0

دبیر شورای عالی فضای مجازی: مقررات گذاری در حوزه های جدید فناوری تسهیل می‌شود

دسته بندی ها : حقوق فناوری های نوین, فینتک - Fintech 31 تیر 1399 کارشناس سایبرلا 476 بازدید
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی هدف تصویب دستورالعمل محیط آزمون (سندباکس) که در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به تصویب رسیده است را تسهیل مقررات حوزه های جدید فناوری در کشور عنوان کرد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص مدیریت محیط آزمون (سندباکس)، گفت: «مقرره گذاری محیط آزمون نوعی تنظیم­‌گری است که برای ایده‌­های جدید به‌خصوص در حوزه فناوری‌های مالی (فین­تک­‌ها) که پیامدها و ابعاد اجرای آنها برای حاکمیت شناخته شده نیست، مورد استفاده قرار می­‌گیرد.»

او تاکید کرد که مرکز ملی فضای مجازی کشور با توجه به درخواست‌های متعدد در سال‌های اخیر در کشور برای موضوعات جدید به‌خصوص حوزه فناوری مالی این موضوع را در دستور کار قرار داد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: «در حال حاضر تقاضاهای زیادی در کشور برای موضوعاتی مانند رمزارزها و خدمات مبتنی بر زنجیره بلوکی مطرح شده است که امیدواریم از این ظرفیت برای پاسخگویی به متقاضیان استفاده شود و از بلاتکلیفی خارج شوند.»

او در توضیح این مصوبه گفت: « موضوع و ایده­ای که توسط یک شرکت به عنوان یک ایده نو مطرح شده و عموماً به حوزه‌­های فناورانه جدید و نو پدید مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، خدمات مبتنی بر زنجیره‌­های بلوکی و رمزارزها مربوط می‌­شود، یک تنظیم­‌گر حاکمیتی و بخشی مانند بیمه، بورس، حوزه بانکی و یا حتی حوزه­‌هایی مانند سلامت و محتوا یک محیط آزمونی که مشتمل بر رویه­‌ها، قواعد و ساختار نظارت است را ایجاد می­‌کند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد: «در آن محیط با تسهیل مقررات و کاهش شرایط سخت­گیرانه و برای مدت مشخص و با تعداد کاربری محدود و نیز قلمرو اجرای حفاظت شده، ایده را به مرحله اجرا می­گذارند و نتایج و پیامدها را بررسی می­‌کنند و پس از طی کردن دوره آزمایشی نسبت به توقف و یا گسترش کار به قلمرو بزرگتر و کل جامعه اعلان نظر کرده و فضا را برای ورود این نوع ایده برای عموم متقاضیان فراهم می کنند.»

او با اشاره به شکل‌گیری دبیرخانه این موضوع در وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: «حکمرانی این مجموعه به صورت چند ذینفعی است به این معنی که همه بخش­‌های کشور چه دولتی و چه خصوصی در آن حضور دارند.»

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این که مرکز ملی فضای مجازی نیز نظارت کلان بر روند خواهد داشت،  افزود: «این تجربه می­‌تواند به تدریج بالغ شود و ما سالانه با بررسی فعالیت­‌های مبتنی بر این دستورالعمل با اخذ نظرات نخبگان و نیز مشکلاتی که محتمل است بوجود آید، مدیریت این محیط­‌ها را بهبود خواهیم داد.»

او گفت: «این دستورالعمل اولین تجربه مواجهه کشور با این نوع تنظیم ­گری است که البته کشورهای زیادی به این روش روی آوردند و در منطقه، کشور ما جزو پیشروان اقدام در این خصوص است.»

منبع: پیوست به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!