0

کارگاه «حقوق تالیف در فضای مجازی» برگزار شد

دسته بندی ها : حق مولف, رویدادها 23 اسفند 1395 مدیر سایبرلا 342 بازدید

کارگاه «حقوق تالیف در فضای مجازی» روز ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش لیزنا، در ادامه برگزاری کارگاه‌های مرتبط با دومین کنفرانس ملی کتابخانه های دیجیتالی با عنوان «مالکیت فکری»، کارگاه «حقوق تالیف در فضای مجازی»، با تدریس سید عباس حسینی نیک روز ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ به صورت آنلاین با همکاری موسسه آرموک برگزار شد.

در این کارگاه، سید عباس حسینی نیک، مدیر انتشارات مجد، ضمن بیان مقدمه ای درباره حق تالیف گفت: از ایده تا زمانی که ظهور و بروز پیدا نکرده ، حمایت نمی‌کنیم و وقتی ظهور پیدا کرد، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد اثر به کار رفته، از آن حمایت می کنیم.

سپس وی در بخش اول صحبت‌های خود «قوانین و ضوابط حوزه نشر»  را توضیح داد و گفت: در قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۱۳۴۸ سه نکته شایان ذکر وجود دارد. نکته اول جامعیت قانون و هماهنگی با کنوانسیون برن، نکته دوم: حمایت از پدیدآورنده و به تبع وی ناشر و نکته سوم: کیفری بودن قانون است.

وی در ادامه از قوانین دیگری از جمله،  قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب ۱۳۵۲، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب ۱۳۷۹،  قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲، و کنوانسیون برن – ۱۸۸۶ م نام برد و به لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط اشاره کرد.

حسینی نیک در بخش دوم صحبتهایش درباره حقوق پدید آورنده که شامل حقوق مادی و معنوی می‌شود توضیحاتی ارائه داد و درمورد انواع حق معنوی پدیدآورنده (ماده ۳ قانون حمایت مصوب ۱۳۴۸) و جرایم و مجازات‌های مربوط به حقوق معنوی صحبت کرد.

او گفت: جرم استفاده از نام و عنوان و نشانه اثر دیگری، جرم عدم درج نام پدیدآورنده و یا عنوان یا نشانه ویژه اثر و  جرم تغییر و تحریف اثرهای مورد حمایت قانون، و نشر آنها، مجازات بر اساس ماده ۲۵ قانون مصوب ۱۳۴۸: سه ماه تا یکسال حبس است.

دومین کنفرانس ملی کتابخانه های دیجیتالی با عنوان «مالکیت فکری» مورخ ۴ اسفند ۱۳۹۵، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و این کارگاه، یکی از ۵ کارگاه آموزشی آنلاین و مرتبط با این کنفرانس بود که  با همکاری موسسه آرموک در فضای مجازی، برگزار شد

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    9 − 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!