0

متن پیام رمز دوم پویا تغییر می‌کند

دسته بندی ها : پرداخت الکترونیک 9 تیر 1399 کارشناس سایبرلا 365 بازدید
رمز دوم پویا, رمز یکبار مصرف OTP

متن پیام رمز دوم پویا برای ارائه اطلاعات بیشتر به متقاضی رمز دوم پویا از طریق پیامک و همچنین به منظور جلوگیری از سواستفاده از این رمز تغییر می‌کند.

اصلاح متن و تغییر متن پیام پیامک‌های رمز دوم پویا در دستور بانک مرکزی قرار گرفته است که در صورت ایجاد تغییرات پیش‌بینی شده، در هر پیامک، اطلاعات لازم برای متقاضی رمز دوم پویا ارسال می‌شود. در این پیامک نوع تراکنش نیز به اطلاع درخواست کننده رمزدوم پویا خواهد رسید. پیش‌بینی شده تا در متن پیامک ذکر شود که به عنوان نمونه شما X ریال کارت به کارت می‌کنید یا مبلغ A ریال از فروشگاه B خریداری کرده‌اید.

هم‌اکنون پس از فشردن دکمه درخواست رمزدوم پویا پیام متنی که در آن فقط رمز دوم پویا و مدت اعتبار آن مشخص شده، برای مخاطب ارسال می‌شود؛ اما این پیام با توجه به اینکه طول دوره زمانی ۱۲۰ ثانیه‌ای برای استفاده از رمز دوم پویا در نظر گرفته شده ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

براساس خبرهای منتشر شده با اجرایی شدن رمز دوم پویا از بهمن ماه گذشته (۱۳۹۸) میزان فیشینگ در حدود ۹۰ درصد کاهش یافت است در همین زمینه  وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز گذشته هم‌زمان با به بهره‌برداری رسیدن مرکز داده همراه اول در آذربایجان شرقی به آمار پلیس فتا در زمینه کاهش پرونده‌های مطرح در زمینه فیشینگ رمزدوم اشاره کرده و گفت تعداد پرونده‌های مطرح شده در این زمینه در حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

با تغییرات اعمال شده روی متن پیام‌های ارسالی از طریق سامانه هریم (هدایت رمز یک‌بار مصرف) به متقاضی رمز دوم پویا اگر در طول دوره ۱۲۰ ثانیه اعتبار رمز پویا فیشینگی فرد به صفحه فیکی ارجاع داده شده باشد در این فرایند مطلع می‌شود و در این صورت دیگر رمز دوم خود را وارد نخواهد کرد.

یکی از اشتباهات رایج میان افراد مراجعه به سایت‌های فیک برای خرید کالا یا شارژ موبایل است از همین رو پس از اینکه رمز دوم پویا یا شماره کارت خود را وارد این سایت می کنند سواستفاده کنندگان به سرعت می‌توانند با استفاده از آن رمز پویا خرید مجددی انجام دهند اگر متن پیام به صورت دقیق حاوی اطلاعات مربوط به پذیرنده یا دارنده کارت باشد متقاضی رمزدوم پویا با کمی دقت متوجه مشکل ایجاد شده می‌شود.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد با اجرایی شدن رمزدوم پویا میزان کارت به کارت در حدود ۳۰ درصد کاهش یافت که این میزان هیچگاه به حالت قبل بازنگشت.

رمز دوم پویا اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ تقریبا پس از افزایش قابل توجه پرونده‌های مطرح در زمینه فیشینگ در دادسرای جرایم رایانه‌ای اجرایی شد؛ اجرای این طرح هر چند در ابتدا با مخالفت‌‌های زیادی مواجه بود چرا که گروهی اجرایی شدن این طرح را مانع فیشینگ نمی‌دانستند؛ اما با توجه به کاهش چشم‌گیری پرونده‌ها در دادگاه‌ها به تدریج فعالان این بازار با آن همسو شدند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    9 − 8 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!