0

فناوری داده های عظیم و الزامات قانونی آن

دسته بندی ها : فضای مجازی 12 آبان 1394 مدیر سایبرلا 1227 بازدید

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، فناوری داده های عظیم و الزامات قانونی آن را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات ارتباطات و فناروی های نوین این مرکز اعلام داشت: در سال های اخیر صنعت فناوری اطلاعات، با ظهور حجم گسترده ای از داده ها و اطلاعات مواجه بوده که این داده ها عمدتا از منابع متفاوتی از جمله ابزارهای علمی، ماهواره ها، رسانه های دیجیتالی ، ایمیل ها ، وبلاگ ها ، تراکنش های مالی، شبکه های اجتماعی و دیگر انواع شبکه؛ شبیه سازی های علمی، مدل ها و نظرسنجی ها ؛ تجزیه و تحلیل های محاسباتی از داده های مشاهداتی و غیره پدیده می آیند که موارد مذکور شامل متن، تصویر ، صوت و غیره می شوند. نیاز به مدیریت و تجزیه و تحلیل این حجم گسترده از داده ها باعث پیدایش مفهوم جدیدی به نام «داده های عظیم» شده است. در واقع داده های عظیم اشاره به مجموعه داده های بزرگ و پیچیده ای دارد که با ابزارهای مدیریتی و پایگاه داده های سنتی قادر به مدیریت نیستند و برای جمع آوری ، ذخیره سازی ، به اشتراک گذاری ، پردازش و مدیریت، نیازمند فناوری های جدیدند. داده های عظیم برای یادگیری سیستم های اطلاعاتی، داده کاوی، کشف الگوهای پنهان، همبستگی های ناشناخته و افزایش ضریب هوشمندی در سازمان های تجاری، بنگاه های اقتصادی و تحلیل های مالی ، تحقیقات ژنتیکی ، زیست شناسی ، پیش بینی تغییرات آب و هوایی و غیره به کار گرفته می شوند. همچنین تجزیه و تحلیل داده های عظیم می‌تواند بهره وری و اثربخشی را در سراسر طیف گسترده ای از مسئولیت های دولت، از طریق بهبود فرآیند های دولتی افزایش دهد.

دولت ها قادر خواهند بود با مدیریت و به کارگیری ابزارهای تجزیه و تحلیل این داده ها در جهت پیشگیری از جرم و جنایت ، بهبود ترافیک و حمل و نقل، افزایش دفاع و امنیت ملی، مدیریت درآمد، ملاحظات زیست محیطی و خدمات اجتماعی ، اقدامات موثری برای رفاه شهروندان انجام دهند. بدین منظور توسعه بهره گیری از داده های عظیم از سوی دولت ها علاوه بر تامین زیرساخت های قدرتمند تجزیه و تحلیل داده ها، مستلزم تامین الزامات حقوقی و قانونی مرتبط نیز است. این زیرساخت ها شامل حفظ حریم خصوصی یا حفاظت از داده های شخصی، رعایت مالکیت فکری داده ها، مقررات و الزامات قراردادی است. این گزارش با مروری بر مفاهیم و کاربردهای داده های عظیم در سطح ملی به تبیین الزامات حقوقی و قانونی بهره گیری از داده‌های عظیم به ویژه حفاظت از داده های شخصی می پردازد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده − چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!