0

توقف قطار تعدیل در کارخانه واگن سازی زرند

دسته بندی ها : قرارداد کار, نمونه قرارداد شرکت ها و موسسات 19 فروردین 1395 مدیر سایبرلا 532 بازدید

کارخانه واگن سازی زرند که یکی از واحدهای صنعتی بزرگ در کرمان محسوب می‌شود به دلیل عدم وصول مطالباتش از شرکت‌های داخلی ۳۹ کارگر را تعدیل کرد.

مهر: انتخاب شعار اقتصادی در سال جاری باهدف افزایش تولید ملی و توسعه اقتصادی، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در شرایط پسا تحریم است. انتخاب این مسیر در حالی روی می‌دهد که اقتصاد کشور تا حدودی از زیر بار فشار تحریم خارج‌شده و انتظار می‌رود که سیاست‌گذاری‌ها و تدبیر مسئولان نیز سالی پررونق را برای مردم رقم بزنند.

اما در کارخانه واگن سازی زرند در استان کرمان ۳۹ کارگر این واحد صنعتی عیدی سال جاری خود را با گزینه تعدیل نیرو دریافت کردند.

کارخانه واگن سازی زرند یکی از واحدهای صنعتی بزرگ استان کرمان است که در سال ۸۱ باهدف ساخت ۵۰۰ واگن در طول سال احداث شد و طی سال‌های گذشته نیز نیاز ریلی شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ کشور را با ساخت واگن‌های باکیفیت و جلوگیری از خروج ارز از کشور تأمین کرده است.

اما هم‌اکنون این کارخانه با مشکل نقدینگی ناشی از عدم وصول مطالباتی که از مشتریان دارد مواجه شده و به‌ناچار دست به تعدیل ۳۹ کارگر حرفه‌ای خود زده است.

کارگرانی که روز گذشته پس از اطلاع از تعدیل با حضور در این کارخانه خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت بد اقتصادی این واحد صنعتی شدند.

این در حالی است که در صورت وصول مطالبات ناشی از فروش واگن‌های ساخته‌شده مشکلات موجود رفع می‌شود و در صورت عدم توجه به این مهم بعید به نظر نمی‌رسد کارخانه برای ادامه حیاتش مجبور به ادامه روند تعدیل نیرو باشد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس اظهار داشت: پیگیری‌های برای حل مشکل فعلی در حال انجام است و رایزنی‌ها در سطح مجلس و مسئولان استانی صورت گرفته که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

حسین امیری افزود: یکی از مشخصات کارخانه این است که نیروهای بومی در اشتغال این واحد صنعتی نقش عمده‌ای دارند که باید این توان حفظ شود.

شرکتهای ریلی مجبور به خرید نقدی از بازار خارجی هستند

نکته جالب‌توجه اینکه شرکت‌های ریلی در صورت تعطیل شدن شرکت واگن سازی زرند و معدود شرکت‌های فعال در این حوزه در کشور مجبور به خرید واگن از شرکت‌های خارجی و پرداخت نقد هزینه واگن قبل از دریافت کالا هستند.

در حال حاضر ۲۷۵ کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند که اکثر این افراد دو ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

فرماندار زرند اظهار داشت: تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که این نیروها مجدداً به کار گرفته شوند و از اخراج آن‌ها جلوگیری شود.

حبیب‌الله خنجری افزود: صحبت‌هایی از تعدیل نیرو در نیمه سال گذشته بود که به دلایلی صورت نگرفت اما در سال جدید که باید قرارداد این افراد که برخی سابقه کار بالای ۱۰ سال دارند تمدید می‌شد این کار صورت نگرفته است.

مشتریهای داخلی هزینه خرید واگن ها را پرداخت نمی کنند

وی تصریح کرد: این کارخانه به تعهدات خود درزمینهٔ تولید واگن در قبال مشتری‌ها عمل کرده است اما متأسفانه مشتری‌های داخلی هزینه‌های ساخت واگن‌ها را پرداخت نمی‌کنند و درنتیجه کارخانه با کمبود جدی درزمینهٔ نقدینگی مواجه شده است.

وی تعداد نیروهای تعدیل‌شده را ۳۹ نفر اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد با پرداخت مطالبات، ضمن حل مشکل فعلی حتی زمینه جذب نیروهای بیشتر در راستای تأمین واگن‌های سیستم حمل‌ونقل ریلی مهیا شود.

جانشین مدیر کارخانه واگن سازی زرند در خصوص وضعیت کنونی گفت: تنها راه‌حل این مشکل وصول مطالبات بسیار زیادی است که کارخانه از شرکت‌های داخلی دارد اما از پرداخت آن خودداری کرده‌اند.

امیرزاده افزود: کمبود نقدینگی که وجود دارد به مهم‌ترین مشکل کارخانه تبدیل‌شده است و مسئولان باید فکری به حال این موضوع کنند.

وی افزود: مسئولان استان و شهرستان و نماینده مجلس شهرستان و مسئولان کارخانه در حال مذاکره با مسئولان بالادستی برای رفع مشکل موجود هستند و امیدواریم به‌زودی مشکل برطرف شود.

وی تنها راه عادی شدن جریان مالی کارخانه را وصول مطالبات از شرکت‌های داخلی دانست که واگن‌های تولیدی را خریداری کرده‌اند.

محمد کمساری، کارشناس اقتصادی استان کرمان اظهار داشت: کارخانه واگن سازی زرند از معدود کارخانه‌ها از این نوع در کشور است و واگن‌های بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و حتی مترو در کشور را تأمین می‌کند.

وی افزود: این واحد صنعتی ازجمله معدود کارخانه‌هایی است که با ارجح شمردن نیروهای بومی ظرفیت خود را به استخدام نیروهای بومی شهرستان اختصاص داده است و تعدیل نیرو و یا ضربه به روند تولید این کارخانه می‌تواند برای ۲۷۵ کارگر این کارخانه مشکل‌آفرین شود.

وی تأکید کرد: پیش‌ازاین شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای تأمین نیاز خود مجبور به خرید واگن‌های دست‌دوم و یا صرف هزینه‌های ارزی قابل‌توجه برای تأمین نیاز خود در بخش تأمین واگن بودند و اگر فعالیت این کارخانه مختل شود مجدداً برای تأمین واگن که بیشتر از اروپای شرقی انجام می‌شد باید شاهد خروج ارز از کشور باشیم.

وی گفت: این واحد صنعتی تنها در صورت تحقیق مطالبات عادی خود از مشتری‌ها سرپا نگه‌داشته می‌شود و در این خصوص باید پیگیری لازم از سوی مسئولان در سطح ملی انجام شود.

در شرایطی که در سال اقتصاد مقاومتی به سر می بریم، به نظر می رسد سیاستها باید در راستای افزایس تولید بومی و جلوگیری از خروج ارز از کشور متمرکز شود و سرپا نگه داشته واحدهای تولیدی که موجب خودکفایی در تولید شده اند یکی از سایستهای اصلی است که باید پیگیری شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!