0

آشنایی با دادسرای ناحیه 31 تهران (ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای)

دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 31 تهران, دادسرای جرائم رایانه ای و فناوری اطلاعات

جرائم رایانه‌ای و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و پرونده‌های شرکت‌های هرمی و شکایات مربوط به اینترنت در دادسرای جرائم رایانه‌ای رسیدگی می‌شود.

به گزارش فارس،‌ شهر تهران با حدود 10 میلیون جمعیت و 22 منطقه شهرداری و بیش از 40 کلانتری مستقر در مناطق مختلف شهر 23 دادسرای عمومی و تخصصی را در خود جای داده است.

بخشی از این تعداد دادسراهای شهر تهران به فعالیتی تخصصی مشغولند اما بخشی دیگر به صورت دادسرای‌های عمومی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در پرونده‌های مختلف قضایی مشکل شهروندان را برطرف می‌کنند.

یکی از این دادسراهای تخصصی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 31 تهران ملقب به دادسرای رسیدگی به جرائم اینترنتی است که مسئولیت رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی را به عهده دارد. این دادسرای تخصصی به منظور رسیدگی به جرائم رایانه‌ای و فن آوری اطلاعات و ارتباطات و رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های هرمی و شکایات مربوط به اینترنت این دادسرا ایجاد شده است.

این دادسرا پس از آنکه قانون مبارزه با جرائم رایانه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی در 21 ماده به تصویب رسید با دستی بازتر به رسیدگی به تخلفات مربوط به فضای مجازی پرداخت. در ماده یک این قانون آمده است هرکس به طور غیرمجاز به داده‎ها یا سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر 2 مجازات محکوم خواهد شد.

‎‎البته در ماده 2 آن به بحث شنود غیرمجاز اشاره شده و عنوان شده‌است هرکس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی در سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از 6ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 10 تا 40 میلیون ریال یا هر 2 مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین در ماده 8 نیز عنوان شده‌است هر کس به طور غیر مجاز داده‎های دیگری را از سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا حامل‎های داده حذف یا تخریب یا مختل یا غیرقابل پردازش کند‌ به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 10 تا 40 میلیون ریال یا هر 2 مجازات محکوم خواهد شد.

در ماده 12 نیز قانون‌گذار به بحث کلاهبرداری اشاره کرده است و عنوان شده هرکس به طور غیرمجاز داده‎های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این دادسرا در خیابان شریعتی – نرسیده به بهارشیراز – نبش کوچه فرهاد2 ، واقع شده است. کل شهر تهران به عنوان حوزه قضایی تحت پوشش آن شناخته می‌شود. این دادسرا دارای حدود 17 نفر قاضی و بیش از 50 نفر کارمند است که در قالب چندین شعبه بازپرسی و شعبه دادیاری و 1 شعبه اجرای احکام و 1 شعبه اظهار نظر به فعالیت مشغول هستند.

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده + پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!