0

درآمد میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی همگانی نیست

دسته بندی ها : تجارت الکترونیک 16 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 799 بازدید

چندی پیش بنیانگذار جشنواره موبایل اعلام کرد که درآمد حاصل از نرم‌افزارهای کاربردی توسعه دهنده (اپلیکیشن ها) ماهانه 50 میلیون ریال و درآمد تارنماهای کسب‌و‌کار و فروش اینترنتی ده‌ها میلیارد ریال است.

سایبرلا (CYBERLAW) به نقل از روزنامه ایران: احرام‌پوش بنیانگذار جشنواره موبایل در حالی از درآمد میلیاردی ماهانه کسب و کارهای اینترنتی خبر داد که کارشناسان و اهالی دست اندرکار در کسب و کارهای اینترنتی این میزان درآمد را نه تنها اغراق‌آمیز دانستند بلکه اعلام کردند که کسب چنین درآمدی در بین کسب و کارهای اینترنتی عمومیت ندارد و درصد بسیار کمی از کسب و کارهای اینترنتی درآمد میلیاردی دارند.

خلاقیت و نوآوری رمز موفقیت

«بیش از 80 درصد بازار دست چند کسب و کار اینترنتی (فروشگاه) است و بقیه کسب و کارهای اینترنتی فروش چندانی ندارند و به جرأت می‌توان گفت که کسب و کارهای اینترنتی عموماً ماهانه چنین درآمدی ندارند.»

رضا الفت نسب، رئیس انجمن کسب و کارهای اینترنتی با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: در کنار کسب درآمد باید هزینه‌ها را نیز در نظر گرفت چرا که خالص درآمد در ماه ده‌ها میلیارد ریال نیست و بیشتر درآمد صرف سایر هزینه‌ها مانند چندین کارمند، اجاره محل فعالیت، سرور،  تأسیسات و… می‌شود که این هزینه‌ها را باید از درآمد کسر کرد بنابراین سود خالص اندکی برای صاحب کسب و کار اینترنتی باقی می‌ماند.

الفت‌نسب رئیس انجمن کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه در چند سال گذشته نیز درآمدهای کسب و کارهای اینترنتی به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش یافته است، می‌افزاید: البته در این میان کسب و کارهایی نیز بوده‌اند که درآمدهای بسیار بالایی به‌دست آورده‌اند ولی درصد کمی از کل کسب و کارهای اینترنتی را شامل می‌شوند.

اما برای درآمدزایی بالا در کسب و کارهای اینترنتی چه باید کرد که رئیس انجمن کسب و کارهای اینترنتی در این‌باره می‌گوید: توصیه ما این است که اگر می‌خواهند وارد کسب و کار اینترنتی شوند یا کسب و کار اینترنتی خود را ارتقا دهند، ابتدا باید بحث خلاقیت را فراموش نکنند و در کار خلاقیت داشته باشند.

در بحث ارزش افزوده خدماتی که می‌خواهند به کاربران ارائه دهند باید در کار خود نوآوری داشته باشند و از کارهای تکراری پرهیز کنند تا مردم به سمت کسب و کارهای آنها جذب شوند.

رضا الفت‌نسب می‌افزاید: در گذشته سایت‌هایی وجود داشتند که توانستند حجم بالایی از سفارش‌های بازار را جذب کنند ولی به دلیل نبود خلاقیت و نوآوری به مرور مخاطبان و مشتریان خود را از دست دادند و فروش آنها روند نزولی به خود گرفت بنابراین باید سرویس‌های تازه و جدیدی را در قالب خدمات ارزش افزوده به مشتریان خود ارائه دهند تا آنها جذب کسب‌وکار اینترنتی شوند.

وی در ادامه می‌گوید: سایت هایی در کسب و کارهای اینترنتی موفق هستند که برای لحظه لحظه سایت خود برنامه ریزی کرده‌اند و ایده‌های به روز به کاربران و مشتریان خود ارائه می‌دهند. مردم دنبال نوآوری و انواع جشنواره‌ها و فروش‌های ویژه و… هستند بنابراین هر سایتی زودتر خدمات جدید به مشتریان خود ارائه دهد، برنده است.

ایده و مدل تجارتی مناسب عامل درآمدزایی

حمید محمدی از مدیران یکی از فروشگاه اینترنتی پردرآمد نیز کسب درآمد میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی در ماه را صحیح نمی‌داند و معتقد است که تنها درصد اندکی از کسب و کارها که مدل و ایده خوب تجاری دارند، موفق عمل کرده‌اند. محمدی به «ایران» می‌گوید: درحال حاضر کسب و کارهای اینترنتی درآمد بالایی ندارند و میان صدها کسب و کار اینترنتی یکی درآمد بالایی دارد و نمی‌توان گفت هر کسی که در محیط وب کسب و کاری را راه‌اندازی کرده است، پس درآمد بالایی کسب می‌کند.  اخیراً از سوی کافه بازار نیز اعلام شد که تعداد محدودی ( 10 مورد ) از برنامه ها و اپلیکیشن ها درآمد چند صد میلیونی دارند.

محمدی با بیان اینکه تجارت و درآمدزایی در محیط تحت وب نیز مانند سایر مشاغل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و از ده‌ها کسب و کار اینترنتی یکی می‌تواند درآمد بالایی را به‌دست آورد، می‌افزاید: یکی از این فاکتورها این است که چه مدل تجارت آنلاین را برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌‌اند چون اگر مدل تجاری مناسبی در کسب و کار اینترنتی انتخاب نشود، تضمینی برای کسب درآمد بالا نیست.

محمدی در ادامه می‌گوید: انتخاب کسب و کار هم در درآمدزایی نقش دارد و باید دید که کسب و کار انتخاب شده چقدر با نیازهای مردم مطابقت دارد و البته کسب درآمد خوب تنها به این دو فاکتور ختم نمی‌شود چرا که باید در مرحله بعد کار خود را بخوبی اجرا کرده و بخوبی پیش ببرد.

محمدی می‌افزاید: در این میان نباید تبلیغات را نیز نادیده گرفت بلکه  باید به میزان کافی کسب‌و‌کار خود را تبلیغ کرده و پای کار خود بمانند و   وقت زیادی صرف کنند چرا که در بین همان تعداد محدودی از کسب‌و‌کارهای اینترنتی که درآمد خوبی دارند، رقابت هم بسیار بالاست و حفظ درآمد سخت‌تر است.

ارائه سرویس‌های متنوع به مخاطبان

«در بخش کسب‌و‌کارهای تحت وب کسب درآمد بسیار بالا آن هم به صورت ماهانه صحت ندارد چرا که عموماً کسب‌وکار تحت وب درآمد آنچنانی ندارند و درصد بسیار کمی از کسب و کارهای اینترنتی درآمد بالایی دارند.»

شلیله با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: آماری از تعداد سایت‌های موفقی که درآمدزایی بالایی دارند، نداریم ولی باید گفت که این میزان کسب درآمد اعلام شده عمومیت ندارد و تعداد خاص و محدودی از کسب و کارهای تحت وب دارای درآمد بالا حتی  50 برابر بیشتر از میزان اعلام شده هستند.

شلیله با بیان اینکه درصد اندکی که درآمد بالایی از کسب‌و‌کار خود در محیط اینترنتی دارند و توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب کنند، بیشتر سایت هایی مانند تبلیغات، آگهی‌ها و برخی فروشگاه‌های اینترنتی هستند، درباره علت موفقیت و درآمدزایی کسب‌وکارهای تحت وب می‌افزاید: البته باید گفت که تنها جلب اعتماد مردم باعث افزایش درآمدزایی نمی‌شود،  بلکه با نگاهی به این سایت‌ها مشخص می‌شود که آنها سرویس‌های متنوعی را به کاربران و مخاطبان خود ارائه می‌دهند و رضایت آنها را جلب می‌کنند.

شلیله  می‌گوید: به نظر می‌رسد اپلیکیشن‌ها به علت داشتن سرویس‌های بسیار محدود در جذب مخاطب ناموفق عمل می‌کنند. هرچند اکنون تعدادی از اپلیکیشن ها هم در آمد 100 میلیون تومانی در ماه دارند ولی اگر همه اپلیکیشن‌ها درآمد زیادی کسب نمی‌کنند شاید به این دلیل است که کمتر مدل تجاری و درآمدزایی دارند و  بیشتر برای سرگرمی و تفریح و بازی‌های ساده راه‌اندازی می‌شوند چون اپلیکیشن‌ها دارای ضعف‌های عمده‌ای هستند بنابراین نمی‌توانند درآمدزایی داشته باشند.

آمار اعلام شده دقیق نیست

احرام‌پوش درباره آمار اعلام شده (درآمد حاصل از نرم‌افزارهای اپلیکیشن‌ها ماهانه 50 میلیون ریال و درآمد تارنماهای کسب‌ و‌ کار و فروش اینترنتی ده‌ها میلیارد ریال است) به «ایران» می‌گوید: این آمار را در جشنواره موبایل و وب با نظرسنجی که از شرکت‌کنندگان انجام شد، به‌دست آوردیم. در حقیقت آمار میانگین درآمد اعلام شده از سوی شرکت‌کنندگان در جشنواره موبایل و وب است.

وی می‌افزاید:  آمار اعلام شده، آمار دقیقی نیست و نمی‌توان با قطعیت گفت که هر کسی کسب و کار اینترنتی یا اپلیکیشن راه‌اندازی کند، درآمد بالایی خواهد داشت چون درآمد به‌دست آمده می‌تواند کمتر و یا خیلی بیشتر از میزان اعلام شده باشد.

احرام پوش با بیان اینکه از دو سال پیش بحث درآمدزایی از طریق اپلیکیشن‌ها جدی شده است و افراد از این طریق برای خود درآمدزایی می‌کنند، می‌گوید:  40 درصد از سه هزار و 400 تولیدکننده اپلیکیشن هایی که سال گذشته در جشنواره وب و موبایل ایران شرکت کردند، از طریق این نرم افزارها برای خود شغل ایجاد کرده‌اند و در نظرسنجی که از این تعداد انجام شد مشخص شد که به طور میانگین درآمد آنها 5میلیون تومان در ماه است.

احرام‌پوش درباره کسب درآمد بیشتر به‌وسیله اپلیکیشن‌ها می‌گوید: ابتدا اینکه باید از سوی توسعه دهنده یا تولیدکننده اپلیکیشن بین مخاطبان اعتماد‌سازی صورت گیرد تا همان‌طور که مردم از طریق سایت‌ها خریدهای اینترنتی را انجام می‌دهند از طریق اپلیکیشن موبایل‌های خود نیز این کار را انجام دهند و این اطمینان حاصل شود که با خرید از طریق اپلیکیشن امنیت گوشی آنها حفظ می‌شود.

وی معتقد است که باید برای اپلیکیشن‌ها نیز نمادی مانند نماد درج شده در سایت‌های کسب‌و‌کار اینترنتی (نماد اعتماد الکترونیکی) تعریف شود تا مردم کم‌کم به خرید از طریق موبایل و اپلیکیشن‌ها نیز اعتماد کنند.

وی می‌افزاید: برای درآمدسازی بیشتر نیز در بخش اپلیکیشن‌ها باید تولیدکننده،  اپلیکیشنی را طراحی کند که برای کاربر جذاب باشد و باید در طراحی خود به تجربه کاربری نیز اهمیت دهند و تجربه کاربری را به گونه‌ای رقم بزنند که کاربر با یک یا دو کلیک به هدفی که دارد برسد چراکه اگر بیش از این میزان تعریف شود کاربر ممکن است برای بار دوم دیگر سراغ این اپلیکیشن نرود و هیچ وقت از آن استفاده نکند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    11 − 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!