0

چطور لو رفتن اطلاعات حساب کاربری فیسبوک خود را بررسی کنیم؟

دسته بندی ها : امنیت اطلاعات 16 فروردین 1400 کارشناس سایبرلا 512 بازدید
فیسبوک facebook - سایبرلا

اخیرا خبر فاش شدن اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک سر و صدای زیادی به راه انداخته بود. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چطور می‌توان مطمئن شد که اطلاعات من هم لو رفته یا ایمن است؟ خوشبختانه برای این موضوع راهکارهای متنوعی وجود دارد.

اطلاعات فاش شده فیسبوک به طور دقیق‌تر شامل ۵۳۳ میلیون کاربر از ۱۰۶ کشور می‌شود. این اطلاعات که توسط هکرها و به صورت رایگان منتشر شده مواردی از جمله آی‌دی کامل فیسبوک، شماره تلفن،‌ نام کامل، موقعیت مکانی، اطلاعات بیوگرافی افراد از جمله تاریخ تولد و در برخی موارد ایمیل را شامل می‌شود.

یکی از سایت‌های مشهوری که افشای اطلاعات کاربران را ردیابی می‌کند «Have I Been Pwned» است. در این وبسایت کافی است آدرس ایمیل خود را وارد کنید. پس از آن نه تنها می‌توانید فاش شدن احتمالی اطلاعات فیسبوک را ببینید بلکه از فاش شدن اطلاعات هر اکانت مرتبط با ایمیل خود نیز مطلع می‌شوید. در صورتی که اطلاعات شما فاش شده باشد، پیام «Oh no — pwned» در صفحه ظاهر می‌شود و در بخش «Breaches you were pwned in» می‌توانید سایت‌هایی که اطلاعات‌تان در آنها فاش شده را مشاهده کنید.

علاوه بر این در این وبسایت می‌توان از احتمال فاش شدن اطلاعات فیسبوک با استفاده از شماره تلفن استفاده کرد. البته این سایت، بر خلاف سایتی که در بالا اشاره کردیم چندان شناخته شده نیست و شاید بهتر باشد فعلا به آن اعتماد نکنید. علاوه بر این به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها امکان بررسی شماره تلفن‌های ایالات متحده را دارد.

اگر اطلاعات‌تان افشا شده پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهای مدیریت پسورد برای نگه‌داری اطلاعات حساب‌های کاربری و ایجاد پسوردهای پیچیده استفاده کنید. به این ترتیب از مشکل پسوردهای یکسان یا مشابه برای وبسایت‌های مختلف رها می‌شوید و در صورتی که به عنوان مثال یکی از حساب‌های شما در یک وبسایت لو برود،‌ اکانت‌های دیگر سایت‌ها در امان خواهند ماند. استفاده از احراز هویت دو عاملی هم می‌تواند یک دیوار دفاعی اضافه در مقابل نفوذ به حساب کاربری باشد.

منبع: دیجیاتو

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!