0

بزرگ‌ترین مزرعه استخراج بیت کوین در ایران مجوز گرفت

دسته بندی ها : ارز دیجیتالی - کریپتوکارنسی 16 اردیبهشت 1399 کارشناس سایبرلا 607 بازدید
ماینینگ و استخراج بیت کوین, رمزارزها, ارز دیجیتال

ایران بیش از پیش به ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت‌کوین علاقه نشان داده و در همین راستا برای بزرگ‌ترین فارم استخراج بیت کوین مجوز صادر کرده است.

مدتی است که ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت‌کوین در این مورد توجه قرار گرفته و حتی دولت نیز به آن توجه‌ای ویژه دارد. در همین رابطه یکی از شرکت‌های ایرانی در زمینه استخراج ارزهای دیجیتالی موفق به دریافت مجوز شد. شرکت آی ماینر (iMiner)، یک شرکت فعال در حوزه کریپتوکارنسی است که در ترکیه به ثبت رسیده و توانست مجوز استخراج ارزهای دیجیتالی و ارائه خدمات خرید و فروش و اجاره ماینر را در ایران دریافت کند. این شرکت دارای نمایندگی‌های متعددی است و این شرکت در ایران با نام ددینو به فعالیت می‌پردازد.

مجوزی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت ایران برای این شرکت صادر کرده است به این شرکت اجازه خواهد داد تا با قدرت محاسباتی ۹۶۰۰۰ تِراهاش در ثانیه در یک مزرعه ماینینگ بیت‌کوین در مرکز شهر سمنان به فعالیت بپردازد. گفتنی است Hashrate معیار اندازه‌گیری قدرت کامپیوترهای متصل به شبکه بیت‌کوین محسوب می‌شود که نمایانگر توانایی آنها در تولید سکه‌های جدید است.

احداث بزرگ ترین مزرعه استخراج بیت کوین در ایران

مزرعه استخراج بیت‌کوین با سرمایه‌گذاری ۳۱۱ میلیارد ریال (۷.۳ میلیون دلار) توسط شرکت آی ماینر احداث شده است که بزرگترین مزرعه استخراج بیت‌کوین در ایران محسوب می‌شود. در این فارم ۶۰۰۰ دستگاه در تولید رمزارز فعالیت دارند.

سایت آی ماینر خود را یکی از اولین و معتبرترین شرکت‌های اجاره ماینر می‌داند و سایر خدمات پشتیبانی آن در ترکیه ، روسیه ، کانادا و ایالات متحده ارائه می‌شود. با توجه به این‌که دولت هر کشور به ویژه چین، اوکراین و فرانسه به استخراج کنندگان نرخ سوبسیدهای بالایی را ارائه می‌دهد باعث شده است که افراد زیادی از سایر کشورها به استخراج بیت‌کوین در ایران روی آورند. البته دولت ایران نیز به دلیل ماهیت مبهم ارز رمزها و فشار زیاد جریان برق با احتیاط در این خصوص عمل کرده است.

مصرف انرژی استخراج بیت‌کوین به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای پرهزینه برای حل معادلات پیچیده ریاضی بسیار زیاد است و نخستین ماینری که قادر باشد این مشکل را برطرف سازد، یک بیت‌کوین پاداش دریافت می‌کند و معامله به بلاکچین یا دیوان دیجیتال اضافه خواهد شد. در سال قبل گزارشی از مصرف برق توسط وزارت انرژی ایران منتشر شد که استان سمنان با داشتن بیشترین میزان بهره‌برداری در سطح قرمز قرار گرفت. طبق این گزارش‌ها، میزان مصرف برق استان خوزستان که همواره با گرما شدید مواجه است نسبت به این شهر کوچک بسیار کم بود.

آن دسته از کشورهایی که برق ارزانی دارند به عنوان میزبان اصلی استخراج ارز رمزها محسوب می‌شوند. کشور چین نیز یکی از کشورها با اهمیت در بازار بیت‌کوین به شمار می‌رود و ماینرهای زیادی در این کشور به فعالیت می پردازند. در سال‌های قبل ماینرها برای استفاده از انرژی ارزان برای استخراج و خنک کردن سرورهای خود به صورت رسمی درخواست کردند تا بازار ماینینگ در ایران راه‌اندازی شود. طبق گزارش‌ها، برخی از ماینرهای ایرانی در مکان‌های دارای برق رایانه‌ای چون کارخانه‌ها، زمین‌های کشاورزی، دفاتر دولتی و مساجد به استخراج بیت‌کوین مشغول شدند.

با توجه به این‌که در ایران هیچ نوع داده جدول‌بندی شده‌ای موجود نیست، یکی از سخنگویان صنعت برق اعلام کرد تعداد ماشین‌های استخراج بین کوین در شمال کشور حدود ۱۴۸ هزار دستگاه بوده و همچنین با توجه به این‌که رمز ارزها، پول‌های دیجیتالی و غیر متمرکزی محسوب می‌شوند، شفافیت معاملات در آن بسیار زیاد است. علاوه بر این‌که ارز رمزها جایگزین ارز واقعی شناخته می‌شوند، دولت‌ها در سراسر دنیا به دلیل عدم کنترل و تنظیم قوانین نسبت به ماهیت مبهم بیت‌کوین بسیار محتاط هستند.

قانون‌گذاران در آمریکا خواستار تصویب لایحه‌ای برای ممنوع کردن ارز رمزها شدند؛ چراکه ازیک‌طرف ارزهای دیجیتالی باعث محدود کردن تحریم‌ها خواهند شد و از سوی دیگر با توجه به این‌که بخش بزرگی از قدرت آمریکا ناشی از دلار است و دلار واحد پول استاندارد در امور مالی و معاملات بین‌المللی محسوب می‌شود، بودن بیت کوین این مزیت‌ها را نابود خواهد ساخت. طبق گزارش msn، ارزهای دیجیتالی چون Bitcoin باعث خواهد شد تا کشورهایی همانند ایران بتوانند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.

منبع: گجت نیوز

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!