را دارد اما طبق قانون و باتوجه به حجم گسترده اجحاف مالی که در حق میلیون‌ها نفر از مردم شده، به‌زودی تعزیرات حکومتی بر اساس گزارش‌هایی که ارسال کردیم به شکل جدی و دقیق جرایم اپراتورها را مشخص می‌کند.

حالا باید منتظر باشیم تا سازمان تعزیرات حکومتی به این مساله ورود کند. هر چند رئیس رگولاتوری بیش از دو هفته قبل خبر از ارسال نامه به تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به این مساله داد، اما از آن سو نیز شاهد هیچ واکنشی نیستیم.

در این بی‌خبری، بسیاری از مردم که زندگی، کار و آموزش‌شان به فضای مجازی گره خورده است، مجبورند از نیازهای اولیه خود بزنند تا بتوانند بسته‌هایی را بخرند که بیشترین حجم آن شاید ۲ گیگابایت است. با تقسیم اینترنت ایران به دو بخش داخلی و خارجی و در نظر گرفتن اینکه اغلب ترافیکی که توسط کاربران به مصرف می رسد، ترافیک بین‌الملل حساب می‌شود، می‌توان در بهترین حالت از این ۲ گیگ که به قیمت حدود ۱۶ هزار تومان خریداری می‌شود، بین دو تا سه روز استفاده کرد.

حقوق مصرف کننده گویا تنها چیزی است که در این جنگ خیلی به آن پرداخته نشده است. سازمان‌های مربوطه اخطار می‌دهند و ضرب الاجل مشخص می‌کنند. اپراتورها نیز با بی‌اعتنایی به این مساله به راهی که در پیش گرفته‌اند ادامه می‌دهند. در این بین تنها کاربران اینترنت هستند که این روزها اخبار ورود نسل پنجم اینترنت به ایران را دنبال کرده و به این فکر می‌کنند آن‌ها که اکنون در تامین هزینه نسل سوم و چهارم اینترنت مانده‌اند، چطور می‌توانند هزینه اتصال به این دنیای جدید را پرداخت کنند.

منبع: ایرنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!