0

پشت پرده معاملات میلیونی بازی موبایلی Clash of Clans

دسته بندی ها : بازی های رایانه ای 19 آذر 1394 مدیر سایبرلا 903 بازدید

Clash of Clans بازی موبایلی است که حسابی پدیده شده و خیلی ها را شب و روز پای تبلت ها و گوشی های هوشمند سرگرم خود کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اگر چرخی در فروشگاه های دانلود اپلیکیشن های موبایلی بزنید با انبوهی از بازی های جورواجور روبرو می شوید؛ بازی هایی که تعداد معدودی از آنها محبوبیت جهانی دارند و تعدادی نیز شناخته شده و پرطرفدار هستند اما بقیه بازی ها در اجرا و عمل، موفق از آب درنیامده اند و در دریایی از اپلیکیشن ها و بازی های موبایلی به چشم نمی آیند.

تا حالا از خود پرسیده اید که چرا عنوانی مثل Angry Birds می گیرد و به یک برند میلیونی تبدیل می شود؟ یا چه فکری پشت Cut the Rope یا Temple Run خوابیده که حساب این بازی ها را از ده ها بازی مشابه جدا می کند؟

Clash of Clans بازی موبایلی است که حسابی پدیده شده و خیلی ها را شب و روز پای تبلت ها و گوشی های هوشمند سرگرم خود کرده است. با هم فرمول موفقیت این بازی موبایلی اعتیادآور را مرور می کنیم.

اعتیاد به بازیهای آنلاین بیش از پول، وقت جوانان را هدر می‌دهد و اگر در نظر بگیریم که ایران کشوریست در حال توسعه و در آستانه جهش اقتصادی به سوی صنعتی شدن و شاخص‌های تولید علم در کشور ما در بهترین حالت خود در چند قرن گذشته قرار گرفته است و این را اضافه کنیم به جوان بودن هرم جمعیتی کشور، نهایتا در می‌یابیم که اکنون ایران در چه دوران طلایی از توسعه همه جانبه علمی و اقتصادی قرار دارد و البته این فرصت طلایی قطعا با عبور هرم جمعیتی کشور از جوان به میان سال تا بیست سال آینده از دست می‌رود و پتانسیل‌های بالایی که امروز برای جهش در برابر کشور ماست در دو دهه آینده به پتانسیل‌های پیشرفت با سرعت معمولی تغییر ماهیت می‌دهند.

حال در نظر بگیریم که پنجاه درصد از این جمعیت جوانِ حدودا سی میلیونی به بازیهای آنلاین اعتیاد داشته باشند و روزانه بیش از ۴ ساعت وقت خود را پای این تفریح عبث هدر بدهند. چنانکه براساس آمار‌ها بازی کلش آف کلنز به تنهایی در ایران پنج و نیم میلیون نفر بازیکن فعال دارد! و با تجمیع عدد فعالان در سایر بازیهای اینچنینی می‌توان به راحتی به رقمی نزدیک ۱۵ میلیون یعنی نیمی از جمعیت جوان کشور دست یافت.

پشت پرده معاملات میلیونی یک بازی موبایلی بنام کلش آو کلنز

کلش آف کلنز به معنای جنگ قبایل است که مخصوص تلفن‌های هوشمند است و سبک این بازی راهبردی – استراتژیک است و توسط شرکت فنلاندی سوپرسل طراحی شد و پشتیبانی می‌شود. این بازی در سال 2012 بر روی سیستم عامل ios منتشر شد و بعد نسخه اندروید آن روانه بازار شد و ساید سازنده‌ی آن هرگز فکر نمی‌کرد که درآمد این بازی به روزی 5 میلیون دلار برسد و جالبتر این است که ایران بعد از کشورهای آمریکا و فیلیپین بیشترین مخاطب را در این بازی دارا است اما چطور سوپرسل به این درآمد هنگفت رسیده؟ و آسیب‌های این بازی آنلاین چیست؟

منبع درآمد بازی کلش آف کلنز الماس سبز است. این شی که در بازی به صورت تدریجی و با انجام مراحلی که بازی از بازیکن می‌خواهد به او داده می‌شود که البته بسیار سخت است و افراد کم حوصله اقدام به خرید الماس سبز می‌کنند که خرید همین الماس‌های سبز برای سوپرسل درآمد 5 میلیون دلاری در روز داشته است.

بیگانه نبودم، شدم!

امید یکی از بهترین بازیکنان کلش در ایران یا به قول خودشان تاپ پلیر گفت: روزانه 3 تا 4 ساعت مستقیماً در حال بازی است و بقیه روز را مشغول راه‌ انداختن و راهنمایی اعضای کلن خود است وی که سرگروه یا لیدر یکی از بهترین کلن‌های ایران است، گفت: تمام زندگی من این بازی است و زیاد به کارهای دیگر نمی‌رسم و میلی هم به انجام کارهای دیگه ندارم.

مضرات کلان اجتماعی که دیده نمی‌شود!

البته مضرات اقتصادی بازیهای آنلاین از آنجا که با عدد و رقم قابل تخمین است؛ همواره بیشتر به چشم می‌آید و بهتر نمود می‌کند. از همین روست که صاحبنظران نیز بیشتر بدان می‌پردازند، اما حقیقت اینجاست که آثار کلان اجتماعی یا توسعه‌ای اعتیاد جوانان به این بازی‌ها در دراز مدت مضرات بیشتری را متوجه جامعه می‌کند؛ که حتی هزینه ریالی آن ممکن است از مضرات مستقیم اقتصادی بیشتر باشد!

امید می گوید؛ خود من تا به حال برای بازی پولی خرج نکردم ولی افرادی را می‌شناسم که بین 2 تا 3 میلیون تومان برای این بازی خرج کرده‌اند که این ارقام بسیار عادی است و برخی تا 10 میلیون هم برای بازی خود خرج کرده‌اند . البته وقتی که صرف این بازی می‌شود، بسیار ارزشمندتر از این مبالغ است.

استخدام نیروی ماهر برای مدیریت اکانت کلش آو کلنز!

به تازگی مدیر یکی از شرکت های یخچال سازی که علاقه زیادی به ارتقای اکانت کلش آو کلنز خود دارد، اقدام به انتشار آگهی برای استخدام نیروی ماهر برای مدیریت اکانت کلش خود کرده است. این مرد 36 ساله که علاقه شدیدی به اکانت خود دارد با دقت به پای مصاحبه با متقاضیان نشسته و در نهایت یکی از آنها را برای مدیریت اکانت خود انتخاب کرده است!

حقوق این بازیکن کلش آو کلنز یک میلیون و 500 تومان تعیین شده است! و بیشتر از هر کدام از کارکنان شرکت مورد توجه مدیر قرار دارد!

کلش آف کلنز و سرنوشتی نامعلوم!

وی در ادامه بیان داشت پیشتر خرید فروش اکانت‌های کلش آف کلنز رواج داشت و بعضی به خاطر فروش آن بازی می‌کردند وقتی به مراحل بالا این بازی می‌رسیدند اکانت خود را می‌فروختند اما امروزه خرید و فروش تقریباً به صفر رسیده و باید گفت که دیگه فقط یک بازی است که پایان معلوم و مشخصی ندارد.

جعفر بای محقق و آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به بازیهای آنلاین گفت: شرکت‌های بازی ساز که بازیهای آنلاین می‌سازند، بیشتر به دنبال اهداف اقتصادی هستند و تنها قصدشان سودجویی و کسب درآمد می باشد.

وقتی اعتیاد موج میزند

بای گفت: این شرکت‌ها به بهانه‌ی رفع نیاز سرگرمی در انسان‌ها زمینه اعتیاد آنها به فضای مجازی را فراهم می‌سازند در واقع این اعتیاد که باید در جامعه‌ی ما جدی گرفته شود، باعث فرصت سوزی برای اقشار جامعه که می‌تواند از هر گروه سنی باشند است که خطر اصلی آن کاهش بهره‌وری و کارایی جامعه است.

سردی روابط خانواده ها در سایه بازی

این بازی‌ها باعث کاهش ارتباط افراد در جامعه می‌شود و روابط مناسب اجتماعی را کمرنگ می‌کند. در این نوع بازی که جنبه رقابتی دارد، ممکن است منجر به ستیزه جویی با یکدیگر و کشمکش‌های بی‌معنی شود که در بعضی موارد باعث به هم خوردن رابطه‌ی افراد خانواده شده و حتی برای روی زندگی زوجین آثار نامطلوبی داشته و باعث طلاق‌های عاطفی شده.

وی در ادامه افزود: برخی نیز به خاطر سودهای کم دست به انجام کارهای اقتصادی در زمینه این بازی‌ها می‌زنند که باید توجه داشته باشند همه‌ی منافع این گونه اقدامات به نفع شرکت بازی‌ساز است.

معایب بازی های رایانه ای

به گفته پزشکان، به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، چشمان فرد به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض می شود. نوجوان چنان غرق بازی می شود که توجه نمی کند در یک وضعیت ثابت ساعت ها نشسته است و به همین دلیل ستون فقرات و استخوانبندی اش دچار مشکل می شود.

همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است.

پوست هم در معرض مداوم اشعه هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود و ایجاد تهوع و سرگیجه، به خصوص در کودکان و نوجوانانی که زمینه تهوع دارند، از دیگر عوارض بازی های رایانه ای است.

1-کاهش روابط خانوادگی:

با توجه به اینکه زندگی در کشور ما نیز به طرف ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی از مردان بیش از یک شغل دارند، خود به خود روابط عاطفی و در کنار هم بودن خانواده کمتر شده و عده زیادی از این وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی که باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده است، ناراضی هستند و حالا نیز جعبه جادویی دیگری به نام رایانه اضافه شده و مشکلات را دو چندان کرده است.

2- تقویت حس پرخاشگری:

مهم ترین مشخصه بازی های رایانه ای حالت جنگی اغلب آن هاست و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعد بازی با نیروهایی به اصطلاح دشمن بجنگد. استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد.

خشونت مهم ترین محرکه ای است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های کامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود.

3-افت تحصیلی:

به دلیل جاذبه ای که این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می کنند، حتی بعضی از کودکان صبح ها زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه رفتن کمی بازی کنند.

4-گوشه گیر و منزوی بودن:

کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند، درونگرا و در جامعه منزوی و در برقراری ارتباط با دیگران ناتوان می شوند. روحیه انزوا طلبی باعث می شود که کودک از گروه هم سالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری دیگر است.

باید توجه داشت که انجام این گونه بازی‌ها انسان را از انجام فعالیت‌های روزانه خویش باز داشته و آنان را از مسیر زندگی و هدف خویش خارج می‌کنند که جز تباهی چیزی به همراه نخواهد داشت و این بازی‌ها خلاقیت را از انسان می‌گیرند، زیرا یک بازی روتین است که جایگزین بازی‌های ناب سنتی شده است.

باید توجه داشت که بازی های سرگرم کننده و پوچ برای انسان ها ارمغان و تنهایی را به وجود می آورند، علاوه بر وقت و اعصاب می‌توانند جیب ما را نیز خالی کنند، شاید نخبگان و افراد توانمند جامعه بتوانند با طراحی بازی‌هایی که با فرهنگ و ارزش‌های جامعه‌ی ما همخوانی ندارد علاوه بر تقویت خلاقیت و نوآوری و جلوگیری از خروج ارز از کشور بتوانند جلوی برخی از ضررهای بازی‌های آنلاین را بگیرند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!