0

از این تهدیدهای خطرناک اینترنت اشیاء باخبر هستید؟

دسته بندی ها : اینترنت اشیا 16 دی 1395 مدیر سایبرلا 426 بازدید

آیا تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که یخچال یا قهوه ساز شما می‌تواند به عنوان یک تهدید علیه شما به حساب بیاید؟

بتانیوز: پاسخ شما به این سؤال مانند بسیاری از کاربران احتمالاً منفی خواهد بود اما این مسئله یک مشکل اصلی زندگی آینده است. با اینترنت اشیاء (IoT)، آینده در حال تبدیل شدن به امروز است. روز به روز دستگاه‌های اینترنت اشیاء بیشتری وارد زندگی بشر می‌شود. ما به دنبال راحتی هر چه بیشتر هستیم؛ مثل اینکه با ورود به منزل سیستم گرمایشی متوجه شود و شروع به روشن شدن و گرم کردن خانه ما کند. یا اینکه کُت ما در مورد وضعیت سلامتی‌مان به ما خبر بدهد. ما اغلب به این مسئله که آیا این اطلاعات به یک منبع خارجی درز پیدا می‌کند یا خیر توجهی نداریم. اینترنت اشیاء یک مزیت بزرگ برای جهان مدرن است اما در دل آن برخی از خطرها نهفته است. در اینجا به پنج مورد از آن‌ها که باید به شدت مراقبش باشید اشاره شده است:

– یخچال شما دری برای ورود به شبکه وای فای می‌شود

شبکه‌های عمومی به راحتی قابل هک هستند. این مسئله باعث می‌شود از اینترنت موجود در مکان‌های عمومی صرف نظر کنید، اما آیا تاکنون به این نکته فکر کرده‌اید که ممکن است یخچال شما جاسوس شما شود؟ یخچال فریزرهای متصل به اینترنت یکی از ناامن‌ترین دستگاه‌های اینترنت اشیاء هستند و از آنجا که آن‌ها به منظور انتقال اطلاعات به گوشی شما به شبکه وای فای خانه‌تان متصل هستند؛ هکرها می‌توانند از آن به عنوان یک دروازه برای اتصال به بقیه دستگاه‌های موجود در منزل شما استفاده نمایند. یعنی هکرها می‌توانند پس از اتصال به یخچال بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به رایانه شخصی‌تان نیز نفوذ کنند.

– دوربین‌های امنیتی از راه دور قابل بازدید هستند

ممکن است شما با نصب مجموعه‌ای از دوربین‌های امنیتی برای خانه به دنبال ایمن نگه داشتن وسایل خود در هنگام سفر باشید. آیا دوربین‌های امنیتی منازل می‌توانند ناامن باشند؟ با اتصال این دوربین‌ها به دستگاه تلفن همراه شما از طریق اینترنت، این وسایل نیز می‌توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند. آن‌ها می‌توانند به صورت آنلاین به مشاهده محتویات این دوربین‌ها بپردازند. این مسئله نه تنها یک تهاجم بزرگ به حریم خصوصی افراد است و می‌تواند به انتشار فیلم‌های ناخوشایند خصوصی شما در دنیای آنلاین ختم شود، بلکه می‌تواند به عنوان یک ابزار برای کمک به سارقان منزل شما مورد استفاده قرار گیرد.

– گوگل گلس جاسوس شما می‌شود

عینک‌های متصل به اینترنت هنوز هم وجود دارند. آن‌ها برای دیجیتالی کردن تمام عناصر زندگی روزمره شما استفاده می‌شود اما از آنجا که این گجت پوشیدنی، قابل اتصال به اینترنت است، می‌تواند از راه دور مورد هک قرار گیرد و تروریست‌های سایبری قادر به دیدن هر آنچه شما می‌بینید می‌شوند. این اتفاق اطلاعات شخصی شما مانند مشاهده شماره رمز عبورتان به هنگام خرید از فروشگاه را لو داده و هکرها را جای چشم‌های شما قرار می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها در محل کارتان به طور بالقوه قادر به برداشتن اطلاعات محرمانه شوند.

– دستگاه‌های بهداشتی قابل کاشت در بدن می‌توانند قاتل شما شوند

دفیبریلاتور، ضربان ساز قلب و پمپ‌های انسولین جزو دستگاه‌های متصل به اینترنت است که می‌توانند زندگی انسان‌ها را نجات داده و به بهبود استانداردهای زندگی بیمار منجر شوند. با گزارش اطلاعات بی درنگ بیمار به پزشک، متخصصان پزشکی قادر به ارزیابی بهتر شرایط بیمار و واکنش مناسب و فوری نسبت به حوادث پیش رو خواهند شد اما آیا آن‌ها می‌توانند منجر به مرگ یک بیمار شوند؟ پاسخ این سؤال مثبت است. مجرمان اینترنتی قادر به غیر فعال کردن دستگاه تنظیم ضربان قلب هستند. در واقع هر چیزی که قابل اتصال به اینترنت است قابل هک نیز است و تروریست‌های سایبری، ظرفیت خاموش کردن کامل دستگاه‌های پزشکی و یا حتی فعال کردن آن‌ها در زمان اشتباه را دارند. مانند توقف ضربان قلب شما!

– ناظرهای کودک، خطری برای شما و کودک

هکرها ظرفیت هک ناظرها یا مانیتورهای کودک را نیز دارند. آن‌ها قادر به صحبت از طریق آن‌ها هستند و حتی می‌توانند صدای خصوصی شما در منزل را شنیده و از آن به عنوان سکوی پرش برای دسترسی به بقیه شبکه منزل شما استفاده کنند و دیگر اطلاعات خصوصی شما را به خطر بیندازند.

اینترنت اشیاء، پدیده ترسناکی است و باید در هنگام استفاده از آن نهایت دقت را به خرج داد. برای محافظت از خود و خانه اتان باید به طور منظم امنیت دستگاه‌های متصل به اینترنت خود را بررسی نمایید. همچنین میزان ظرفیت ذخیره سازی دستگاه‌های خود را بررسی کنید. اگر یک دستگاه اینترنت اشیاء فاقد صفحه نمایش است و یا امکان تعامل مستقیم ندارد، به این معنا نیست که در معرض هک قرار ندارد. با کنترل کردن مداوم آن‌ها توسط خودتان و یا یک متخصص امنیتی، می‌توانید نقص‌های امنیتی را بلافاصله تشخیص دهید و یا اطمینان حاصل کنید که هیچ آسیب پذیری وجود ندارد. این مسئله سبب می‌شود هم از فناوری لذت ببرید و هم ایمن بمانید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 + چهارده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!