0

تنها ۲ نرم افزار از ۴۰ محصول حوزه سلامت تاییدیه افتا دارند

افتا, امنیت اطلاعات و ارتباطات, فناوری سایبرلا

فقط ۲ نرم افزار از میان ۴۰ محصول حوزه سلامت موفق به دریافت تاییدیه افتا شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، افشین نیاکان، نایب‏ رییس کمیسیون نرم ‏افزارهای سلامت الکترونیکی در نشست مشترک کمیته‌ی راهبری رسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به مباحث امنیتی در حوزه‌ی سلامت گفت: «از میان بیش از ۴۰ محصول در حوزه‌ سلامت، تنها دو نرم‌افزار موفق به اخذ تأییدیه‌ افتا شده‌‏اند.»

او ادامه داد: «با این بهانه که شرکت‌ها هنوز موفق به دریافت تأییدیه‌ امنیتی نشده‌اند، بیمارستان‏‌ها و مراکز درمانی تنها ۵۰ درصد مطالبات سال پیش را پرداخت کرده‏ و این تهدیدی جدی برای اکثر قریب به اتفاق شرکت‌‏های عرضه‏‌کننده محصولات و خدمات در حوزه سلامت الکترونیکی است. درخواست مشخص شرکت‏‌های این حوزه، استمهال مدت اخذ گواهینامه تا پایان سال جاری است.»

او با تأکید براینکه امن سازی نرم‏‌افزار برای تامین امنیت محصولات کافی نیست، گفت: «درخواست ما این است که یک استاندارد امنیت مبتنی بر تجارب بین‌المللی تدوین و به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد.»

در پاسخ به درخواست‌های طرح شده، محمود خالقی‏‌دخت، معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات بیان کرد: «موضوعات حوزه‌ سلامت به دلیل اهمیت، خارج از محدوده سازمان فناوری اطلاعات است و اساساً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان ورود به این حوزه را ندارد.»

او در رابطه با تعیین تکلیف گسترش حمایت‏‌های خدمات آزمایشگاهی افتا برای تمامی محصولات نرم‏‌افزاری و تأمین اعتبار برای سال جاری، قول داد تا یک ماه آینده مکاتباتی با معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختصاص و اولویت‌‏دهی اعطای وام کم‌‏بهره برای متقاضیان گواهی افتا انجام خواهد داد.

در ادامه این نشست علیرضا عابدی‌نژاد، عضو هیأت مدیره‌ نصر تهران با بیان اینکه آئین‌نامه‏‌های جدید برای شرکت‌های نرم‌افزاری بسیار سخت‌گیرانه است و این شرکت‌ها از وضعیت کنونی بازار نگرانند، گفت: «گزارش جهانی حاکی از آن است که ۹۵ درصد نفوذهای امنیتی ناشی از خطاهای انسانی و نه ضعف امنیتی محصولات استفاده شده است. بنابراین تمرکز بر دوره‌های آموزشی، نگهداشت و پایش اطلاعات از ملزومات جدی حوزه‌ی امنیت است که باید به آن توجه کرد.»

او ادامه داد: درخواست مشخص ما این است که در حوزه‌ خدمات امنیت نقش مهمی برای سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای در نظر گفته شود.

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 15 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!