0

کاربران تهدیدات اینترنت بیسیم (وای فای) را جدی بگیرند

امروزه استفاده از اینترنت وای‌فای (wifi) همگانی شده است و کاربران شخصی و خانگی زیادی از این نوع اینترنت استفاده می‌کنند. اما مشکلی که وجود دارد این است که برخی کاربران نسبت به تامین امنیت اینترنت وای‌فای آگاهی ندارند و این امر باعث سوءاستفاده از اینترنت آنها شده که علاوه بر زیان‌های مادی می‌تواند تبعات قانونی برای آنها گردد.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا, رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه کاربران باید مراقب هک شدن وای فای خانگی یا محل کار خود توسط سارقان سایبری باشند، گفت: اولین اصل در استفاده از اینترنت وای فای تغییر نام کاربری و گذرواژه (پسورد) وای فای از حالت پیش فرض است و برای این تغییر حتما نام کاربری و گذرواژه مورد نظر به صورت استاندارد یعنی ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک ، اعداد و علائم و حداقل 8 کاراکتر باشد. ضمن آنکه به صورت ماهانه نیز گذرواژه را تغییر دهیم.

سرهنگ دوم علی نیک‌نفس تصریح‌کرد: هکرها به راحتی می‌توانند با نرم افزارهای موجود در بازار نام کاربری و گذرواژه‌های پیش فرض یا گذر واژه‌هایی که استاندارد نباشد را به راحتی هک نمایند، لذا ضرورت دارد که کاربران اقدام به تغییر نام کاربری و گذره واژه خود به صورت ترکیبی از اعداد، حروف و علائم به عنوان یکی از راهکاری موثر برای ناکام گذاردن هکرها اقدام نماید.

وی با اشاره به اینکه آسان‌‌ترین روش برای ایجاد امنیت در یک شبکه اینترنت وای فای به کارگیری استانداردهای رمزگذاری است، افزود: WPA2 یکی از استانداردهای رمزگذری شبکه‌های بی‌‌سیم است که شکستن کلید رمز به راحتی امکان‌پذیر نیست. نکته مثبت در خصوص این استانداردها پیاده‌سازی و پیکربندی ساده آن‌ها است که در حالت کلی با توجه به نوع ابزاری که استفاده می‌کنید از پیچیدگی چندانی برخوردار نیستند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از افراد نیز به راحتی پسورد اینترنت وای‌فای خود را در اختیار میهمانان می‌گذارند، افزود: این امر اشتباه است و اگر پسورد اینترنت خود را به میهمان اعلام کردید سریعا بعد از پایان میهمانی پسورد اینترنت وای‌فای خود را تغییر دهید.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا تصریح‌کرد: بخشی از جرائم فضای سایبر که در پلیس فتا پرونده شده است در پی اعتماد به دوستان و آشنایان است که در پی آن شاهد سوءاستفاده از آنها هستیم.

وی با بیان اینکه استفاده از اینترنت وای فای کاربر علاوه بر زیان‌های مادی برای کاربر می‌تواند مشکلات و تبعات قانونی داشته باشد، گفت: اگر از اینترنت شما جرمی بر علیه شخص حقیقی یا حقوقی صورت گیرد در گام اول شما باید در محاکم قضایی پاسخگو باشید.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد: لذا کاربرانی که از اینترنت وای فای و وایرلس استفاده می‌کنند همواره مراقب باشند تا از خط یا خطوط اینترنتی این افراد سوء‌استفاده نگردد.

وی در ادامه به کاربران توصیه کرد: تغییر دادن گذرواژه خود در بازه زمانی کوتاه، استفاده از گذرواژهای استاندارد، تغییر حساب کاربری پیش فرض مودم، فعال کردن قابلیت محدود کردن دسترسی افراد، استفاده از استاندارد WPA2 مودم، محدود کردن تعداد دستگاه استفاده کننده از مودم و همچنین معرفی دستگاه‌های استفاده کننده به مودم، مخفی کردن نام مودم خود (ssid) از دید دیگر دستگاه‌ها با تغییر در تنظیمات مودم و خاموش کردن مودم در زمان عدم استفاده از ضروریات است که کاربران نباید فراموش کنند.

سرهنگ نیک‌نفس با اشاره به تنوع اپراتورهای اینترنتی و مودم‌های موجود در بازار گفت: کاربران برای تنظیم مودم خود با استفاده از دفترچه راهنمای مودم و یا سایت اپراتور اینترنتی یا شرکت سازنده مورد نظر می‌توانند تنظیمات مودم خود را انجام دهند تا نکات حفاظتی را در بالاترین سطح نگهدارند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا در ادامه در خصوص استفاده کاربران از اینترنت‌های رایگان که در برخی امکان ارائه می‌گردد نیز به کاربران هشدار داد و گفت: کاربران مراقب باشند تا در دام هکرها و مجرمان سایبری نیفتند، چراکه اتصال به اینترنت باز و رایگان بدون رمز عبور در امکان عمومی، به راحتی اطلاعات شما را در معرض رویت کسانی قرار می‌دهد که به همان منبع اینترنت متصل هستند. بنابراین مشاهده سایت‌های بازدید شده و هک کردن دستگاه شما بسیار آسان‌تر از حالت حفاظت شده است.

سرهنگ نیک‌نفس ادامه داد: استفاده از اینترنت عمومی با رمز عبور نیز چندان به ارتقای امنیت کمک نمی‌کند تا وقتی که همه کاربران از یک رمز عبور مشترک استفاده می‌کنند، امکان هرگونه فعالیت مجرمانه وجود دارد.

وی با بیان این‌که منبع ارسال کننده اینترنت‌های باز و رایگان مشخص نیست، گفت: کاربران بسیار مراقب باشند تا در دام هکرها و مجرمان سایبری نیفتند و برای اطمینان بیشتر دیوار آتش (فایروال) دستگاه خود را فعال نمایند. ضمنا همواره سعی نمایند که اطلاعات مهم و خصوصی خود را نه بر روی سیستم ها که بر روی حافظه های جانبی به صورت رمز گذاری شده ذخیره سازی نمایند.

این مقام آگاه در ادامه تصریح‌کرد: اتصال به هر شبکه اینترنت بدون شناخت منبع آن و فقط به علت رایگان بودن می‌تواند کاربران را در معرض سوءاستفاده‌های احتمالی و سرقت اطلاعات مهم و شخصی این کاربران گردد.

به گفته سرهنگ نیک‌نفس در برخی از موارد حتی هدف از ارائه چنین خدماتی نه فراهم‌آوردن اینترنت رایگان برای دیگران، بلکه دسترسی به تمامی فعالیت‌های اینترنتی آنها٬ سایت‌های مقصد٬ متن چت‌ها، ایمیل‌ها، گفت‌وگوهای اینترنتی غیر امن و نرم افزارهای پیام رسان و رمزهای عبورشان است.

وی از کاربران خواست در صورت نیاز به اینترنت به جای اتصال به اینترنت‌های رایگان و ناآشنا، برای تامین امنیت و دچار مشکل نشدن حتما از اینترنت شخصی وای فای خود استفاده نمایند تا ضریب امنیت خود را افزایش دهند.

سرهنگ نیک‌نفس همچنین به هتل‌ها، رستوران‌ها و اماکنی که برای جذب مشتری، اینترنت رایگان ارائه می‌دهند، توصیه کرد: این کار حتما به صورتی باشد که فردی که به آن مکان مراجعه نمود و از اینترنت آنجا استفاده کرد قابل شناسایی باشد تا در صورت وقوع جرمی بر علیه شخص حقیقی یا حقوقی، بتوانند کاربری که از اینترنت آنها سوءاستفاده نموده است را به محاکم قضایی معرفی نمود.

وی ادامه داد: در صورتی که مسئولان این اماکن نتوانند کاربر مورد نظر را به محاکم قضایی معرفی نمایند خود باید پاسخگو باشند و ضرر و زیان افراد را جبران نمایند.

سرهنگ نیک نفس در ادامه تاکید کرد: لذا ضرورت دارد اماکنی که اینترنت رایگان برای جذب مشتری یا… در اختیار کاربران می‌گذارند راهکارهای برای شناسایی مخاطبان خود داشته باشند.

وی با اشاره به ماده 32 قانون جرائم رایانه‌ای گفت: ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی موظفند داده‌های ترافیک را حداقل تا شش ماه پس از ایجاد و اطلاعات کاربران را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراک نگهداری کنند. تا در زنجیره ارتباطات رایانه‌ای و مخابراتی امکان ردیابی آنها از مبدأ تا مقصد وجود داشته باشد. این داده‌ها شامل اطلاعاتی از قبیل مبدأ، مسیر، تاریخ، زمان، مدت و حجم ارتباط و نوع خدمات مربوطه می‌شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست + هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!