0

بانک مرکزی تذکر گرفت/ قراردادی که اطلاعات بانکی را لو می‌دهد

بانک مرکزی - سایبرلا

مقامات مسئول بانک مرکزی در حالی چندی پیش خبر اتصال شرکت آمریکایی پیمنت وال (Paymentwall) به شبکه شتاب ایران را تکذیب کردند که این بار خبر از انعقاد قرارداد یک کمپانی آمریکایی SAS با شرکت شبکه الکترونیکی شاپرک می‌رسد.

مهر: شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت در حالی قرارداد با شرکت آمریکایی SAS را با واسطه تائید کرده که گوشزدهای لازم در زمینه‌های بانکی به بانک مرکزی از سوی مسئولان ذی‌ربط صورت گرفته است.

مسئولان ارشد نظام در حالی این روزها نسبت به نوع و نحوه رابطه به ویژه در بخش اقتصاد کشور با آمریکا هشدار می‌دهند که براساس اخبار برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر، این بار خبر از ارائه اطلاعات بانکی و امنیتی بانکی ایران به آمریکا از طریق این قرارداد با واسطه به گوش می‌رسد.

در حالی هنوز تحریم‌های دلاری ایران از طریق دولت آمریکا پابرجا است و بسیاری از مراودات بانکی و بین المللی ایران با بانک‌های دنیا و حتی برقراری سوئیفت به صورت ارز دلار امکان‌پذیر نیست که حال شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) با یک شرکت آمریکایی قرارداد نرم افزاری جدیدی را منعقد کرده است.

شاپرک به عنوان شرکت فعال در بخش تراکنش‌های بانکی و کارتی در کشورمان، وابسته به بانک مرکزی ایران است و تمامی اطلاعات زیرساختی کشور در این بخش در اختیار این شرکت با نظارت بانک مرکزی قرار دارد.

در واقع بانک مرکزی تراکنش‌های بانکی را به این شاپرک برون سپاری کرده و این شرکت تمامی نرم افزارها و اطلاعات سیستم بانکی شتاب، کارت‌های بانکی، خرید و فروش‌ها از طرق دستگاه‌های کارت خوان، نقل و انتقالات از طریق خودپردازها، پرداخت‌های قبوض و غیره را در اختیار دارد.

شرکت آمریکایی SAS به کجا وابسته است؟

براساس گزارش برخی رسانه‌ها، گفته می شود که موسس و یکی از اعضای هیات مدیره شرکت آمریکایی SAS روابط گسترده ای با سرمایه داران صهیونیست در بخش‌های اقتصادی دارد و پیش از این قراردادهای مشابهی با دولت صهیونیستی، پاکستان و اردن و غیره منعقد کرده است.

حال کارشناسان هشدار می دهند که قرارداد شاپرک با این شرکت آمریکایی می‌تواند برای اقتصاد کشور و نظام بانکی مان خطرناک باشد و اطلاعات بانکی را لو دهد و آن را در اختیار آمریکائیان قرار دهد.

در شرایط حساسی که در آن قرار گرفته‌ایم و حتی در بخش داخلی برخی ها نسبت به اینکه اطلاعات بانکی برای شناسایی متمولین جهت قطع یارانه نقدی و یا اخذ مالیات با واکنش‌هایی از سوی مردم، اقتصاددانان و حتی برخی از مسئولان اعم از بانکی و غیره همراه بوده و نسبت به این موضوع انتقادات تندی صورت می گیرد، چطور امکان‌پذیر است که اطلاعات بانکی مان به راحتی در اختیار آمریکایی‌ها قرار گیرد.

در این شرایط که حتی برای مراودات کالایی و واردات و صادرات هشدارهای جدی از سوی مقامات ارشد نظام داده می‌شود، چگونه ممکن است که بانک مرکزی با یک قرارداد اجازه و امکان لو رفتن اطلاعات بانکی و امنیتی کشور را برای آمریکایی‌ها فراهم کند.

برخی کارشناسان می‌گویند که حتی اگر مانند دوران تحریم همچنان با مشکلات و مسائلی در تبادلات پولی و بانکی و اطلاعات مالی مواجه باشیم، بهتر از این است که اطلاعات امنیتی کشور در اختیار خارجی ها قرار دهیم.

البته شاپرک هم در پاسخ به این انتقادات اطلاعیه را صادر کرده با این مضمون که نرم‌افزار SAS یک نرم‌افزار تحلیل آماری و مدل‌سازی عمومی است که داده‌های آزمایشی و غیر حساس را تحلیل کرده و امکان مدلسازی فرآیندهای تشخیص را در محیطی ایزوله به کارشناسان مربوط می‌دهد. این نرم‌افزار روی سامانه‌‌های برخط و داده‌های اصلی نصب نشده و تهدیدی امنیتی را متوجه سامانه‌های حساس بانکی نمی‌کند.

این شرکت در توجیه امضای این قرارداد مطرح کرده است که در ضمن اینکه قرارداد موصوف با شرکت آمریکایی منعقد نشده، این قرارداد با یکی از نمایندگان رسمی این شرکت که مدیریت و مالکیت صد در صد ایرانی دارد، بسته شده است.

به بانک مرکزی گوشزدهای لازم شده است

در همین حال، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این باره شب گذشته در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به خرید نرم افزارهای مالی و پولی توسط بانک مرکزی از کشورهای غربی، گفت: شرکت شاپرک وابسته به بانک مرکزی یک سری نرم افزارهایی خریداری کرده است که می تواند برای کشور مخاطراتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها اخیرا اشاره کرده اند که در عملیات «نیترو زئوس» در زیرساخت‌های سایبری ایران دستگاه های الکترونیکی کاشته اند که هم می‌توانند جاسوسی و هم در مواقع لزوم تخریب ایجاد کنند، لذا ما در زمینه های بانکی به دوستان بانک مرکزی گوشزدهای لازم را داده ایم. اگر نرم افزارهای داخلی وجود دارد که باید از داخل تهیه شود؛ اگر نه باید ما آن‌را ارزیابی دقیق بکنیم.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در وضع موجود اگر تحریم بوجود آمد، حتی امکان یک جابه‌جایی پولی ممکن نخواهد بود از این رو مسئولان باید به توسعه شبکه های زیرساخت ملی سرعت بدهند که اگر تحت تأثیر تحریم قرار گرفتیم، مشکلی و خللی پیش نیاید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + 12 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!