0

آیا مراجعه به سایت های مستهجن جرم است؟

سوالی که برای برخی کاربران مطرح است این است که آیا کاربران سایت های مستهجن هم مجرم هستند؟

هشدار دادسرای ویژه جرایم رایانه ای به کاربران سایت ‏های مستهجن

بازخوانی یک مصاحبه قدیمی

همانگونه که می دانید چند سالی است که دادسرای ویژه ای تحت عنوان دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و فناوری ارتباطات (ناحیه 31) در تهران آغاز به کار کرده است که بخشی از وظایف این دادسرا رسیدگی به مفاسد موجود در فضای مجازی و سایت‌های ضداخلاقی و ضد امنیتی است. در همان آغاز به کار این دادسرا (سال 1388) مصاحبه ای با معاون پیشین دادستانی تهران و سرپرست این دادسرا (رضا جعفری) انجام شده است که خواندن ان خالی از فایده نیست.

رضا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کاربران چنین سایت‌هایی نیز باید هوشیار باشند؛ زیرا در صورتی که اقدامات گردانندگان این سایت‌ها به اندازه‌ای گسترده شد که کاربران نیز در پیشبرد اهداف آنها عهده‌دار نقشی شدند، قطعا با آنها نیز برخورد می‌شود و به راحتی با استفاده از ابزار لازم جهت شناسایی IP کاربران می‌توان این افراد را نیز شناسایی و تحت پیگرد قرار داد.

جعفری در این زمینه تصریح کرد: از سال 87 ضرورت تشکیل دادسرایی تخصصی برای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و اینترنتی از سوی مسوولان مربوط گوشزد شد و نهایتا با توجه به آن‌که این مسوولیت خطیر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران محول شده بود، دادسرای ناحیه 31 تاسیس شد و آغاز به کار کرد.

وی درباره ابزار قانونی موجود برای برخورد با متهمانی که پرونده‌شان در این دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: جرایمی که دادسرای ناحیه 31 به آنها رسیدگی می‌کند، پیش از این به صورت پراکنده در دادسراهای مختلف مانند دادسرای انقلاب، دادسرای ویژه امنیت، دادسرای ارشاد و برخی دیگر از دادسراها مورد رسیدگی قرار می‌گرفت. در حال حاضر در دادسرای جرایم رایانه‌ای، پرونده‌ها بر اساس قوانین عمومی و اختصاصی مانند قانون مجازات اسلامی، قانون مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند، قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، قانون تجارت الکترونیک و … رسیدگی می‌شود.

معاون دادستان تهران ادامه داد: بحث جرایم رایانه‌ای و اینترنتی، بحثی جدید است. همواره اتفاقاتی در اطراف ما رخ می‌دهد و اقداماتی صورت می‌گیرد که قانون‌گذار برای حفظ نظم و امنیت عمومی، امنیت خانواده‌ها، امنیت فرهنگ و امنیت نظام، ناگزیر از وضع قوانین جدید می‌شود. جرایم اینترنتی نیز در زمره همین مسائل است که قانون‌گذار باید درخصوص آن به وضع قانون بپردازد.

جعفری گفت: در مورد مسائل مربوط به اینترنت و اقداماتی که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد، عناوین مجرمانه‌ای وجود دارد که پیش از این چنین عناوینی نبوده است. در حال حاضر حدود 50 عنوان مجرمانه در لایحه‌ی جرایم رایانه‌ای احصا شده است. البته این لایحه که از سال 83 در قالب 73 ماده در مجلس بود تا سال 87 بلااقدام ماند و نهایتا سال گذشته طی سه جلسه بررسی، اصلاحاتی روی آن صورت گرفت و حدود 20 ماده از آن حذف شد. سپس به شورای نگهبان رفت و در حال حاضر با توجه به آن‌که شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد دانسته، لایحه به مجلس بازمی‌گردد و در صورتی که مجلس ایرادات بیان شده از سوی شورای نگهبان را رفع نکند، طبق قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص تعیین تکلیف خواهد کرد.

سرپرست پیشین دادسرای جرایم رایانه‌ای با اشاره به لایحه‌ی جرایم رایانه‌ای، خاطرنشان کرد: این لایحه نیز به نظر کافی نمی‌رسد و باز هم کمبودهایی در این زمینه وجود دارد. در بسیاری از کشورها همزمان با پیدایش رایانه و اینترنت، قوانین مربوط به آن نیز تصویب شد و این کشورها پا به پای پیشرفت فناوری ارتباطات، جرایم و مجازات‌های مربوط به آن را احصا کردند اما متاسفانه ما این مساله را ساده گرفتیم؛ در حالی که مساله‌ای بسیار حاد، مهم، خطرناک و در عین حال نرم و مرموز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر متهم نوجوانی داریم که همه‌ی افراد خانواده به صداقت و پاکی او ایمان دارند اما نمی‌دانند که همین فرد در فضای کوچکی از خانه و از طریق سیستم رایانه‌ی خود مرتکب چه جنایاتی شده و چه کسانی را به وادی انحراف کشانده است.

جعفری اظهار کرد: با توجه به آن‌که پیشرفت‌ها در فضای سایبر لحظه به لحظه و روز به روز است، باید قانونی جامع و در عین حال منعطف داشته باشیم که به صورت دوره‌ای بتوان آن را مورد تجدیدنظر قرار داد و یا قانون‌گذار در این قانون، دست مجریان را برای تطبیق موضوعات جدید با احکام قانونی باز بگذارد؛ زیرا نمی‌توان خارج از چارچوب قانون حرکت کرد.

معاون پیشین دادستان تهران با بیان این‌که لایحه‌ی جرایم رایانه‌ای پیش از اصلاحات و حذف برخی از مواد آن، جامع‌تر و دارای قدرت بازدارندگی بیشتری بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی اقدامات اینترنتی در قالب عناوین مجرمانه مدنظر قانون‌گذار قرار نگرفته است. به عنوان مثال، هک کردن یک سایت و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یک موسسه یا یک خانواده از طریق اینترنت، در حال حاضر جرم به حساب نمی‌آید.

وی در همین زمینه اضافه کرد: علاوه بر این قبیل موارد، لازم است که با برخی اقدامات مانند تهیه و پخش کارتون‌های غیراخلاقی و فیلم‌های غیراخلاقی که رده‌ی سنی کودکان و افراد کم سن و سال را مورد هجمه قرار می‌دهد، با شدت بیشتری برخورد شود.

معاون پیشین دادستان تهران گفت: تا وقتی که قانون جدید به صورت قطعی و لازم‌الاجرا در بیاید، ما در این مدت با همان ابزارهای قانونی سابق به پرونده‌ها رسیدگی خواهیم کرد و در صورتی که اقدام فرد یا افرادی ولو بسیار حاد باشد اما این اقدام در زمره‌ی جرایم در قانون ذکر نشده باشد، نمی‌توانیم آن را جرم بدانیم. با توجه به مجموع این مسائل، قطعا ما اساس کار خو را قانون می‌دانیم و به هیچ وجه در هیچ شرایط زمانی و مکانی خارج از چارچوب قانون عمل نخواهیم کرد؛ زیرا وظیفه‌ی مهمی که قانون اساسی بر دوش ما گذاشته، نظارت بر حسن اجرای قانون است و نمی‌توانیم این اصل قانون اساسی را با بی‌قانونی نادیده بگیریم.

سرپرست پیشین دادسرای ویژه‌ی رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و فناوری ارتباطات، در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بیان مطالبی درخصوص سایت‌هایی پرداخت که اخیرا با تلاش معاونت اطلاعات سپاه منهدم شدند و تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که امروز در عرصه‌ی علم و فناوری در دنیا مطرح است، اینترنت است. یعنی در حال حاضر اگر کسی یک رایانه قابل اتصال به اینترنت را به صورت همراه با خود نداشته باشد، لااقل در خانه‌اش رایانه‌ای برای استفاده دارد و از طریق آن به اینترنت وصل می‌شود. امروزه دسترسی به شبکه جهانی از طریق رایانه بسیار راحت و آسان شده و این فضای جهانی در واقع شاهراهی است که معابر مثبت و منفی زیادی دارد.

وی با بیان این‌که اینترنت، حلقه‌ی اتصال جوامع بشری به یکدیگر و وسیله‌ای است برای تبادل اطلاعات و دانش‌ها، تاکید کرد: استفاده از اینترنت جرم نیست اما گاهی اینترنت وسیله‌ی جرم قرار می‌گیرد. یعنی افرادی در کنار کارکردهای مثبت اینترنت، به کارکردهای منفی آن روی می‌آورند و از این رهگذر برای کسب منافع مادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود از طریق اینترنت مرتکب اعمالی خلاف می‌شوند.

جعفری ادامه داد: در طول سه دهه‌ی انقلاب اسلامی، کشور ما شاهد انواع تهاجمات و فشارها بوده است؛ زیرا مردم ما مسلمان و شیعه هستند و با دارا بودن پیشینه‌های فرهنگی و تاریخی محکم، می‌خواهند روی پای خودشان بایستند. زمانی که دشمن متوجه شد با تحمیل جنگ، اعمال تحریم‌ها، ترورها و تخریب‌ها نمی‌تواند در راستای از بین بردن استقلال ملت ایران کاری از پیش ببرد، پروژه‌ی تهاجم فرهنگی را کلید زد که این تهاجم فرهنگی بنا به گفته‌ی مقام معظم رهبری به شبیخون فرهنگی و امروز به ناتوی فرهنگی تبدیل شده است.

معاون پیشین دادستان تهران تاکید کرد: ما امروز نباید دشمن را متهم کنیم؛ چون او در جهت مطامع خود حرکت می‌کند. اگر ما محکم باشیم و زمینه‌های انحراف در ما وجود نداشته باشد، دشمن از هیچ طریقی نمی‌تواند رسوخ کند.

جعفری گفت: این مبارزه‌ی فرهنگی سال‌هاست که آغاز شده و امروز با همکاری کشورهای مختلف ادامه دارد. فعالیت‌های مجرمانه اینترنتی هم در قالب سایت‌های مستهجن روز به روز پررونق‌تر می‌شود و این سایت‌ها مشتریان خود را از میان افرادی که تا حدی دچار ضعف ایمان هستند، پیدا می‌کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!