0

جزئیات همکاری بنز و ایران‌خودرو

دسته بندی ها : فضای مجازی 19 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 464 بازدید

یکی از قول‌وقرارهایی که میان صنایع ایران و سرمایه‌گذاران خارجی گذاشته شده و عمل به آن منوط به اجرایی شدن برجام بود، توافقات ایران‌خودرو و بنز بود. مفاد این توافق در مذاکرات هیأت‌های تجاری تعیین و به‌صورت پیش‌نویس درآمده است، پیش نویسی که یکی از دست به نقدترین و آماده‌ترین توافقات مکتوب برای آغاز همکاری است.

به گزارش پول‌نیوز، بنز در مذاکرات خود با ایران‌خودرو ابراز تمایل و آمادگی کرده است که ۳۰ تا ۵۰ درصد از سهام دو شرکت تابعه ایران‌خودرو را برای مشارکت در ورود و تولید خودرو و قطعه در ایران خریداری کند.

بنابراعلام قبلی، دفتر بنز در ایران نیز می‌باید به‌زودی آغاز به‌کار کند و براساس قرارداد ده‌ساله‌ای که با بنز منعقد خواهد شد، تولید خودروهای تجاری به‌زودی در ایران آغاز خواهد شد و بنز مشکلی با شروطی مانند داخلی‌سازی ۴۰ درصدی تولیدات مشترک و کمک به صادرات ۳۰ درصد محصول تولیدی نداشته است.

آلمان‌ها؛ نخستین هیأت اروپایی حاضر در تهران

اواخر تیرماه سال جاری بود که خبر رسید ده‌ها شرکت آلمانی به‌عنوان نخستین هیأت بلندپایه اروپایی راهی تهران شده‌اند که در میان آن‌ها نام شرکت‌های لینده، زیمنس، باسف، فولکس‌واگن، جی‌آی‌زد و دایملر (بنز) هم به چشم می‌خورد. این سفر نقطه عطفی در روابط بین دو کشور پس از خلل ارتباطی ایجادشده در دوران تحریم بود. یکی از این خلل، قطع همکاری خودروسازان ایرانی و آلمانی بود.

ساخت سه نوع موتور دیزلی

موتورهای سری ۴۰۰ دیزلی، موتورهای سری ۹۰۰ دیزلی مربوط به خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین که استاندارد آلایندگی یورو۴ و یورو۵ را دارند و همچنین موتورهای سری ۹۰۰ گازسوز با استاندارد آلایندگی یورو۶ با توان ۳۰۰ اسب بخار و حجم ۷.۷ لیتری، سه نوع موتوری هستند که در آینده‌ای نزدیک با همکاری شرکت دایملر در ایدم به تولید خواهند رسید.

بر این اساس، نخستین کامیون مرسدس‌بنز که پیش از پایان سال عرضه خواهد شد، آکسور (Axor) و دومین کامیونی که با آرم بنز پیش از پایان سال به خطوط تولید ایران‌خودرو دیزل راه خواهد یافت، آکتروس (Actros) خواهد بود.

همچنین بنا بر اعلام قبلی، موتور سری ۹۰۰ روی کامیونت جدید ۶ تن آرنا نیز نصب خواهد شد و در مینی‌بوس آرین نیز جایگزین موتور کامینز خواهد شد.

قطعیت خرید ۳۰ درصد سهام ایدم

دایملر در برنامه‌ریزی‌های خود برای ورود به صنعت خودروی ایران، خرید بخشی از سهام شرکت ایدم را پیش‌بینی کرده بود که در تفاهم‌نامه منعقده واگذاری ۳۰ در صد از سهام شرکت ایدم به مرسدس بنز آلمان به تصویب و امضای دو طرف رسیده است.

هدف از واگذاری این میزان سهام از شرکت ایدم به مرسدس‌بنز، گسترش دامنه همکاری در محصولات جدید و به‌روزآوری فناوری مورد استفاده در خطوط تولیدی شرکت ایدم در تبریز عنوان شده است.

سهام محور خودرو؛ خرید بعدی بنز

بنا بر آن‌چه دیروز هاشم یکه‌زارع – مدیرعامل ایران‌خودرو – اعلام کرد، بنز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به‌شمار می‌آید، قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای کار و تجاری را در منطقه ایجاد کنند که مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک است.

بر اساس تفاهنامه‌ای که با بنز امضا شده است، سهم ایران‌خودرو دیزل در این شرکت ۵۱ درصد و سهم بنز ۴۹ درصد است.

در بیانیه نیز آن‌چه مورد تاکید قرار گرفته است، سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس‌بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس‌بنز و قطعات آن‌ها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور‌خودرو (تولیدکننده اکسل) در کنار ایدم توسط دایملر است.

علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن این‌که دایملر اعلام کرد برای تحقق این برنامه‌ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد خواهد کرد.

بحث شیرین «سواری»

طبق توافقات انجام‌شده به‌زودی قرارداد پنج‌ساله‌ای با بنز امضا خواهد شد که براساس آن شرکت ستاره ایران به‌عنوان واردکننده و شرکت تاپ‌خودرو به‌عنوان تولیدکننده، کار واردات و همچنین تولید و عرضه خودروهای بنز در ایران را آغاز خواهند کرد.

ضمن آن‌که بنز ابراز تمایل کرده است که ۵۰ درصد شرکت ستاره ایران را خریداری کند.

مدیران ایران‌خودرو در پاسخ به پیگیری‌های ما برای دانستن جزئیات بیش‌تر از همکاری ایران‌خودرو و مرسدس‌بنز، توپ را به زمین خودروساز آلمانی می‌اندازند و می‌گویند نظر بنز این است که خارج از چارچوب بیانیه مشترک اخیر که در روز ۲۸ دی‌ماه اعلام شد، اطلاعات بیش‌تری از توافقات منتشر نشود و جزئیات مربوط به هر یک از بندهای توافق‌نامه در زمان تعیین شده برای اجرای آن‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

بنا بر اعلام قبلی، در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و در ادامه سواری کلاس C بنز هم پیش‌بینی شده و این پتانسیل نیز وجود دارد که در آینده برخی از مدل‌های سواری شرکت بنز در ایران‌خودرو دیزل نیز تولید شود.

اما با توجه به این‌که قیمت ارزان‌ترین خودرو جدید پژو برای تولید در ایران ۶۳ میلیون تومان اعلام شد، به نظر نمی‌رسد که ارزان‌ترین سواری‌ بنز نیز حتی در کلاس‌های اعلام‌شده، قیمت ایده‌آلی برای طیف قابل توجهی از مشتریان بازار خودروی ایران داشته باشد.

آغاز احیای همکاری‌ها با تولید «آکسور»

ایران‌خودرو دیزل در راستای افزایش مجدد همکاری‌های خود با شرکت مرسدس‌بنز که در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت‌ها و موانع ناشی از تحریم کاهش یافته بود، سال گذشته خط تولید کشنده آکسور مرسدس‌بنز در ایران را مجددا راه‌اندازی کرد و این محصول هم‌اکنون در خط تولید این شرکت در حال تولید است.

مدل جدید «اکتروس»

یکی دیگر از دستاوردهای تعاملات جدید با بنز، اضافه شدن مدل جدید کشنده اکتروس با موتور قوی‌تری به سبد محصولات ایران‌خودرو دیزل و جایگزینی آن با آکسور خواهد بود.

آمبولانس اسپرینتر ۴۰۰

پیش از این، غلامرضا رزازی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل همچنین از توافق با بنز برای تولید یک مدل آمبولانس خبر داده و گفته بود که طبق قراردادی که به نگارش درآمده، بنز دانش فنی ما را نیز ارتقا خواهد داد و اجازه صادرات نیز به ما داده شده است.

این آمبولانس مدل جدید اسپرینتر یعنی اسپرینتر ۴۰۰ است.

قطعه سازی

برای تولید برخی از قطعات نیز سرمایه‌گذاری مشترک خواهد شد و ایران‌خودرو دیزل هم‌اکنون نیز در شرکت چرخش‌گر با ZF آلمان شراکت دارد.

تولید اتوبوس با شاسی بنز و گیربکس ZF

براساس برنامه دولت، تولید ۱۷هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در دست اجرا بوده و قرار است موتور جدید بنز سری ۹۳۶ که پایه گازسوز است، روی این اتوبوس‌ها نصب شود.

همچنین اتوبوس جدید بین شهری با شاسی بنز و گیربکس ZF و طراحی داخلی و خارجی مدرن از دیگر محصولات جدید ایران‌خودرو دیزل با همکاری دایملر است که در حال نمونه‌سازی و تست است.

واگذاری «گواه» به شرکت مشترک ایکو و بنز

در استاندارد جهانی، هر مشتری راضی ۱۰ مشتری جدید برای شرکت جذب می‌کند. بر این اساس و بنابراعلام ایران‌خودرو دیزل، در دور تازه همکاری با بنز، ارزیابی و بررسی آمادگی شبکه خدمات پس از فروش یکی از پیش‌شرط های مهم است.

در برنامه جدید این شرکت، پیش از عرضه هر محصول، شبکه خدماتی آن ایجاد می شود و ایران‌خودرو دیزل این تعهد را با همکاری بنز دنبال خواهد کرد.

بر این اساس دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش «گواه» نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایران‌خودرو و بنز اقدام کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!