تفاوت عملکرد شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکهای
شرکتهای هرمی و شرکتهای بازاریابی شبکهای دو واژهای هستند که به دلیل مشخص نبودن تعریف آنها، برخیها بین آنها فرقی قائل نمیشوند.
«ممنوع بودن دریافت هرگونه وجهی یا معادل آن تحت عنوان حق عضویت، سپردهگذاری و یا قبول نمایندگی جهت هرگونه فعالیت اقتصادی سودآور دیگر از طرف شرکتهای بازاریابی شبکهای و ممنوع بودن صرف گسترش شبکه انسانی و جذب توزیعکنندگان کالا و پولگردانی و ارائه محصولات موهومی، خرید و فروش جایگاه در نمودار درختی و یا محصولاتی که تولید آنها در آینده محتمل باشد» دو تفاوت عمده شرکتهای بازاریابی شبکهای با شرکتهای هرمی است.
در تعریف دیگر، شرکت هرمی شرکتی است که به اعضایش حق کمیسیون میدهد تا افراد جدید را وارد کنند.
شرکتهای هرمی محصولی را نمیفروشند و پولهای مشتریان را در یکجا جمع میکنند و با آن کاری انجام نمیدهند.
البته بعضی از شرکتهای هرمی برای رد گم کردن، محصولی را برای فروش قرار میدهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکتها مشروط به فعالیت در پلان تجاریشان است که برای کسانیکه نمیخواهند یا نمیتوانند مشتری پیدا کنند، پول از دست میرود.
آیین نامه بازاریابی شبکه ای (موضوع مواد ۲ ،۱۲ و تبصره ماده۸۷ قانون نظام صنفی)
منبع:فارس
نظرات کاربران