0

ساترا ضوابط «شرایط استفاده» از رسانه را تدوین می‌کند

ساترا - سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر - سایبرلا

تدوین ضوابط «شرایط استفاده» از رسانه  (Terms of Use) در دستور کار سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) قرار گرفت.

این سازمان برای  حمایت از حقوق مخاطبان و ارائه الگوی مطلوب ارتباط بین رسانه های صوت و تصویر و کاربران، ضمن مطالعه‌ نمونه‌های مشابه در دنیا، اقدام به تدوین ضوابط «شرایط استفاده» از رسانه (Terms of Use) کرده است. از همین رو طی فراخوانی از کارشناسان رسانه جهت ارائه نظر درباره این پیش‌نویس دعوت کرده است.

«شرایط استفاده» از رسانه در زمان عضویت در هر سامانه‌ صوتی و تصویری، جزو مراحل ثبت‌نام به کاربران ارائه می‌شود. طبق این دستورالعمل کاربر علاوه بر آشنایی با حقوق خود، متعهد می‌شود به موارد مورد اشاره در ضوابط پایبند باشد و رسانه هم متعهد می‌شود براساس شرایط این قرارداد به کاربر خدماتی ارائه دهد. به عبارت دیگر، «شرایط استفاده» از رسانه ضوابطی است که ضمن حمایت از حقوق کاربران، به جنبه‌های مهم مانند حمایت از حقوق مالکیت فکری و صیانت از حریم خصوصی و غیره نیز توجه می‌کند.

براساس این ضوابط تمامی رسانه‌ها ملزم به درج این قسمت در سامانه خود می‌‌شوند و کاربر پیش از عضویت حتماً ضوابط را مطالعه می‌کند و در صورت موافقت با ضوابط، گزینه «شرایط استفاده از این سامانه را مطالعه کرده و می‌پذیرم» را تیک می‌زند.

به همین جهت ساترا به منظور تعامل، همفکری و استفاده از نظرات پژوهشگران و فعالان حوزه صوت و تصویر، «ضوابط و الزامات شرایط استفاده» را پیش از ابلاغ جهت ملاحظه و اعلام نظرات منتشر می‌کند. کارشناسان می‌توانند پس از مطالعه این ضوابط، نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را از طریق این آدرس مطرح کنند.

«شرایط استفاده از رسانه» چیست

ساترا در این گزارش همچنین دستورالعمل «ضوابط و الزامات شرایط استفاده» را برای اطلاع کارشناسان منتشر کرد. براساس این دستورالعمل مخاطب از بخش «شرایط استفاده از رسانه» باید پیش از عضویت آگاه شود و قبل از تایید گزینه «خوانده شده» و «پذیرش» این موارد، امکان عضویت کاربر نباید وجود داشته باشد.

همچنین «شرایط استفاده از رسانه» اصول نگارشی خاص خود را دارد. به این ترتیب متن آن باید موجز و مختصر تهیه و از ارائه اطلاعات نامرتبط و اضافی، پرهیز شود. ادبیات این بخش باید متناسب با کاربران و سرویس ارائه‌شده باشد به ویژه در رسانه‌هایی که برای کودکان طراحی شده است. موارد مهم، برجسته شوند و اگر متن قابل دسته‌بندی موضوعی است به صورت تیترهای برجسته از هم جدا شوند. مسئولیت و تعهدات کاربر و رسانه باید جداگانه ذکر شود.

در متن «شرایط استفاده از رسانه» نیز باید مواردی حتما مطرح شود. این موارد شامل «ارائه توضیح اجمالی راجع به چیستی «شرایط استفاده از رسانه»، «توضیحات لازم برای معرفی خدمات قابل ارائه رسانه»، «متعهد کردن کاربر به رعایت ضوابط و مقرراتی چون تعهد به ارائه اطلاعات صحیح هنگام عضویت، رعایت کلیه قوانین و مقررات جاری کشور، رعایت حقوق مالکیت فکری، عدم استفاده تجاری از اطلاعات و خرید و فروش حساب کاربری، بیان حداقل سن استفاده از سرویس، تعهد به حفظ حریم خصوصی و عدم جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی دیگران بدون رضایت، شرایط پرداخت هزینه استفاده از سرویس و استرداد آن در صورت انصراف کاربر و درخواست گزارش‌دهی در صورت مشاهده تخلف» و «تعهد رسانه به ارائه کامل خدمات و تعهدات مطروحه در رسانه و بیان شیوه اطلاع‌رسانی به کاربر در زمان تغییر «شرایط استفاده از رسانه»است. براساس این دستورالعل همچنین باید به صورت روشن ضمانت‌های اجرایی نقض تعهدات توسط کاربر و جبران خسارت رسانه بیان شود.

بخش دیگر از این دستورالعمل به حریم خصوصی اختصاص دارد. در این بخش باید محدوده دسترسی به اطلاعات کاربر همچینین علت دسترسی به اطلاعات، شرح مدت زمان دسترسی به اطلاعات پس از حذف حساب کاربری کاربر به صورت کامل مشخص شود. همچنین توضیح موارد استفاده از اطلاعات، شرح علت، نوع داده و روش سامان‌دهی و تحلیل اطلاعات و نحوه پیشنهاددهی به کاربر بیان شود. در این بخش همچنین باید رسانه به حفاظت از حریم خصوصی و داده‌‌های کاربر متعهد شود.

منبع: پیوست به نقل از روابط عمومی ساترا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 + دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!