0

تغییرات جدید کروم و تاثیر آن بر حریم خصوصی کاربران

دسته بندی ها : امنیت اطلاعات, حریم خصوصی و حمایت از داده 29 اردیبهشت 1398 مدیر سایبرلا 661 بازدید
جرایم سایبری, وکیل تخصصی جرایم اینترنتی
تغییرات جدید کروم چه تاثیری بر حریم خصوصی و امنیت کاربران خواهد داشت

گوگل در جریان کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهنده‌های خود، از قابلیت‌های جدیدی در مرورگر کروم رونمایی کرد که باهدف افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی توسعه یافته‌اند.

شاید سال ۲۰۱۹ را با تمام مشکلات موجود در دنیای حریم خصوصی و امنیت بتوان سال مرورگرهای امن نامید. در سال‌های ابتدایی ظهور وب، مرورگرها مجموعه‌ای نامنظم از قابلیت‌ها بودند که تنها با هدف بهتر نشان دادن محتوای موجود طراحی شدند. امنیت در مرورگرهای ابتدایی هیچ‌گاه اولویت اول نبود و هیچ مثالی هم بهتر از اینترنت اکسپلورر برای آن وضعیت نداریم. با ظهور مرورگرهای جدید همچون کروم و فایرفاکس نیز تمرکز تنها روی سرعت گذاشته شد و حریم خصوصی به‌ندرت مورد توجه قرار می‌گرفت.

در سال‌های اخیر، اینترنت مملو از تبلیغات شده است، اما نقطه‌ی اوج نگرانی جایی بود که ردگیری رفتار کاربران به صنعت تبلیغات اضافه شد. به‌نظر می‌رسد نگرانی‌های کاربران و کارشناسان پیرامون این موضوعات، بالاخره راهی در تصمیم‌گیری‌های شرکت‌های بزرگ پیدا کرده باشد.

کروم که ادعا می‌کند دوسوم از سهم بازار مرورگر در کل جهان را در اختیار دارد، به‌عنوان آخرین مرورگر به صف مدافعان حریم خصوصی کاربران اضافه شد. در ماه گذشته، فایرفاکس ابزارهای ضدردگیری حرفه‌ای‌تر به سیستم خود افزوده بود. مرورگر اج مبتنی‌بر کرومیوم مایکروسافت با وعده‌ی کنترل بهتر روی داده‌ها توسط کاربران، ارائه خواهد شد و سافاری اپل نیز مدت‌ها قبل مانع‌از ردگیری رفتار کاربران توسط تبلیغ‌دهنده‌ها شد.

گوگل در جریان کنفرانس توسعه‌دهنده‌ها در روز سه‌شنبه، دو قابلیت جدید مبتنی‌بر حریم خصوصی برای کروم معرفی کرد. کنترل بهتر کوکی‌ها، یکی از قابلیت‌ها بود که مانع‌از ردگیری کاربران توسط تبلیغ‌دهنده‌ها در میان وب‌سایت‌ها می‌شود. قابلیت دیگر، محافظ ضد اثر انگشت بود.

کوکی‌ها اطلاعات جزئی کوچکی هستند که روی کامپیوتر یا دیگر دستگاه‌های شما ذخیره می‌شوند تا وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، شما را به‌یاد بیاورند. کوکی‌ها می‌توانند شما را همیشه در حالت ورود به حساب کاربری یک وب‌سایت نگه دارند و البته توانایی شناسایی رفتار کاربر را نیز دارند. اگر آن‌ها کمی رفتارهای شما را در مرور از وب‌سایت‌های متعدد ردگیری کنند، می‌توانند پروفایلی کامل از محتوای مرورشده توسط شما بسازند.

مدیریت کوکی‌ها همیشه به‌صورت قابلیت روشن یا خاموش بوده است. خاموش کردن کوکی‌ها یعنی تبلیغ‌دهنده‌ها نمی‌توانند شما را در وب‌سایت‌های مختلف دنبال کنند و البته ورودبه حساب‌های کاربری نیز دائمی نخواهد بود. درواقع، قابلیت خاموش و روشن‌کردن، مزایا و معایب برابری برای کاربر دارد.

در آینده‌ی نزدیک، کروم از کوکی‌های بین‌وبسایتی ممانعت به‌عمل می‌آورد تا بدون اجازه‌ی مشخص از کاربر نتوانند درمیان دامنه‌های متعدد او را دنبال کنند. به‌زبان ساده، تبلیغ‌دهنده‌ها بدون اجازه‌‌ی شما نمی‌توانند رفتار را در وب‌سایت‌های متعدد بررسی و ردگیری کنند. البته کوکی‌های یک دامنه تحت تأثیر قابلیت جدید نخواهند بود. به‌همین‌دلیل، خللی در ورود دائمی به حساب کاربری یک وب‌سایت ایجاد نمی‌شود.

گوگل پس از اپل، موزیلا و مایکروسافت به صف حامیان حریم خصوصی پیوست

قابلیت بالا، مزیت اضافه‌ای هم برای کاربران دارد. با مسدودسازی کوکی‌های بین وبسایتی، هکرها نیز نمی‌توانند آسیب‌پذیری‌ها را بین وب‌سایت‌ها تشخیص دهند. حمله‌های بین‌وبسایتی این قابلیت احتمالی را دارند که ازسمت یک وب‌سایت آلوده به وب‌سایت دارای حساب کاربری شما وارد شوند. چنین حمله‌هایی می‌‌توانند برای دزدیدن اطلاعات و داده‌های شخصی و حتی کنترل حساب‌های کاربری استفاده شوند.

گوگل در ادامه‌ی کنفرانس اعلام کرد که کوکی‌های بین‌وبسایتی تنها در اتصال‌های HTTPS قابلیت جابه‌جایی دارند. به‌بیان‌دیگر، چنین کوکی‌هایی را نمی‌توان به‌راحتی جدا یا دستکاری کرد؛ درنهایت، هکرها نمی‌توانند از آن‌ها برای ورودبه کامپیوترهای قربانی استفاده کنند.

کوکی‌ها تنها بخش کوچکی از روش‌های ردگیری کاربران در سرتاسر وب هستند. امروزه تنها با استخراج یک اثر انگشت از مرورگر کاربران می‌توان وب‌سایت‌های مشاهده‌شده را شناسایی کرد. اثر انگشت روشی برای وب‌سایت‌ها و تبلیغ‌دهنده‌ها است تا حداکثر اطلاعات را درباره‌ی مرورگر شما جمع‌آوری کنند؛ اطلاعاتی که شامل افزونه‌ها، اطلاعات دستگاه شما همچون سازنده، مدل و رزولوشن نمایشگر می‌شوند و درنهایت اثر انگشتی انحصاری برای دستگاه ایجاد می‌کنند. حتی درمواقعی که از قابلیت مرور امن و خصوصی در مرورگرها استفاده کنید، وب‌سایت‌ها می‌توانند با نگاه به اثر انگشت انحصاری اطلاعات مناسبی جمع‌آوری کنند.

گوگل در کنفرانس Google IO اعلام کرد که با جدیت با فرایند تولید اثر انگشت مرورگری مقابله خواهد کرد. البته جزئیات زیادی از چگونگی مقابله و زمان پیاده‌سازی آن گفته نشد. درنهایت باید بدانیم که گوگل با دنبال‌کردن مسیر اپل، موزیلا و فایرفاکس به حریم خصوصی علاقه‌مند شده است. اکنون که غول مرورگرها هم به فهرست مدافعان حریم خصوصی اضافه شد، به‌زودی دوسوم از کاربران اینترنت از برنامه‌های آن‌ها سود خواهند برد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!