0

تاجران نام خود را در دفتر «ثبت تجارتی» به صورت الکترونیکی ثبت خواهند کرد

دسته بندی ها : قوانین و مقررات, مجلس شورای اسلامی 23 اردیبهشت 1399 کارشناس سایبرلا 469 بازدید

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بندی از لایحه قانون تجارت که به تصویب نمایندگان مجلس رسید موظف شده است تا کلیه فرایندها و مراحل ثبت‌نام متقاضیان برای ثبت‌نام در دفتر ثبت تجاری را به صورت الکترونیکی فراهم کند، چرا که طبق لایحه تجارت، تاجر شخصی است که نام خود را در دفتر ثبت تجاری ثبت کرده باشد.

نمایندگان مجلس در صحن علنی ۲۳ اردیبهشت ماه مجلس موادی از لایحه  قانون تجارت ،کتاب سوم تحت عنوان «تکالیف تاجر» را تصویب کردند. نمایندگان در این مواد ویژگی تاجر و شرایط ثبت نام تاجر در دفتر ثبت تجارتی را بررسی و تصویب کردند. تا کنون دو کتاب اول لایحه تجارت تحت عنوان‌های کتاب «قراردادهای تجاری» و «اسناد تجاری» به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و در صورت تصویب کتاب چهارم مجلس برای اینکه بتوانددر دوره باقی مانده از این دوره لایحه تجارت را پس از ۱۵ سال نهایی کند باید کتاب‌های مربوط به بخش‌های «شرکت‌های تجاری» و «ورشکستگی و قراردادهای ارفاقی» را نیز تصویب کنند.

براساس ماده ۴۵۷ این لایحه تاجر شخصی است که نام خود را در دفتر ثبت تجارتی مطابق مقررات مربوط ثبت کرده باشد.

براساس موادی که نمایندگان تصویب کردند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان مرجع ثبت، مکلف است کلیه فرآیندها و مراحل ثبت نام متقاضیان را به صورت الکترونیکی انجام دهد و اطلاعات دفتر ثبت تجارتی را به صورت روزآمد نگهداری کند.

اطلاعات دفتر ثبت تجارتی غیرمحرمانه محسوب می‌شود و مرجع ثبت باید به صورت برخط، روزآمد و مطمئن تمام اطلاعات تاجران ثبت نام شده را به اتاق بازرگانی و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و هویت افراد مذکور را به سازمان ثبت احوال کشور ارسال کند.

این اطلاعات همچنین باید به صورت برخط، روزآمد و مطمئن در سامانه الکترونیکی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران آگهی شود به نحوی که اشخاص بتوانند به هزینه خود تصویر گواهی شده آن اطلاعات را از سامانه مذکور دریافت کنند.

طبق این لایحه تاجران پس از ثبت نام خود در دفتر ثبت تجارتی، شناسه انحصاری دریافت می‌کنند و باید در همه اسناد، صورتحساب‌ها، آگهی‌ها، تابلوها و سایر مکتوبات خود، اعم از دست‌نویس، چاپی یا الکترونیکی، شماره انحصاری خود را درج کند و در غیر این صورت به جزای نقدی درجه شش محکوم می شود.

تابستان سال گذشته بررسی لایحه «قانون تجارت» پس از ۱۵ سال در صحن علنی مجلس آغاز شد. این لایحه دارای هزار و ۲۶۱ ماده و در ۵ کتاب  «قراردادهای تجاری»، «اسناد تجاری»، «تکالیف تاجر»، «شرکت‌های تجاری» و «ورشکستگی و قراردادهای ارفاقی» تنظیم و تدوین شده است.

شهریور ماه سال گذشته کتاب اول این لایحه تصویب و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا پس از وارد کردن ایراداتی آن را به مجلس بازگرداند و نمایندگان آبان ماه سال گذشته برای تامین نظر شورای نگهبان ایرادات را اصلاح و دوباره به این شورا فرستادند.

پاییزسال گذشته همچنین کتاب دوم این لایحه به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا بار دیگر ایرادهایی به کتاب دوم نیز وارد کرد که مجلس اردیبهشت‌ ماه سال جاری این ایرادها را برطرف و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال کردند.

نمایندگان مجلس دهم در تلاش هستند تا تصویب تمام کتاب‌های این لایحه را در این دوره به پایان برسانند وگرنه در دوره بعد بررسی دوباره این لایحه به تعویق می‌افتد.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده + سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!