0

حافظه های SSD چگونه کار می کنند؟

دسته بندی ها : دانش نامه فنی 20 آبان 1394 مدیر سایبرلا 763 بازدید

در سال های اخیر درایوهای SSD در لپ تاپ و کامپیوترهای مرغوب حضور پر رنگ تری یافته اند و سرعت بالای آنها نیز باعث شده تا کاربران علاقه زیادی به استفاده و بهره گیری بلندمدت از آنها نشان دهند. در این میان باید توجه کرد که تکنولوژی NAND که در ساخت اینگونه محصولات به کار می رود، انواع مختلفی دارد؛ از MLC [سلول های چند سطحی – Multi-Level Cell] گرفته تا TLC [سلول های سه سطحی -Triple-Level Cell] و همچنین سلول های تک سطحی.

در ادامه مطلب ابتدا می خواهیم نحوه کارکرد یک هارد HDD را با هم مورد کاوش قرار داده و پس از درک نحوه کارکرد نمونه های قدیمی این ابزار ذخیره سازی، به سراغ نسل کنونی رفته و SSD ها را مورد بررسی قرار داده و ببینیم به طور کلی، سیستم و نحوه کارکرد آنها چگونه بوده و چه مزایا و ضعف هایی دارند.

یک هارد درایو HDD، اطلاعات را بر روی یک سری دیسک های چرخان مغناطیسی به ثبت می رساند؛ به این دیسک ها پلاتر [Platter] گفته می شود. یک هد نویسنده اطلاعات [Head] به اهرمی متصل شده که بر روی این پلاتر ها به ثبت اطلاعات مشغول می شود و برای تکمیل به ثبت رسیدن محتوا، دیسک های پلاتر باید با سرعت در حال چرخش باشند. اهرم مورد بحث، نقطه ای صحیح [یا بهتر است بگوییم خالی از محتوا] را برای نگارش اطلاعات جدید انتخاب می کند.

به دلیل اینکه صفحه پلاتر همواره در زمان کارکرد هارد، در حال چرخش است، هدی که روی اهرم متصل شده گاهی نیاز دارد برای اجرای یک نرم افزار یا فایل، به چند بخش مختلف از پلاتر دسترسی پیدا کند و همین موضوع سبب می گردد تا کاربر اندکی انتظار را برای لود شدن فایل حس کند. این انتظار در واقع از جایی ناشی می شود که دیسک باید بچرخد، اهرم باید هد را روی نقطه ای که شما خواسته اید هدایت کند و سپس هد به سراغ برداشت اطلاعات از نقطه ی مورد نظر اقدام نماید. اگر دستگاه خود را به حالت Sleep وارد کرده باشید و تازه آن را آماده به کار نموده اید، انتظار بیشتر هم می شود چرا که باید صبر کنید تا سرعت چرخش پلاتر یا همان صفحه ای که اطلاعات روی آن ذخیره شده اند به حد استاندارد برسد تا هد بتواند محتویات مورد نظرتان را برداشت کند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + 11 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!