0

توصیه پلیس درباره لینک های جعلی شکایات قضائی

امنیت گوشی موبایل, هک تلفن همراه

معاون اجتماعی پلیس فتا به تشریح اقداماتی پرداخت که به دنبال ارسال پیامک های حاوی لینک های جعلی با عناوینی همچون “ثبت شکایت جدید علیه اشخاص” نصب بدافزارها این لینک‌ها صورت می‌گیرد.

در چند روز اخیر پیامک‌های گسترده‌ و جعلی با هدف کلاهبرداری از هموطنان، توسط کلاهبرداران از شماره‌های شخصی ارسال شده که حاوی یک لینک جعلی و تنها به قصد کلاهبرداری است.

در تازه‌ترین این نوع پیامک‌ها کلاهبرداران با عناوینی همچون “ثبت شکایت جدید علیه اشخاص” یا “مأمور اطلاعیه قوه قضایی“، لینک های آلوده به بدافزار را برای هموطنان ارسال می‌کنند.

باید متذکر شد که پیامک‌های جعلی مذکور با عناوینی همچون سامانه “ثنا” نیز پیش از این با هدف کلاهبرداری ارسال می‌شد.

کلاهبرداران در این پیامک‌ها از فرد می‌خواهند برای اینکه متوجه شوند چه شخصی از وی شکایت کرده است، اقدام به بارگیری آن پیوند یا لینک کنند!

در همین رابطه با سرهنگ رامین پاشایی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا گفت‌وگو کردیم. وی در پاسخ به این سؤال که هموطنان در صورت باز کردن عمدی یا سهوی لینک‌های مذکور و نصب بدافزار بر روی گوشی چه اقدامی باید انجام دهند، اظهار کرد: اگر خدای نکرده لینک‌های مذکور به هر دلیلی روی گوشی نصب شد، گوشی فرد به اصطلاح “زامبی” می‌شود.

وی افزود: پس از زامبی شدن گوشی، دسترسی به صندوق پیامکی برای فرد هکر فراهم می‌شود و وی از طریق گوشی تلفن‌همراه فرد قربانی، پیامک‌هایی را با همون مضمون قبلی برای سایر افراد می‌فرستد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: البته اگر فرد قربانی وارد لینک جعلی بانکی نیز شود و تراکنش بانکی داشته باشد، اطلاعات کارت بانکی وی نیز به سرقت رفته و هکر با داشتن اطلاعات بانکی آن شخص، اقدام به تراکنش‌های بانکی خواهد رفت و به این ترتیب موجودی کارت بانکی مالباخته نیز خالی خواهد شد.

پاشایی خاطرنشان کرد: تنها و مطمئن‌ترین راه پس از نصب این بدافزارها این است که در آن لحظه دسترسی هکر قطع شود به این نحو است که حتماً گوشی باید ریست فکتوری یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه شود و فرد پس از پشتیبان‌گیری و ذخیره اطلاعات خود باید اقدام به ریست فکتوری کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا با بیان اینکه نصب هر نرم‌افزار یک سری مقدمات دارد، گفت: برخی از هموطنان می‌گویند تنها نرم‌افزار را باز کرده و اقدام به نصب نکرده‌اند و باید بگویم تا مادامی که لینک مذکور روی گوشی نصب نشود، اتفاقی نخواهد افتاد اما اگر بدون اختیار فرد، در جرایم موبایل و هک تلفن همراه, کلاهبرداری پیامکیصندوق پیامک گوشی وی، پیامک ارسال شود، باید اطمینان پیدا کند که گوشی وی هک شده است.

وی با ابراز تأسف از عدم توجه برخی از هموطنان به هشدارهای پلیسی درباره این نوع کلاهبرداری‌ها، یادآور شد: پلیس فتا در 6 ماه بالغ بر 500 اطلاعیه آموزشی از راه‌های مختلف همچون اطلاع‌رسانی توسط رسانه ملی، خبرگزاری‌ها، نماهنگ و … در این رابطه داشته اما واقعاً جای تعجب دارد که چرا برخی از هموطنان مجدداً به این هشدارها توجهی نکرده، این قدر راحت در دام کلاهبرداران قرار می‌گیرند و پرونده‌ها تحمیل پلیس و دستگاه قضائی می‌شود.

منبع: تسنیم

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!