0

افزایش جرایم مالی فیشینگ و اسمیشنگ در فضای مجازی

دسته بندی ها : فیشینگ و جعل درگاه بانکی 28 بهمن 1396 مدیر سایبرلا 417 بازدید

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش جرایم مالی در فضای سایبری گفت: فیشینگ، اسمیشینگ و فارمینگ از جمله جرایم مالی است که اقدام به برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی کاربران می‌کنند.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ محسن محمودی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر اظهار کرد: پلیس فضای تبادل اطلاعات در راستای اجرای نظم و امنیت در جامعه با اقتدار با خاطیان برخورد می‌کند، چنانچه امروزه امنیت و آرامشی را رقم زده است که در کشور نمونه است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: با توجه به اینکه اکثر استان‌ها با افزایش جرایم سایبری رو به رو هستند در استان آذربایجان شرقی شاهد کاهش یک درصدی جرایم سایبری هستیم.

سرهنگ محمودی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی جزو اولین‌ها در کشف جرائم سایبری است، گفت: جایگاه استان در کشف جرائم فضای مجازی، رتبه پنج کشوری است‌ و علت آن همکاری مستمر با اصحاب رسانه، شهرداری تبریز، آموزش‌و پرورش، دستگاه قضایی در جهت آگاه سازی عمومی و اجرای برنامه آموزش شهروندان است.

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی ضمن اشاره به پیگیری ماموریت‌های پلیس فتا توسط امام جمعه تبریز، گفت: تمامی هم و غم ما خدمت رسانی و جلب رضایت مردم  و رسیدن آنان به حق و حقوق مسلمشان بوده و این را نه در حرف بلکه در عمل ثابت کردیم.

وی با اشاره به اینکه زمان استاندارد رسیدگی به پرونده‌های سایبری در کشور ۳۷ روز است، گفت: امروز در استان شاهد این هستیم که زمان رسیدگی به پرونده های سایبری بین ۱۰ تا ۱۲ روز بوده و در واقع در این زمینه نیز رکورد جدیدی را ثبت کردیم، دلیل این امر تسریع  تعامل‌های قضایی در استان است.

سرهنگ محمودی از بالا بودن چالش‌های فضای مجازی در ۲ سال اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه امروز این چالش‌ها بسیار کمتر شده و با کشف ۱۰۲٫۱۱ درصدی، پرونده های جرائم سایبری در بین ۵ استان برتر کشور قرار داریم وقتی درصد کشف را ۱۰۲٫۱۱ درصد می گوییم کشف جرائمی است که از سایر استان‌ها به ما می‌آید و و قوع آن در این استان نبوده و یا پرونده‌های گذشته بوده که کشف شده است.

وی ضمن تاکید بر این‌که نگرانی ما در حوزه جرایم سایبری در مورد زنان و کودکان است، گفت: در دید ما شما رسانه‌ای‌ها نه فقط خبرنگار بلکه افسران جنگ نرم هستید و خوشحالیم که همواره رسالت اطلاع رسانی خودتان را به عالی‌ترین شکل انجام می‌دهید.

سرهنگ محمودی ادامه داد: هتک حیثیت، نشر اکاذیب، برداشت اینترنتی غیر مجاز، مزاحمت اینترنتی، کلاهبرداری، تهدید و اخاذی از جرمهای شاخص استان است.

وی ضمن تاکید همگرایی و هم افزایی رسانه‌ها و پلیس فتا در جهت آگاه سازی اجتماعی گفت: یکی از بیشترین فراوانی جرم‌های سایبری افزایش چشمگیر جرایم مالی مانند فیشنیگ، اسمیشینگ و فارمینک است که از عدم رعایت پروتکل‌های اقتصادی ناشی می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: امسال شاهد افزایش صد درصدی اطلاع رسانی و افزایش صد درصدی تهیه محتوای آموزشی بودیم.

وی در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی که روزانه ارسال می‌شود نیز گفت: روزانه ده نفر حداقل در زمینه پیامک‌ها با ما تماس گرفته و در کل، روزانه ۲ نفر که اکثرا افراد طمعکار هستند، اسیر دام این افراد قرار می‌گیرند.

محمودی ضمن اشاره به اینکه ترویج خشونت در بازی‌های رایانه‌ای باید جدی گرفته شود‌، خاطرنشان‌کرد: سن ورود به ارتش آمریکا مثبت ۱۸ سال و بازی کلش‌اف کلنز مثبت ۱۷ سال است و این در حالی است کودکان ۱۰ ساله در ایران جذب این بازی می‌شوند.

وی یادآور شد: ترویج مصرف گل در فضای مجازی افزایش پیدا کرده و جوانان را تشویق به مصرف مواد مخدر و قلیان‌های جیبی کرده و با تبلیغات غیر واقعی جوانان را جذب مواد مخدر می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان آذربایجان شرقی گفت: همواره مورد هجمه حملات سایبری هستیم، این حملات اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و باید رویکردهای تدافعی مانند استفاده از فایروال و آنتی ویروس در مقابل این نفوذها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم به پلیس در استان سرمایه اصلی ما است، گفت: مردم باید به توصیه‌های امنیتی پلیس فتا در جهت پیشگیری جرایم سایبری توجه داشته و به شایعات و هر خبری که در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود واکنش نشان نداده و اخبار موثق را از منابع رسمی دنبال کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 + 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!