0

مجلس تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی را مشخص کرد

دسته بندی ها : شبکه های اجتماعی, قوانین و مقررات 9 اسفند 1399 کارشناس سایبرلا 394 بازدید
شبکه های اجتماعی, موبایل, اینستاگرام, تلگرام - سایبرلا

نمایندگان مجلس، در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی را یک‌پنجم تعرفه اینترنت پیام رسان‌های خارجی تعیین کردند؛ اما رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این مصوبه را ضد رایگان بودن استفاده از پیام‌رسان‌ها دانست.

پیشنهاد کاهش تعرفه اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی در مقایسه با پیام‌رسان‌های خارجی از سوی نماینده شیراز مطرح شد و مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت. هم‌اکنون اپراتور، به منظور حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی هزینه دیتای مصرفی کاربران پیام‌رسان‌های داخلی را یک‌سوم دیتای پیام‌رسان‌های خارجی محاسبه می‌کند؛ اما حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توییتی، با اشاره به رایگان بودن استفاده از شاد، نوشت: «برخی دیگر از پیام‌رسان‌ها هم با توافق با اپراتورها، ترافیک خود را رایگان کرده‌اند. مصوبه شما ضد رایگان بودن پیام رسان‌های داخلی است. ضمنا اطلاق اینترنت به ترافیک پیام‌رسان داخلی، صحیح نیست. اینترنت، اینترنت است.»

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با اضافه شدن یک ردیف به بند الحاقی (۲) تبصره ۱۸ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس پیشنهاد جعفر قادری، نماینده شیراز دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰درصد نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی تعیین کردند. این موضوع یعنی نرخ تعرفه اینترنت پیام‌رسان داخلی یک پنجم تعرفه اینترنت پیام‌رسان خارجی محاسبه شود.

جعفر قادری، در مورد پیشنهاد خود در مجلس گفت: «این پیشنهاد را ارائه دادم تا میزان استفاده از پیام رسان های داخلی افزایش یابد و انگیزه‌ای شود تا مردم پیام‌رسان‌های داخلی را به پیام‌رسان‌های خارجی ترجیح دهند. همانطور که همکاران می‌دانند برای اینکه پیام‌رسانی بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.باید در سطح جامعه افراد بیشتری از آن استفاده کنند.»

او ادامه داد: «یکی از راه‌‌هایی که باعث استقبال مردم از پیام‌رسان داخلی می‌شود، کاهش هزینه است. این پیشنهاد کمک می‌کند تا برای پیام‌رسان‌های داخلی امکانی را فراهم کنیم تا به شکل وسیع‌تری در سطح جامعه مورد استفاده قرار بگیرند.»

به گفته قادری استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی با توجه به اینکه سرورهایشان در داخل است، امن‌تر است و از نظر اقتصادی استفاده از پیام‌رسا‌ن‌های داخلی مقرون به صرفه‌تر است.

سازمان تنظیم مقررات دی‌ماه سال ۹۶ با هدف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی طی مصوبه‌ ۲۵۶ اعلام کرد که تعرفه دیتا برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم تعرفه ترافیک بین‌الملل محاسبه خواهد شد.

مورد مصطفی طاهری، نماینده زنجان طی بررسی این پیشنهاد در مجلس با اشاره به مصوبه رگولاتوری در این خصوص گفت: «در حال حاضر اینترنت پیا‌م‌رسان‌های داخلی یک سوم قیمت پیام‌رسان‌های خارجی است. این دو پیام‌رسان هم‌ قیمت نیستند.»

احمد دنیا مالی، نماینده بندر انزلی در موافقت با این پیشنهاد هم اعلام کرد که پیشنهاد آقای قادری به توسعه فناوری در داخل و حمایت از بخش خصوصی با توجه به مخاطراتی که در این حوزه داریم، کمک می‌کند.

مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون تلفیق هم با بیان اینکه این پیشنهاد در کمیسیون مطرح نشده اما با توجه به اینکه این پیشنهاد به دنبال این است تا از پلتفرم‌های داخلی حمایت کند، کمیسیون با این پیشنهاد موافق است، گفت: «اگر می‌توانستیم این پیشنهاد را تغییر دهیم، پیشنهاد ما این بود تا این کمک تنها به پیام‌رسان‌های داخلی محدود نشود و در کل از پلتفرم‌های داخلی حمایت شود.»

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 + 6 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!