0

بیانیه فیلیمو در واکنش به نامه ساترا: مرجع قانون گذاری شفاف نیست

دسته بندی ها : صوت و تصویر فراگیر - VOD, مجوز ساترا 26 تیر 1401 کارشناس سایبرلا 369 بازدید
تلویزیون اینترنتی, VOD, صوت و تصویر فراگیر

فیلیمو در بیانیه‌ای با طرح چند سوال از ساترا خواست در زمینه مرجع قانون گذاری پلتفرم های صوت و تصویر شفاف سازی کند. فیلیمو در این بیانیه از مسئولان، تنظیم گری منصفانه و نظارت دغدغه‌مندانه بر مبنای ضوابطی شفاف و روشن را درخواست کرده است.

چند روز پیش ساترا به شورای فضای مجازی صداوسیما نامه‌ای ارسال کرد و با خطاب قرار دادن رئیس صدا‌وسیما اعلام کرد: درخواست تعلیق مجوز پلتفرم های موثر آنلاین پخش فیلم که تخلفی انجام داده‌اند به دلیل رعایت نکردن مقررات قانونی صادر شده است.

سعید مقیسه معاون رئیس سازمان صداوسیما هم اصالت نامه منتشرشده را تایید کرده و می‌گوید این نامه که خطاب به پیمان جبلی رئیس صداوسیما نوشته شده محرمانه نبوده، اما اداری و درون‌سازمانی بوده است. حالا فیلیمو هم در بیانیه‌ای چند سوال مهم را با ساترا، کارشناسان و مردم مطرح کرده و از این طریق مراتب اعتراض خود را به این نامه نشان داده است.

نامه‌ ساترا خطاب به صداوسیما به‌گونه‌ای بود که بسیاری از کارشناسان و کاربران معتقد بودند ساترا و صداوسیما می‌خواهند مانع فعالیت پلتفرم های نمایش آنلاین فیلم شوند. در یکی از بندهای نامه، پلتفرم های نمایش آنلاین فیلم با شبکه‌های ماهواره‌ای مقایسه شده و از اداره کل بازرگانی صداوسیما خواسته شد با تبلیغ‌دهندگان به این شرکت‌ها مثل تبلیغ‌دهندگان با شبکه‌های ماهواره‌ای برخورد شود. حتی از وزارت ارتباطات نیز خواسته شد دیتاسنترها خدمتی به این پلتفرم‌ها ارائه ندهند.

حالا فیلیمو با ابراز سردرگمی در رابطه با نهاد پاسخگو، ساترا را به پاسخگویی در این رابطه دعوت کرده است.

در بیانیه فیلیمو آمده: ایجاد هر ساختاری در سطح ملی و فرادستگاهی مانند ساترا، نیازمند قانون تاسیس یا قانون تشکیلات با وظایف و اختیارت روشن است. لطفا در این خصوص شفاف‌سازی شود که کدام مرجع قانون‌گذاری یا تدوین مقررات در کشور به این مهم اهتمام ورزیده و سند مورد نظر برای اطلاع عموم رونمایی شود. آیا از اصطلاح فنی،فرهنگی «صوت و تصویر فراگیر» در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی تعریف دقیقی ارائه شده است یا خیر؟ آیا پلتفرم‌های نمایش درخواستی، شامل این تعریف می‌شوند یا خیر؟

فیلیمو همچنین ساختار منقبض و کند ساترا را به چالش کشیده و پرسیده است: آیا منطقی است که ساختاری منقبض، کند و ایستا، خود قوانین و اقلیم حکمرانی‌اش را تعریف کند، خود اجرا کند و خود هنگام مناقشه و اختلاف، مرجع رسیدگی به تخلفات باشد؟ بخش خصوصی چگونه فیلیمو, پلتفرم آنلاین پخش فیلم, VOD - سایبرلامی‌تواند با چنین تنظیم‌گر ذی‌نفعی رابطه منطقی و حرفه‌ای داشته باشد؟

در نهایت فیلیمو از مسئولان ذی‌ربط تنظیم‌گری منصفانه و نظارت دغدغه‌مندانه بر مبنای ضوابطی شفاف و روشن را در خواست کرده و اعلام کرده انسداد ایجاد شده را محصول عملکرد بی‌ضابطه ساترا و عدم تمایل این مجموعه به قانونمند شدن توسط مراجع ذی‌صلاح می‌داند.

منبع: پیوست

مطالب مرتبط: ساترا: تعیین مهلت قانونی فقط برای یک رسانه بوده است

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست − هشت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!