0

حذف اپلیکیشن روبیکا از گوگل پلی به دلیل گزارش کاربران

دسته بندی ها : حریم خصوصی و حمایت از داده 30 مرداد 1400 کارشناس سایبرلا 520 بازدید
گوگل پلی - گوگل استور Google play - سایبرلا

گزارش کاربران در فضای مجازی نشان می‌دهد پس از حذف روبیکا از چند مارکت اندروید ایرانی؛ حالا گوگل پلی نیز اپلیکیشن روبیکا را حذف کرده است و امکان دانلود این برنامه از این بستر دیگر میسر نیست.

روبیکا که این روزها به علت نقض حریم خصوصی افراد و ساخت پیج های ساختگی و بدون اطلاع از فوتبالیست‌ها و چهره‌های شناخته شده، زیر تیغ تند انتقادات بود از گوگل پلی حذف شد. به نظر می‌رسد این اتفاق در پی شکایت کاربران و گزارش این اپلیکیشن توسط شاکیان رخ داده باشد.

در صورت جستجوی این سوپر اپ در گوگل، اگر روی لینک آن کلیک کنید با پیغام یافت نشدن این اپلیکیشن در گوگل پلی رو به رو خواهید شد.

پس از آغاز این حواشی، عده زیادی از کاربران اعلام کردند که اکانت‌هایی به نامشان در روبیکا ایجاد شده که آن‌ها خبری از وجود آن نداشته‌اند. برخی از این اکانت‌ها همان نام کاربری افراد در اینستاگرام هستند با این تفاوت که پسوندی شامل یک عدد تک رقمی نیز به آن‌ها اضافه شده است.

طی روزهای گذشته کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همانند توییتر برای ریپورت روبیکا در دو استور گوگل پلی و اپ استور صورت گرفته بود.

حواشی این اقدام روبیکا همچنین با ورود پلیس فتا به این ماجرا همراه شده بود و معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا در این رابطه بیانیه‌ای را صادر و اعلام کرد کلیه تخلفات مربوطه به روبیکا در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح شده است و نتیجه اقدامات متعاقبا اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است روبیکا در مورد اکانت‌های شخصی که عینا از اینستاگرام در این پلتفرم بدون اطلاع صاحبین آن‌ها وجود دارند گفته که این موارد اندک بوده و صفحات عمومی کاربران به این شکل در آمده و خود این کاربران می‌توانند با تماس با مجموعه روبیکا یا کنترل این صفحات را برعهده بگیرند یا خواستار حذف آن شوند؛ هرچند کمی بعد از انتشار این بیانیه اولیه روبیکا تاکید کرد که نمی‌تواند صفحات را بدون اجازه صاحبان آنها مسدود کند و از کارشناسان خواست در این زمینه همفکری کنند.

منبع: دیجیاتو

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. احمد گفته :
    10:11 1401/08/07

    با سلام
    در این که شما ماله برداشتین و دارین نقض حریم خصوصی رو توسط شرکت آمریکایی گوگل صحیح جلوه میدین شکی نیست. اگر در یک کشور اروپایی چنین نقض حریم شخصی ایی توسط هر شرکتی اتفاق می افتاد طبیعتا با جرایم بسیار سنگین با شرکت متخلف که اینجا گوگل است مواجه میشد. این چیزهایی هم که شما فرمودید در مورد این اپلیکیشن روبیکا در صورتی هم که صحیح باشد باز هم به گوگل مربوط نمیشود که بخواهد اون اپلیکیشن بالفرض متخلف رو بدون اجازه کاربر از روی گوشی کاربر حذف نماید. اگر قرار بر حذف اپلیکیشن های مخرب است چرا این همه نرم افزار وی پی ان بر روی این بستر است. در اینکه اکثر نرم افزار های گذر از تحریم در حال رصد داده های مهم کاربران مهم میباشد شکی نیست و توسط مقالات بسیاری نحوه رصد گزارش شده است. این اقدام ناجوانمردانه صرفا میتواند به صورت سیاسی اتفاق بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 8 =

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!