0

کلاهبرداری سایبری برای تامین بودجه یک کشور؛ استفاده کره شمالی از اینترنت بیشتر شده

دسته بندی ها : جرایم سایبری, کلاهبرداری اینترنتی 23 بهمن 1398 کارشناس سایبرلا 735 بازدید
جرایم سایبری, وکیل تخصصی جرایم اینترنتی

محققان می گویند اینترنت به «ابزاری کلیدی» در دستان مقامات کره شمالی تبدیل شده تا از آن برای دور زدن تحریم ها و درآمدزایی از طریق جرایم و کلاهبرداری های سایبری استفاده نمایند.

این پژوهش در رابطه با استفاده رهبران و حزب حاکم کره شمالی (و نه مردم عادی) از وب و توسط گروه Insikt متعلق به شرکت امنیت سایبری Recorded Future بین ماه های ژانویه تا نوامبر سال میلادی گذشته انجام شد و نشان می دهد که در این بازه فعالیت اینترنتی حاکمان کره شمالی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

در گزارش منتشر شده پیرامون این موضوع آمده است: رژیم کیم الگویی بی نظیر را برای استفاده و بهره گیری از اینترنت طراحی کرده که در سطح ملی اجرا می شود و مانند یک سندیکای مجرمانه عمل می کند.

این الگو که با هدف دور زدن تحریم های بین المللی طراحی شده توسط مقامات ارشد کره شمالی به کار می رود و از طریق کلاهبرداری های سایبری و سرقت های بانکی و البته برخی فعالیت های غیر مجرمانه نظیر استخراج رمزارز و کار آی تی برای حکومت این کشور درآمدزایی می کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طیف وسیعی از تحریم های مالی و اقتصادی را برای محدودسازی تلاش های این رژیم در راستای دستیابی به تسلیحات هسته ای و فروش آن وضع کرده است. ایالات متحده آمریکا نیز از طریق وزارت خزانه داری خود مجموعه تحریم های جداگانه ای را علیه کره شمالی تصویب کرده.

پیشتر اثر انگشت هکرهای همسو با کره شمالی در باج افزارها و اختلالات سایبری صورت گرفته روی صرافی های رمزارز و بانکهای سراسر دنیا دیده شده بود و آنطور که بررسی های همه جانبه کارشناسان امنیتی نشان می دهد این کشور یک واحد هک تمام عیار به نام کبرای مخفی (یا هیدن کبری) دارد.

براساس گزارش گروه Insikt این رژیم برای پیشبرد فعالیت های مجرمانه خود بیشتر روی ارز دیجیتالی مونرو تمرکز دارد و گفته می شود مقامات رسمی این کشور مستقیما در استخراج رزمزارزها و کلاهبرداری های کوچکی که به لطف بازی های ویدیویی جعلی و هک نرم افزاری صورت می پذیرد دست دارند. یکی از منابع اصلی تامین مالی رژیم کره شمالی نیز زیرساخت های بانکداری سوئیفت است.

محققان Insikt در گزارش خود آورده اند: برای سیاستمداران و نخبگان نظامی کره شمالی اینترنت ابزاری کلیدی است؛ ابزاری کلیدی هم برای درآمدزایی و هم دستیابی به اطلاعات و مهارت های ممنوعه نظیر توسعه برنامه موشکی بالستیک یا انجام عملیات های سایبری.

کره شمالی نوعی الگوی مبتنی بر اینترنت را برای دور زدن کنترل های بین المللی مالی و تحریم های سازمان های چند ملیتی در دست دارد. پژوهشگران با تکیه بر اظهارات اتباع فراری این کشور اعلام کردند که ارتش سایبری کره شمالی که این قبیل جرائم را ترتیب می دهد معمولا برای دریافت آموزش های پیشرفته به خارج از این کشور فرستاده میشوند.

کره شمالی هکرهای خود را برای دریافت آموزش های پیشرفته به کشورهای خارجی می فرستد

این تیم در ادامه اعلام کردند ردپای اتباع کره شمالی که در کلاهبرداری های اینترنتی سال قبل دست داشتند در هند، چین، نپال، کنیا، موزامبیک، اندونزی، تایلند و بنگلادش پیدا شد.

آنها نوشتند: کره شمالی نه تنها از کشورهای ثالث برای آموزش دادن به اپراتورهای سایبری خود کمک می گیرد بلکه احتمالا دانش مرتبط با علوم هسته ای را هم که از سوی سازمان ملل برای آن ممنوع شده از این کشورها می گیرد.

گفتنی است در سال ۲۱۰۸ میلادی پارک جین هایوک شهروند کره شمالی به خاطر دست داشتن در چندین حمله سایبری مخرب از جمله حملاتی که در سال ۲۰۱۷ از طریق وانا کرای اتفاق افتاد، سرقت ۸۱ میلیون دلار از بانک بنگلادش در سال ۲۰۱۶ و حمله سایبری سال ۲۰۱۴ به سونی پیکچرز محکوم شناخت.

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفت − شش =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!