0

در روزهای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات چه گذشت؟

عیسی زارع پور, وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - سایبرلا

روند اخذ رای اعتماد وزرا که از روز شنبه ۳۰ مرداد آغاز شد، خیلی زود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گزینه پیشنهادی آن یعنی عیسی زارع پور رسید و او در فضایی که به نسبت برخی دیگر از وزرای پیشنهادی بسیار همدلانه‌تر بود، آنقدر زمان داشت که سخنانش را از تاریخ و محل تولدش آغاز کند و در ادامه روی خط حایل انتظارات نمایندگان مجلس و کاربران و کسب‌وکارها حرکت کرد تا در صورت دریافت رای اعتماد مجلس آغازی بی‌حاشیه داشته باشد.

شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ در میان همهمه‌های نمایندگان، جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد. وزرایی که در هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی مورد ارزیابی مردم و همچنین در کمیسیون‌های مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گرفته بودند. البته برخی از این وزیران دچار حواشی شدند و برنامه‌ها و سوابق آنها مورد انتقاد بسیاری قرار گرفتند. به همین خاطر صبح روز شنبه وقتی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سیزدهم در صحن علنی برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود پشت تریبون رفت، در مورد بعضی از وزرا که حواشی بیشتری داشتند، دفاعیه طولانی ارائه داد و در مورد برخی دیگر وزرا خیلی کوتاه اشاره‌ای کرد. مانند عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات که رئیسی در صحبت‌های کوتاهی، انتخاب او را براساس جوان‌گرایی دانست و از تجربه موفق مدیریتی‌اش در دهه ۸۰ و حضور در قوه قضاییه گفت. براساس آنچه در راهروهای مجلس شنیده می‌شود، نمایندگان نگاه مثبتی به زارع‌پور دارند و  به همین خاطر رئیسی با دلی آرام چند خط بیشتر به دفاع از زارع‌پور اختصاص نداد.

براساس جدول بررسی وزرای پیشنهادی، وزیر ارتباطات دومین وزیری است که باید صلاحیت او بررسی شود. این ۲ روز روزهای کم‌حاشیه‌ای برای عیسی‌ زارع‌پور بود و جز اینکه مخالفان از زارع‌پور می‌خواستند تا موضع خود را در قبال طرح صیانت از حقوق کاربران شفاف کند و انتظاراتی در مورد شبکه ملی اطلاعات داشتند، موضوع حاشیه‌ای مطرح نشد و خود او هم سعی کرد در دفاع از برنامه‌هایش از موضوعات جنجالی دوری کند.

موافقان و مخالفان زارع پور

«طرح صیانت از حقوق کاربران» کلیدواژه مخالفان عیسی زارع‌پور در جلسه صلاحیت وزرای پیشنهادی بود. ماجرا از حضور زارع‌پور در کمیسیون اقتصادی آغاز شد که مجتبی توانگر،رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در گفتگویی گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات مخالف طرح صیانت است و اشکالاتی را به این طرح وارد می‌داند و منتقد آن است.

در همان روز مجید نصیرائی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در واکنش به این گفته‌ها اعلام کرد وزیر پیشنهادی ارتباطات صراحتاً با این طرح موافق است.

نبود شفافیت در نظرات زارع‌پور درمورد طرح صیانت هم مورد بحث جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهاد قرار گرفت. علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی اولین نماینده‌ای بود که درمخالفت با زارع‌پور صحبت و به این موضوع هم اشاره کرد و گفت که وزیر پیشنهادی در برنامه خود در مورد طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی اظهارنظر نکرده است.

مجلس شورای اسلامیمحمود عباس زاده مشکینی،نماینده مشکین شهر هم از دیگر مخالفان بود که از زارع پور خواست به صورت شفاف به همه اعلام کند که با این طرح مخالف است یا موافق. سیدغنی نظری خانقاه، نماینده خلخال هم دلیل اصلی مخالفت خود را فقدان روحیه شفافیت در وجود زارع پور اعلام کرد و گفت: «ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می‌گوید موافق است. بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه تناسب ندارد.»

عیسی زارع پور در هیچ کدام از شبکه های اجتماعی معمول چون توییتر که اکثر وزرا و مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس در آن عضو هستند، عضویت ندارد و یکی از دلایل مخالفان هم همین موضوع بود و در نظر برخی مخالفان زارع‌پور نمی‌‌توان به وزیری که در شبکه‌های اجتماعی عضو نیست و احتمالا اعتقادی به آنها ندارد، اعتماد کرد. به این صورت از چالش‌ها و آسیب ها و فرصت های این فضا هم آشنایی ندارد.

از دیگر مواردی که مخالفان روی آن تاکید کردند شبکه ملی اطلاعات بود. عنابستانی از برنامه زارع پور انتقاد کرد که چرا زمان‌بندی برای دستیابی به اهداف موردنظر در شبکه ملی اطلاعات تعیین نکرده و تنها به بیان چالش‌ها بسنده کرده است.

در مورد شبکه ملی اطلاعات حتی موافقان هم از زارع‌پور انتظار داشتند تا تمرکز خود را روی راه‌اندازی این شبکه بگذارد.مصطفی طاهری،رئیس کمیته فناوری اطلاعات مجلس هم در این جلسه عنوان کرد که وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تا تمامی مصوبات شورای عالی فضای مجازی در زمینه شبکه ملی اطلاعات را به صورت جدی پیگیری کند. موافقان همچنین روی تحصیلات و تجربه زارع‌پور در قوه‌قضاییه تاکید داشتند و فعالیت‌ها و اقدامات او در قوه قضاییه موفقیت آمیز دانستند که می‌تواند در وزارت ارتباطات هم ادامه‌دار باشد. البته که برخی مخالفان معتقد بودند که این تجارب کمکی به زارع‌پور نمی‌کند و او توان اداره وزارت‌خانه عریض و طویل ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد.

زارع‌پور چه گفت و چه شد

پس از صحبت‌های ۸ نماینده مخالف و موافق در روزهای شنبه و یکشنبه، نوبت به عیسی زارع‌پور رسید تا از برنامه‌های خود دفاع کند و پاسخگوی مخالفان باشد. زارع‌پور ترجیح داد در سخنان خود از موضوعات جنجالی مانند طرح صیانت و فیلترینگ دوری کند و در میانه انتظارات کارابران اینترنت و نمایندگان مجلس، حرکت کند.

او خیلی کوتاه به این موضوع پرداخت که دو سال پیش نرم‌افزاری از میلیون‌ها گوشی هموطنان پاک شد و این به این معناست که در این فضا اختیاری در این حوزه نداشتیم و از نگاه راهبردی خود برای حکمرانی در فضای دیجیتال کشور گفت.

زارع‌پور بیشتر در سخنان خود روی موضوعاتی تاکید داشت که نمایندگان مخالف و موافق و البته بیشتر نمایندگان به دنبال آن بودند. یعنی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیکی.

دکتر عیسی زارع پور, مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییهنمایندگان دوره یازدهم در طول فعالیت دولت دوازدهم (حسن روحانی) تاکید بسیاری داشتند که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی نکرده است. زارع‌پور در صحبت‌های خود هم تاکید کرد که شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی کاربران از شبکه جهانی نیست و همچنین قول داد طی ۴ سال آینده شبکه ملی اطلاعات و تمام تکالیف مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را که حدود ۷۰ درصد این شبکه است، اجرایی کند و میزان مصرف پهنای باند داخل را از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش دهد.

در مورد دولت الکترونیکی زارع‌پور با تاکید براینکه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در طول سال‌های گذشته دراین حوزه هنوز عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم، بیان کرد که قصد دارد این شاخص را ارتقا دهد.

حتی او در این زمینه از رئیس جمهوری قول گرفته است تا براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی، کمیته‌ای به ریاست زارع‌پور برای الکترونیکی کردن فرآیندهای اداری ایجاد خواهد کرد.

زارع‌پور در پایان صحبت‌هایش برای اینکه وقتی برای رئیسی ذخیره شود به برنامه‌های خود در حوزه پست و مالی نپرداخت. در عوض تاکید بسیاری روی برنامه‌هایش در حوزه صنعت فضایی کرد. اینطور به نظر می‌رسید که او می‌خواهد نظر نمایندگان را به خود جلب کند. چون در کنار شبکه ملی اطلاعات، بحث صنعت فضایی هم مورد توجه نمایندگان بود و بارها در مصاحبه‌های خود از عملکرد دولت روحانی در قبال این صنعت انتقاد کردند.

زارع پور از پرتاب ماهواره ایرانی در دهه ۸۰ به عنوان خاطره‌ای خوش یاد کرد و ابراز تاسف کرد که این روند شتابان در سال‌های اخیر متوقف و دچار آسیب جدی شده است. او تاکید کرد که اگر روند شتابان دهه ۸۰ ادامه پیدا می‌کرد، امروز ما شاهد منظومه‌های ماهواره‌ای برای دستیابی به شبکه جهانی بودیم و دغدغه‌ای در این راستا نداشتیم. او وعده داد تا با اجرای سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خود برمی‌گردد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چند روز آینده ادامه خواهد داشت و پس از آن نمایندگان رای اعتماد خود را به تک تک وزرا می‌دهند. به نظر می‌رسد عصر سه‌شنبه یا صبح چهارشنبه هفته جاری کار رای‌گیری در مجلس انجام می‌شود و باید دید آیا زارع‌پور می‌تواند به عنوان هفتمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راهی ساختمان سیدخندان شود یا نه.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!