0

جریمه میلیاردی و لغو پروانه در انتظار متخلفان USSD

کدهای موبایلی USSD, ارزش افزوده, وس VAS

جریمه نقض یا عدم ایفای تعهدات دارندگان پروانه خدمات ارتباطی ثابت و همراه برای ارائه خدمات کد دستوری به تایید هیات وزیران رسید.

به گفته مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی و مدیریت راهبردی رگولاتوری, به واسطه این قانون برای دارندگان پروانه خدمات ارتباطی که سه مرتبه از قوانین تخطی کنند، پرداخت ۴۵ میلیارد تومان جریمه، لغو و تعلیق پروانه خدمات در نظر گرفته شده است.

علی محمد منتظری با بیان این که یکی از مواردی که در چند سال اخیر نیاز به ساماندهی بیشتر داشته است بحث ستاره مربع ها بوده، گفت: خدمات مختلفی در کشور بر اساس همین ستاره مربع ها در حال ارائه است که نیاز به ساماندهی داشت.

مصوبه ابلاغ شده ابتدا چرخه این خدمت را مشخص کرده است. این چرخه از مشترک شروع می شود و به دارنده پروانه و کسی که خدمات کد دستوری را ارائه می دهد، می رسد. در کنار مشترک و دارنده پروانه، کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات بر حسن اجرای مقررات نظارت می کند. خدماتی که در این مصوبه مجاز شمرده شده صرفا استعلام، اطلاع رسانی و تراکنش های مالی است که منع قانونی نداشته باشند.

وی افزود: انجام تراکنش هایی که بر اساس قوانین کشور منع داشته باشد، با کد دستوری مجاز نیست مانند برخی از خدمات ارزش افزوده ای که به نوعی شبه قمار تلقی می شوند، اجازه ارتباط و ارائه خدمات بر اساس USSD را نخواهند داشت.

منتظری در توضیح هدف اصلی این مصوبه گفت: هدف عمده حمایت از حقوق مصرف کننده است. از این طریق به دارندگان پروانه -که عمدتا اپراتورهای موبایل هستند- اجازه داده می شود تا از کدهای دستوری برای ارائه صورت حساب، اطلاع رسانی و فروش خود استفاده کنند. ارائه خدمات عمومی و دولت الکترونیکی نیز از طریق این کدها قابل برقراری است و از تاریخ ابلاغ این مصوبه مشخص می شود چه خدماتی را نمی توان بر بستر ستاره مربع ها ارائه کرد.

منتظری افزود: اگر کدهای دستوری شامل هزینه باشند باید در خصوص هزینه های آن اطلاع رسانی شود. اگر کد دستوری از این کانال ارتباطی به کانال دیگری منتقل شد و از کاربر خواست که ادامه مسیر را از طریق پیامک پیگیری کنند (مثل تاییدیه های ارزش افزوده) با توجه به این که شیوه استفاده، مقررات جداگانه دارد دارندگان پروانه باید از آن ها پیروی کنند.

به گفته مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی و مدیریت راهبردی سازمان تنظیم مقررات، بر اساس این مصوبه تخلف اول منجر به تذکر و جریمه تا سقف ۵ میلیارد تومان می شود. دارنده پروانه خدمات در مرتبه دوم تخلف علاوه بر اخطار باید مبلغی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان بپردازد. برای سومین تخلف اخطار و جریمه بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است و اگر نوع تخلف به تشخیص سازمان تنظیم مقررات شدیدتر باشد، تعلیق، کاهش مدت اعتبار و لغو پروانه نیز دیده شده است. این مورد در متن کامل مصوبه هست اما از آن جایی که هیات وزیران باید اعداد تخلف را تایید و تصویب می کردند، در ابلاغیه به بقیه موارد اشاره نشده است.

او در خصوص این که پیگیری این مصوبه و تصویب آن چقدر در مسائل پیش آمده در خدمات ارزش افزوده تاثیر داشت، گفت: بسیاری از تخلفات ارزش افزوده که مشترکین از آن شکایت داشتند شامل کدهای دستوری بود. مصوبه برای ده مرداد امسال است اما از آن جا که تکلیف وزارت ارتباطات، حفظ حقوق مردم در حوزه ارتباطی است، تخلفات در این حوزه قبل از این هم به شکل مستمر انجام می شد. قبل از مصوبه کدهای دستوری، مصوبه ای را برای بحث خدمات پیامکی داشتیم و از آن زمان بحث ساماندهی کدهای دستوری آغاز شد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که مبنای نظارت ما مانند متدهای جهانی بر اساس متد اکس یا مقررات پسینی است، تا زمانی که روی یک خدمت، بستری یا موضوعی شکایت زیادی نباشد سعی می کنیم از مقررات گذاری دوری کنیم. اما زمانی که تقاضا برای رسیدگی به موضوعی زیاد باشد، کمیسیون برای وضع مقررات وارد میدان می شود.

منبع:ایرنا

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک + 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!