0

درخواست کمک فعالان رمزارز از رئیس جمهوری

پرداخت اینترنتی, پرداخت الکترونیکی, درگاه پرداخت

فعالان صنعت رمزارز و بلاکچین کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری، اقدامات بانک مرکزی در بستن درگاه های پرداخت تبادل رمز ارز را شتاب‌زده خوانده‌اند و اعلام کرده‌اند که این تصمیمات به مشکلات مالی و بحران‌های اقتصادی امنیتی در این حوزه دامن می‌زند. آنها در فرصتی سه ماه خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از بخش‌های مرتبط شده‌اند تا با سیاستگذاری مشخص جلوی خروج به گفته آنها «هنگفت ارز از کشور» گرفته شود.

در یک ماه گذشته از مقامات شورای عالی فضای مجازی تا رئیس مجلس نسبت به فعالیت درگاه های پرداخت در ارتباط با رمز ارزها هشدار داده‌اند. همین هفته پیش بود که رئیس مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد دارایی نسبت به فعالیت صرافی های رمز ارز و مبادله رمزارزها برای بار دوم هشدار داد. این اظهارات و هشدارها در حالی مطرح می‌شود که شاپرک نیز اسفندماه گذشته به پرداخت‌یارها اعلام کرده بود تا درگاه‌های صرافی‌های رمزارزی را به دلیل فعالیت‌های غیر قانونی مسدود کنند.

حالا با بالا گرفتن هشدارهای مسئولان مختلف نسبت به فعالیت در بازار رمز‌ارزها، فعالان صنعت رمزارز و بلاکچین کشور با راه‌اندازی کارزاری و ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری از او خواسته‌اند که جلوی ایجاد ناامنی در این حوزه را بگیرد.

در این نامه آمده است که علیرغم قانونی بودن تبادل رمز ارز به شرط قبول مسئولیت خطرپذیری توسط متعاملان براساس مصوبه تاریخ ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۸ هیات وزیران، اقدامات شتاب زده بانک مرکزی در خصوص بستن درگاه‌های پرداخت در سالی که به تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها موسوم‌شده است، می‌تواند به مشکلات مالی و بحران‌های اقتصادی و امنیتی در این حوزه منجر شود.

در این نامه اشاره شده که اکوسیستم رمزارزها در حال‌حاضر از حدود حداقل سیصد شرکت تشکیل شده که بیش از ده هزار شغل برای افراد متخصص و مجرب ایجاد کرده‌اند. طبق ادعای مطرح شده در این نامه ارزش جهانی بازار رمزارزها از دو هزار و پانصد میلیارد دلار فراتر رفته و ارزش روزانه تبادل رمزارزها در ایران با بیش از شش میلیون حساب کاربری فعال مستقیم و با واسطه، بین پنج تا ده هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که به صورت کاملا قانونی با رعایت مقررات مربوط به پولشویی و تحت نظر نهادهای ناظر مثل پلیس فتا اقدام می‌کنند. به باور نویسندگان این نامه برخورد قهری و غیرمسئولانه و انسداد بسترهای شفاف و قابل نظارت موجود در عمل «مصداق بارز خودتحریمی و به معنی توقف تمامی فعالیت‌های شفاف و قانونی این حوزه است.» در ادامه این نامه آمده است: «صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که تضعیف این صنعت استراتژیک می‌تواند در آستانه فصلی جدید از تاریخ کشور یکی از بازوهای قدرتمند ایران در عرصه‌های بین‌المللی را با آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد روبه‌رو کند.»

در پایان فعالان صنعت رمزارز و بلاکچین کشور خواستار اجتناب از برخوردهای قهری و عجولانه برای انسداد درگاه پرداخت شرکت‌های فعال در این حوزه شده‌اند. آنها در مهلتی حداقل سه ماهه خواستار تشکیل کمیته‌ای ویژه در این زمینه شده‌اند این کمیته از نظر آنها باید مشتمل بر تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط شامل بخش دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی مانند انجمن بلاکچین، انجمن فین تک، نظام صنفی رایانه‌ای کشور، نظام صنفی رایانه‌ای تهران، اتاق بازرگانی ایران با قید فوریت ایجاد شود تا این کمیته بتواند آیین‌نامه اجرایی بند ۱ مصوبه فوق‌الذکر هیئت وزیران را تهیه و ارائه کند تا بدینوسیله از خروج هنگفت ارز از کشور و ایجاد ناامنی اقتصادی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها جلوگیری شود.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 − پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!