0

12 هزار قاضی در رسیدگی به پرونده ها برداشت های متفاوت دارند

دسته بندی ها : قوه قضاییه 14 بهمن 1398 کارشناس سایبرلا 527 بازدید
قاضی, پرونده قضایی قوه قضاییه, دادگاه و دادسرا

معاون حقوقی قوه قضائیه ضمن رونمایی از سایت برخط نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه گفت: ١٢ هزار قاضی در رسیدگی به پرونده‌ها برداشت‌های متفاوت دارند که ممکن است شکلی، جزایی یا حقوقی باشد و بدنبال مرجعی هستند که بپرسند کدام برداشت ارجح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق روز یکشنبه همزمان با دومین روز از دهه فجر در آیین رونمایی از سایت برخط نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی افزود: معاونت حقوقی قوه قضائیه در بازه زمانی کمتر از یکسال اخیر اقدامات مهمی انجام داده و امروز به فعالیت یکی از بخش های این معاونت که اداره کل حقوقی است، اشاره می شود.

وی ادامه داد: یکی از وظایف اداره کل حقوقی تفسیر و توضیح قانون است البته این جمله منافاتی با این امر ندارد که تفسیر قانون با مجلس و تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است زیرا قانون هر قدر با دقت نوشته شود گاهی برداشت های متفاوت از قانون صورت می گیرد.

مصدق اظهار داشت: اداره حقوقی حسب مورد گروههای تخصصی تشکیل می دهد. این گروهها پیش از این ۶ کارگروه بود و اکنون ١٢ کارگروه فعال است و قابلیت این وجود دارد که کارگروه های تخصصی به ١۶ کارگروه افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در هر کارگروه هفت نفر از دانشگاهیان و پیشکسوتان امر قضا حضور دارند و نتیجه بررسی ها و نظرات کارگروه های تخصصی با عنوان نظریات مشورتی حقوقی منتشر می شود.

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: در طول ١٠ ماه گذشته، حدود سه هزار و ۵٠٠ سوال پاسخ داده شده همچنین حدود ٢ هزار نظریه مشورتی ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز خواسته مردم و جامعه علمی و دانشگاهی از قوه قضائیه بسیار بالا است و وظیفه هر معاونت آن است که جهادی، علمی و دقیق در انجام وظایف خود عمل کنند.

مصدق افزود: اداره کل حقوقی با توجه به کثرت سوالات گاهی تا یک سال تعیین وقت بررسی می شد و در نوبت می ماند تا سوال پاسخ داده شود اما اکنون این زمان ها تقلیل یافته و امیدواریم تا پایان بهمن ماه زمان پاسخگویی به سوالات به صفر برسد.

معاون حقوقی قوه قضائیه ادامه داد: برنامه ما این است که زمان طرح سوال، کارشناسی و پاسخگویی بیش از ٢٠ روز نباشد.

وی خاطرنشان کرد: این نظریه ها مشورتی است و لازم الاتباع نیست و جنبه علمی دارد.

مصدق افزود: آرزو داشتم که همه نظریات مشورتی در سیستم قرار گیرد تا همگان به آنها دسترسی داشته باشند و اکنون این مهم محقق شده و امروز بیش از پنج هزار نظریه مشورتی از سال ٩١ تا امسال در سامانه مشورتی قرار داده شده است.

وی گفت: در طول هفته، همکاران اداره حقوقی ٣٠٠ سوال حقوقی را پاسخ می دهند و از این به بعد از پیشکسوتان امر قضا و دانشگاهیان و پژوهشگران می خواهیم در مورد نظریه های مشورتی ما را یاری دهند.

مصدق افزود: سامانه دیگری در حال راه اندازی است تا همه اقدامات معاونت حقوقی اعم از لایحه های قضایی، دستورالعمل ها و آیین نامه ها روی آن سایت قرارگیرد تا همگان اعلام نظر کنند.

منبع: ایرنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 + 17 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!