0

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تاثیر کرونا بر کسب و کارهای عضو خود را بررسی کرد

دسته بندی ها : کسب و کار 19 خرداد 1399 کارشناس سایبرلا 799 بازدید
کسب و کارهای اینترنتی و حقوق - سایبرلا

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گزارشی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای عضو اتحادیه را بررسی کرده است. بررسی اتحادیه کسب و کارهای مجازی نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای عضو اتحادیه که در عرضه کالا و مواد غذایی، عرضه لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی، ویدئو و رسانه، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین فعالیت می‌کنند، در این روزها با افزایش حجم سفارش‌ها روبرو بودند و در مقابل کسب‌وکارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری، تاکسی آنلاین و سفارش غذا با کاهش چشمگیری از حجم سفارش روبرو بودند.

 اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گزارش خود با اشاره به اینکه  ورود بیماری کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸و به دنبال آن قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، تاثیرات متفاوتی بر کسب‌وکارهای آفلاین و اینترنتی گذاشت، اعلام کرد که این دوران مردم به خرید آنلاین توجه بیشتری نشان دادند و به این نوع خرید اعتماد کردند. طبق بررسی‌های اتحادیه، اگر چه در نگاه اول برخی کسب‌وکارهای عضو اتحادیه از شرایط جدید متنفع می‌شوند؛ اما بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در شهرستان‌ها آمادگی مواجهه و بستر مناسب استفاده از این فرصت را نداشتند.

در این میان کسب‌و‌کارهایی که در حوزه‌های عرضه کالا و مواد غذایی، عرضه لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی، ویدئو و رسانه، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین فعالیت می‌کردند، در این دوران با افزایش حجم سفارش‌ها روبه‌رو بودند و توانستد در این ایام به مردم خدمت‌رسانی کنند؛ اما کسب‌وکارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری، تاکسی آنلاین، تبلیغات آنلاین ، مسکن و سفارش آنلاین غذا با کاهش چشمگیری از حجم سفارش‌ها روبرو بودند که بسیاری از آن‌ها به تعدیل نیرو روی آوردند یا در بعضی از شهرها موجب تعطیلی کسب‌وکارها شد.

بررسی وضعیت در شهرهای کشور

براساس گزارش اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، شهر اصفهان با ۱۲۷ کسب و کار عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی از نظر تعداد کسب و کارهای عضو بعد از تهران جایگاه دوم را دارد. کسب و کارهای مجازی این شهر توانستند در دوران شیوع کرونا با رشد بیش از ۶۰۰ درصدی در حوزه عرضه کالا و مواد غذایی بیشترین رشد حجم سفارش‌ها را نسبت به شهرهای دیگر داشته باشند. همچنین اصفهان بیش‌ترین رشد را در حوزه عرضه لوارم دیجیتال را دارد؛اما کسب و کارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری و تاکسی‌های آنلاین در اصفهان از نظر حجم سفارش با کاهش روبرو بودند.حقوق کسب و کارهای اینترنتی, خرید آنلاین و فروشگاه های اینترنتی

شهر مشهد، شهر دیگری است که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وضعیت کسب‌وکارهای عضو خود را مورد بررسی قرار داده است. براساس این گزارش کسب‌وکارهای حوزه عرضه کالا ومواد غذایی و عرضه محصولات دیجیتال و تبلیغات در مشهد با افزایش نسبی روبرو بوده و کسب‌وکارهای حوزه‌های دیگر چون حوزه خدماتی، تاکسی‌های آنلاین و گردشگری کاهش حجم سفارش‌ها را تجربه کرده‌اند.

در شهر یزد کسب‌وکارهای دو حوزه خدماتی و گردشگری با ۱۰۰ درصد کاهش فروش روبه‌رو بودند و کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده کالا و موادغذایی و عرضه محصولات دیجیتال نیز افزایش سفارش‌ها را تجربه کردند.

در ایام درگیری ویروس کرونا در خوزستان ۲ حوزه عرضه کالا و موادغذایی و عرضه محصولات دیجیتالی با افزایش حجم سفارش روبرو بوده است و باقی حوزه‌ها کاهش سفارش‌ها را تجربه کردند.

شهر شیراز با دیگر شهرها یک تفاوت اساسی دارد. اینکه کسب‌وکارهای عضو اتحادیه که در حوزه رزرو و نوبت‌دهی پزشکی فعالیت می‌کردند، در این شهر با با ۵۰ درصد کاهش روبرو بودند. حوزه گردشگری هم در این شهر مانند شهرهای دیگر کاهش ۱۰۰ درصدی حجم سفارش‌ها را تجربه کرده است. حوزه عرضه محصولات دیجیتال و عرضه کالا و موادغذایی هم با رشد حجم سفارش روبرو بوده است.

در شهر گیلان، کسب‌وکارهای عضو اتحادیه که در حوزه عرضه محصولات دیجیتال فعالیت می‌کنند با کمترین حجم سفارش‌ها روبرو بوده‌اند. به جز کسب‌وکارهای عرضه محصولات دیجیتال و عرضه کالا و موادغذایی، باقی حوزه‌ها کاهش رشد را تجربه کرده‌اند.

بررسی کسب و کارها در استان‌ها و شهرهای مختلف نشان می‌دهد که تقریبا کسب و کارهای فضای مجازی از الگوی واحدی در دوران شیوع ویروس کرونا تبعیت کرده‌اند و میان کسب وکارهای مختلف در استان‌ها و شهرهای مختلف تفاوتی نبوده است در تمامی استان‌ها کسب و کارهای مرتبط با خرید و توزیع کالا از رشد قابل قبولی مواجه بودند اما در مقابل کسب و کارهای حوزه گردشگری افت شدید را تجربه کرده‌اند.

منبع: پیوست

مشاوره حقوقی استارتاپ ها, کسب و کارهای اینترنتی

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    20 − 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!