0

رئیس رگولاتوری: به دنبال بستن راه های سو استفاده از طریق خدمات ارزش افزوده هستیم نه تعطیلی کامل آن

تنظیم مقررات - رگولاتوری - سایبرلا

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۱تیر در یک نشست خبری در توضیح مصوبه اخیر این سازمان برای سازماندهی خدمات ارزش افزوده اعلام کرد که آنها با کمک این مصوبه به دنبال تعطیلی همیشگی سرویس خدمات ارزش افزوده نیستند؛ بلکه میخواهند بستر سوءاستفاده از این طریق را برای همیشه از بین ببرند.

در حالی حسین فلاح جوشقانی، اعلام میکند که این مصوبه به معنی تعطیلی خدمات ارزش افزوده در کشور نیست که از زمستان سال گذشته و با تصویب مصوبه رگولاتوری برای جلوگیری از کلاهبرداری خدمات ارزش افزوده،از این مصوبه به عنوان مصوبهای برای پایان خدمات ارزش افزوده در کشور یاد میشود. حال فلاح در نشست خبری خود در خصوص جزئیات تصویب این مصوبه و آخرین تاثیر اجرای آن روی کنترل کلاهبرداری در این زمینه، در پاسخ به این سوال که چرا از این مصوبه به عنوان پایان VASیاد میشود در حالی که قرار است جلوی عضوگیری بدون اطلاع مشترکان به سرویس‌‌های خدمات ارزش افزوده را بگیرد، گفت: «از ابتدا هم گفتهایم که به دنبال بستن یا تعطیلی کامل سرویسهای خدمات ارزش افزوده در کشور نیستیم؛ چرا که در این بازار سرویسهایی وجود دارند که به خوبی و با شفافیت مشغول به کار هستند. مصوبه که در این زمینه تصویب شده برای پایان سوءاستفاده و کلاهبرداری از کاربران به کمک خدمات ارزش افزوده است

او با اشاره به اینکه در جامعه از این مصوبه به عنوان پایان وس یاد میشود تاکید کرد که این تنها اصطلاحی است که بین مردم جا افتاده و همه هم از آن استفاده میکنند. آنطور که او در این نشست خبری اعلام میکند با کمک این مصوبه تا ۹۹ درصد تخلف در این حوزه کاهش پیدا کرده است.

فلاح میگوید که با این مصوبه بازار سواستفاده ۲۷۰۰میلیارد تومانی خدمات ارزش افزوده پایان یافته است.

فلاح در مورد جزئیات این اتفاق گفت: «پس از اجرای مصوبه جدید «وس»، استفاده از این سرویس تحت عنوان «اعتبار ارزش افزوده برای کاربران» اجرایی شد به این معنی که مشترک باید برای استفاده از خدمات «وس»، بسته اعتباری خریداری کند؛ در غیر این صورت اپراتور نمیتواند این خدمات را برای او فعال کند. این سازوکار باعث میشود هزینه سرویس «وس» نیز در قبوض مشترکان دائمی به صورت مجزا دیده شود و اینطور نخواهد بود که اگر این قبض را پرداخت نکرده باشد، کل سرویس موبایل وی قطع شود

او ادامه داد: «بررسی‌‌ها نشان میدهد از زمان اجرای این مصوبه یعنی ۱۵ اردیبهشت، کاربران همراه اول ۱۶ هزار و ۶۴۲ بسته به ارزش ۲۱۴ میلیون تومان خریداری کردهاند و کاربران ایرانسل هم ۷۰ هزار بسته اعتباری خدمات ارزش افزوده به ارزش ۱۲۵ میلیون تومان خریداری کردهاند. این آمار نشان میدهد که تا چه میزان تمایل مردم به استفاده از این گونه خدمات پایین است و VAS چه جایگاهی در سبد خدمات ارتباطی مردم دارد.»  آنطور که فلاح در این جلسه عنوان کرد در یک سال گذشته بیش از ۳ هزار شکایت مرتبط با پایان زودهنگام بستههای اعتباری سیمکارت که مشخص شده به دلیل فعال شدن خدمات ارزش افزوده بودن اطلاع کاربران بوده، ثبت شده است.

پرونده شکایت کاربران از VAS همچنان در حال بررسی است

پاییز سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود اعلام کرد که کاربران با شمارهگیری  *۸۰۰*۶#(ستاره ۸۰۰ ستاره ۶مربع) میتوانند از میزان هزینهای که در این سالها بابت خدمات ارزش افزوده پرداخت کردهاند باخبر شوند. با فعال شدن این کد بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی از کسر شدن هزار تومان تا بیش از ۱ میلیون تومان از حسابشان بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشند خبر دادند. همان زمان رگولاتوری اعلام کرد که کاربرانی که در این زمینه ضرر دیدهاند میتوانند با ثبت شکایت خود و ارسال آن برای رگولاتوری پیگیر بازگشت این مبالغ باشند. حالا معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری خود میگوید که در این زمینه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت دریافتکردهاند که در نهایت نیز این شکایتها پاییز سال گذشته برای پیگیری به دادسرا ارسال شده است.

محمدجواد صالحی، مدیر کل دفتر حقوقی و بازرسی رگولاتوری در مورد آخرین وضعیت این پرونده شکایت گفت: «شکایت کاربران از عضو شدن بدون اطلاع آنها در سرویسهای خدمات ارزش افزوده را آبانماه سال گذشته در دادسرا مطرح کردیم و تحقیقات خوبی هم در این زمینه از طریق بازپرس پرونده روی این موضوع صورت گرفت. در ادامه مکاتبات گوناگونی بین ما و بازپرس این پرونده در جریان بود و آخرین بار یعنی حدود ۲۰ روز پیش مجموعه سوالاتی از رگولاتوری پرسیده شد و ما به آنها نیز پاسخ دادیم و همچنان پرونده در حال بررسی است  صالحی در واکنش به این سوال که این زمان برای رسیدگی به این شکایت طولانی نشده است اعلام کرد که با توجه به گستردگی موضوع و حجم بالای شکایت تحقیقات روال عادی و درست خود را طی می‌کند و آنها امیدوارند به زودی نتیجه شکایت این پرونده اعلام شود.

همچنین در این زمینه رئیس رگولاتوری در پاسخ به این سوال که چرا اسامی شرکتهای متخلف در این زمینه اعلام نمیشود گفت: «ما هم نمیدانیم دقیقا این شرکتها چه شرکتهایی هستند. عدهای میگویند در این حوزه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت کار میکنند؛ اما ما ۱۰ تا ۱۲ شرکت بیشتر در حوزه خدمات VAS را نمیشناسیم و می‌دانیم کمتر از ۵ شرکت در این زمینه متخلف هستند. » فلاح تاکید کرد که رگولاتوری بارها از فعالان این بخش خواسته تا به صورت شفاف نام خود و سرویسی که به مردم ارائه میکنند را اعلام کنند تا جلوی سوءاستفاده با نام آنها گرفته شود؛ اما تا کنون هیچ رغبتی از سمت این شرکتها برای شفافسازی در این زمینه دیده نشده است.

در کلاهبردای VAS از کاربران نقش اپراتور چیست؟

در این نشست خبری رئیس رگولاتوری در واکنش به سوالی که چرا در زنجیره شفافسازی در مورد خدمات ارزش افزوده به نقش و جایگاه اپراتورها در فرایند این کلاهبرداری و سوءاستفاده از کابران اشاره نمیشود، توضیح داد که آنها بر نقش داشتن اپراتور در این فرایند آگاه هستند و هیچگاه این باور را نداشتهاند که در این زمینه اپراتورهای تلفنهمراه نقشی ندارند.

فلاح در این زمینه گفت: «اپراتورها برای فعال شدن خدمات ارزش افزوده زیرساختهای فنی مانند تایید دو مرحلهای را در نظر گرفتهاند و این اشتباه است که تصور کنیم اپراتورها در فرایندهای مربوط به فعال شدن خدمات ارزش افزوده نقشی ندارند. اتفاقا در این زمینه هم مردم اپراتورها را مسئول میدانند و همه هجمهها در زمینه کلاهبرداری خدمات ارزش افزوده به سمت آنها روانه میشود.» . فلاح همچنین تاکید کرد که با وجود اینکه  با اجرای برنامههای مشخص رگولاتوری برای از بینبردن سوءاستفاده از کاربران به کمک خدمات ارزش افزوده درآمد اپراتورها از محل این سرویسها کاهش چشمگیری داشته گفت: «بازار خدمات ارزش افزوده یک بازار ۲۷۰۰ میلیاردی در سال گذشته بوده که حالا این رقم به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است. اپراتورها خودشان هم برای شفافسازی در این زمینه پیشقدم شدهاند با اینکه میدانند در این زمینه با چه کاهش درآمدی مواجه شدهاند

فلاح تاکید کرد که آنها منتظر بررسی پرونده شکایت ۱ میلیون ۲۰۰ هزار مشترک از فعال شدن خدمات ارزش افزوده و کلاهبرداری که در این زمینه از آنها شده است هستند و در صورتی که براساس حکم قضایی نقش اپراتورها در فرایند کلاهبرداری به صورت شفاف مشخص باشد آنها باید پاسخگو این شکایت و پرداخت ضرر کاربران باشند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!