0

علت ناکامی بخش خصوصی در عقد قرارداد با خارجی ها

دسته بندی ها : فضای مجازی 20 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 463 بازدید

به دلیل این که قوانین تجاری در ایران از ثبات کافی برخوردار نیست؛ سرمایه گذاران خارجی ترجیح می دهند که با دولت قراردادهای تجاری را منعقد کنند.

اتاق خبر: محمد لاهوتی با بیان این نکته که بخش بزرگی از اقتصاد کشور دولتی است تصریح کرد: این موضوع که بخش خصوصی در عقد قرارداد با هیات های تجاری خارجی نتوانسته اند موفق عمل کنند تا حدودی صحیح می باشد. با این حال به دلیل اینکه در حدود 80 درصد از اقتصاد کشور به بخش دولتی وابسته می باشد، شرکت ها و بازرگانان خارجی ترجیح می دهند با این شرکت ها وارد مذاکره شوند. در این میان نمی توان حضور شرکت های بزرگ دولتی را در بخش های مورد علاقه خارجی ها مانند نفت و معدن نادیده گرفت.

لاهوتی به بی ثبات بودن قوانین در ایران اشاره کرد و افزود: در حوزه هایی سرمایه گذاری پرخطر به نظر می رسد، خارجی ها ترجیح می دهند که توافقات اقتصادی بین دو دولت انجام بگیرد. علت این کار دادن تضمین های کافی از سوی دولت برای سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی کشور می باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به تلاش های دولت برای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در صورتی که اراده کافی برای اجرای اصل 44 از سوی دولت وجود داشته باشد باید بخش خصوصی سهم بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشد. در این شرایط می توان امتیازی را برای بخش خصوصی در مذاکرات اقتصادی در نظر گرفت و برای مثال می توان با اعطای مشوق هایی برای سرمایه گذاران خارجی در صنایع کوچک و متوسط ایران سهم بخش خصوصی در توافقات تجاری افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: من اعتقاد دارم که دولت وظیفه دارد بستر را برای سرمایه گذاری بیشتر خارجی ها در بخش خصوصی فراهم کند تا شاهد رشد اقتصادی و رونق در این بخش از اقتصاد کشور باشیم. درحقیقت با تسهیل قوانین مربوط به محیط کسب و کار، به سرمایه گذاران خارجی این اطمینان داده شود که در بخش خصوصی سرمایه گذاری کند زیرا یکی از عوامل فراری دادن سرمایه های گذاری های خارجی نبود ثبات در قوانین تجارت کشور است.

لاهوتی گفت:در توافقاتی که در سطح کلان بین کشورها صورت می گیرد دولت باید در صنایعی که بخش خصوصی  توانایی ورود به بازار را دارد مانند نساجی و صنایع غذایی از این بخش حمایت کند.

وی افزود:در این صنایع تولیدات بخش خصوصی توانایی تولید محصولات با کیفیت را دارد اما به دلیل نداشتن فناوری های روز بخش خصوصی نتوانسته است محصولاتی با کیفیت تهیه کند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!