0

دستگیری باند اخاذی اینترنتی از افراد مسن و پولدار

دسته بندی ها : اخاذی و باج گیری, تهدید در فضای مجازی 19 اسفند 1399 کارشناس سایبرلا 565 بازدید
تهدید و اخاذی در فضای مجازی, سایبرلا

رئیس پلیس فتا استان مازندران از دستگیری باند دختران و پسرانی که توانسته بودند به قصد اخاذی با مقاصد شیطانی با مردان مسن و پولدار ارتباط برقرار کنند، توسط کارآگاهان این پلیس خبر داد.

سرهنگ سامع خورشاد رئیس پلیس فتا استان مازندران در تشریح این خبر اعلام کرد: این بار نیز مردان مسن و پولدار که مورد سوءاستفاده دختران و پسران  شیاد در شبکه های اجتماعی شده بودند با حضور در پلیس فتا استان مازندران به تنظیم شکایت خود پرداختند آنها در اظهارات خود عنوان داشتند، در یکی از شبکه های اجتماعی مجازی با فردی غریبه که پیام دوستی برایم می فرستاد آشنا می شدند و پس از اینکه مدتی به صورت مجازی با هم در ارتباط بودند به او اعتماد می کردند و عکس های خصوصیشان را برایش ارسال می کردند .

در ادامه وی گفت: با توجه به ارائه مستندات توسط شکات و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت گرفته توسط تیم کارشناسان این پلیس متهمان مورد شناسایی قرار گرفتند و مشخص شد که پسران  اعضای باند طعمه هایشان را شناسایی میکردند با همدستی چند دختر،به افراد مسن نزدیک می‌شدند و به منزل آن‌ها رفت و آمد داشته،بعد از گذشت مدتی با جعل هویت و ایجاد حساب کاربری جعلی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، با تهدید انتشار تصاویر خصوصی شاکیان قصد اخاذی آنها را داشته که در نهایت با هماهنگی مقام قضائی این متهمان سایبری به مقامات ذی‌صلاح قانونی تحویل داده شد.

سرهنگ خورشاد بیان داشت: متهمان پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشتند که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و روبه‌رو شدن با ادله دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری گردیده لب به سخن گشودند و به بزه ارتکابی معترف و اعلام کردند به همین شگرد اقدام به اخذ تصاویر خصوصی 4 نفر افراد مسن ، با نیت اخاذی کرده است.

وی توصیه کرد: افراد در صورتی که با مواردی مانند موضوع این پرونده مواجه شدند به‌هیچ‌وجه به درخواست‌ها و تهدیدات شخصی که اقدام به اخاذی می‌کنند، تن نداده و به سرعت موضوع را به کارشناسان پلیس فتا اطلاع دهند.

سرهنگ خورشاد با بیان اینکه تجاوز به حریم شخصی افراد، افشای اسرار آنها در فضای مجازی و انتشار فیلم و عکس‌های خصوصی دیگر کاربران جرم است، گفت: این امور از نظر قانون‌گذاران جرم تلقی شده و با خاطیان برابر قانون برخورد خواهد شد و قابل ذکر است طبق ماده ۷۴۵ قانون جرایم رایانه‌ای هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال(5.000.000)  تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

منبع: پلیس فتا

وکالت تخصصی در زمینه جرایم اینترنتی و رایانه ای | اینجا کلیک کنید

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!