0

مطالبه خسارت در تصادف رانندگی

دسته بندی ها : فضای مجازی 30 تیر 1394 مدیر سایبرلا 878 بازدید

مطالبه خسارت در تصادف رانندگی

خسارت را چه کسی باید بپردازد؟ پس از تصادف رانندگی و ورود خسارت، اولین سوالی که به ذهن زیان دیده می رسد این است که خسارت را باید از چه کسی گرفت. با گسترش بیمه، پاسخ به این سوال ساده شده است؛ معمولا خسارت را از بیمه مطالبه می کنند. البته اگرچه بیمه ساده ترین راه رسیدن به خسارت است، اما راه های دیگری هم برای جبران زیان وجود دارد. «قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه» که به تازگی اصلاح شده، مقررات مربوط به جبران خسارت را در تصادف های رانندگی بیان می کند. در ادامه با استفاده از مواد این قانون به بررسی این موضوع می پردازیم که خسارت را از چه کسانی می توان مطالبه کرد.
مسبب حادثه
در سوانح رانندگی کسی که حادثه مستقیما از فعل وی ناشی شده، مسئول بوده و قابل تعقیب است. قانون جدید هم مانعی بر سر این مسئله ایجاد نکرده است. تبصره دو ماده یک قانون اصلاح قانون بیمه اجباری می گوید:«مسئولیت دارنده وسیله نقلیه مانع از مسئولیت شخصی که حادثه منسوب به فعل یا ترک فعل او است نیست.»البته ضرورتی در تصویب این تبصره نبود؛ چون بر طبق اصول کلی و ماده یک قانون مسئولیت مدنی 1339 نیز مسئولیت مسبب حادثه، قابل استنباط بود. پس می توان گفت: در حوادثی که مطالبه زیان ناشی از آن مشمول قانون اصلاحی است، می توان علیه مقصر حادثه هم طرح دعوی کرد. مقصود از مسبب حادثه شخصی است که مرتکب فعل قابل سرزنشی شده است. در واقع ممکن است بدون ارتکاب تقصیرهم تصادفی رخ داده و زیانی به بار آید. در این صورت احتمال دارد شخص بی گناه مسئول شناخته شود. پس مسئول جبران زیان وارده همیشه مقصر نیست. قانون می گوید: «در صورتی که در یک حادثه، مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان دیدگان محکوم شود، بیمه گر موظف به پرداخت تمامی دیه های متعلقه خواهد بود.»
دارنده
تبصره ۱ ماده 1 «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث»، می گوید: دارنده از نظر این قانون اعم از مالک یا متصرف وسیله نقلیه است و هرکدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل کند تکلیف از دیگری ساقط می شود. تعریف قانون رسا نیست. در مفهوم کلمه دارنده نوعی سلطه و اقتدار نهفته است و از همین معیار باید در شناختن دارنده استفاده کرد. همین مفهوم از ماده 19 قانون جدید نیز قابل برداشت است. بر طبق این ماده دارنده (اصولا) کسی است که از وسیله نقلیه استفاده می کند و باید بیمه نامه وسیله را به همراه داشته باشد. بر اساس مفهوم ماده یک و صراحت تبصره دو همان ماده دارنده مسئول جبران زیان هایی است که در اثر وسیله نقلیه یا یدک یا تریلر یا از محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می شود. پس صرف این که زیان در اثر وسیله نقلیه به بار آمده باشد، کافی است و در این صورت دارنده مسئول جبران زیان خواهد بود. پس دارنده شخص دیگری است که می توان برای گرفتن خسارت، علیه او اقامه دعوا کرد.

بیمه گر وسیله نقلیه مسئول حادثه
به موجب ماده 16 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه: «در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت های بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل 50درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت کرده و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.»در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت های بیمه می توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رای مراجع قضایی، دیه و دیگر خسارت های بدنی وارده را پرداخت کنند.» از لحاظ اصولی نیز منعی در طرح دعوای مستقیم علیه بیمه گر مشاهده نمی شود. نکته درخور تامل اینکه ثالث مکلف به طرح دعوا علیه بیمه گر نیست و می تواند علیه بیمه گذار یا دیگر مسئولان هم طرح دعوی کند. در حکومت قانون قدیم مبنای قانونی تجویز طرح دعوای مستقیم علیه بیمه گر محل تردید بود. تنها نص قانونی تبصره 2 ماده 66 قانون تامین اجتماعی بود. البته باوجود فقدان نص صریح در قانون قدیم، تردید قابل اعتنایی در امکان طرح چنین دعوایی وجود نداشت.
صندوق تامین خسارات بدنی
مطابق ماده۱۰ قانون جدید: «به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی، خسارت های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه گر، فرار کردن یا شناخته نشدن مسئول حادثه یا ورشکستگی بیمه گر قابل پرداخت نباشد یا به طورکلی خسارت های بدنی خارج از شرایط بیمه نامه (به استثنای موارد مصرح در ماده (۷)) توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت خواهد شد.» به نظر می رسد حداقل در فرض فرار یا شناخته نشدن مسئول حادثه، صندوق مزبور است که طرف دعوا قرار می گیرد. در این دعوا ابتدا باید مجهول بودن مسئول حادثه اثبات شود. ممکن است گفته شود که صندوق وارد آورنده زیان نیست تا بتواند ظرف دعوا قرار گیرد. ولی ضعف این ایراد روشن است. شبیه چنین حالتی در مورد بیمه گر نیز مطرح می شود در حالی که تردیدی در امکان طرح دعوی به طرفیت آن وجود ندارد (ماده 14 قانون جدید). به علاوه در ماده 12 و نیز در تبصره 1 ماده 10 قانون اخیر از عبارت تعهدات صندوق استفاده شده است که به نظر مجوز طرح دعوی علیه صندوق خواهد بود. همین معنی از ماده 16 قانون نیز قابل برداشت است.
منبع:روزنامه قانون 07/02/1392

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست − 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!