0

بازی های رایانه ای و کودکان

بازیهای رایانه ای و کودک – در دو دهه اخیر، فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات با دگرگون ساختن ابزارها و شیوه های تولید و انتشار طلاعات و هم چنین فراهم آوردن بستر تبادل و نشر آسان و گسترده اطلاعات موجب تحولات بنیادین در رسانه ها و ابزارهای اطلاع رسانی و آموزش جامعه گردیده است. مجموعه این تحولات ، فرصت ها و چالش های مختلفی را برای نظام سلامت کشور پدید آورده است که هر یک به نوبه خود قابل تامل است.

به گزارش سایبرلا به نقل از انجمن خانواده و اینترنت، به دلیل اهمیت سلامت کودکان در جامعه به عنوان پایه ای از سلامت در بزرگسالی و همچنین با توجه به اینکه اینترنت و دنیای مجازی بخش بزرگی از زندگی روزانه کودکان امروزی را تشکیل میدهد پاره ای از تاثیرات مثبت و منفی اینترنت و بازیهای رایانه ای بر سلامت کودکان را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

آسیب شناسی اینترنت

اینترنت منبع مهمی از اطلاعات،اخبار و سرگرمی هاست؛ اما از آنجا که مطالب اینترنت مانعی برای انتشار ندارند میتوانند بنا بر فرهنگ و سن کاربران،مشکلاتی را ایجاد نموده و سلامتی افراد را به خطر بیندازد. بعضی اطلاعات ممکن است برای کاربران مخصوصا کودکان مناسب نباشند و از انجایی که کاربران اینترنتی میتوانند هویت خود را فاش نکنند خطرهای بالقوه بیشتر خواهند شد،اما ایا این مطلب بدین معناست که نباید از اینترنت استفاده کرد یا به فرزندان اجازه نداد از اینترنت استفاده کنند؟ کاربران در دنیای اینترنت میتوانند تجربه های مثبتی داشته باشند.

اما در این تجربه نیز مانند هر فعالیت دیگری از جمله رفتن به مدرسه، آشپزی، دوچرخه سواری و مسافرت، مخاطراتی وجود دارد. دنیای اینترنت مانند سایر بخش های جامعه از افراد مختلفی تشکیل شده است. کاربران میتوانند بهره های زیادی از اینترنت ببرند اما ممکن است از این طریق مورد سوء استفاده و آزار نیز قرار گیرند و حتی سلامتی­شان به خطر بیفتد.

اینترنت و کودکان

دسترسی آزاد به اطلاعات، اتاق های گفتگو، پست الکترونیک غیر قابل کنترل، گروه های اینترنتی و… ضرورت توجه جدی به امنیت کودکان در هنگام کار با تارنمای جهانی را اجتناب ناپذیر میکند. کودکان نسبت به افراد میانسال از اشتیاق و جرات بیشتری برای کنجکاوی در رایانه و اینترنت برخوردارند و راحت تر با پندارها و باورهای متعارف کنار می آیند. اینترنت مزایا و امکامات بیشماری را فراروی عموم مردم و بویژه قشر نوجوان قرار میدهد، اما از دیگر سو تاثیرات منفی نیز وجود داردکه درصورت توجه نکردن به آن، سلامت این نسل و در نهایت سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت.کودکان در هنگام بر خط ( آن لاین ) بودن، با خطرات گوناگونی مواجه اند.
برخی از این خطرات چنین است:

◾قرار گرفتن در معرض منابع غیر مناسب

◾تبلیغ مواد مخدر، الکل، سیگار و خطرات روانی

◾معضلات حقوقی و مالی مبنی بر دسترسی کودکان به شماره کارت اعتباری والدین

◾تجاوز به حریم خصوصی

◾کاهش استعدادهای نهفته کودک

◾سوء کاربری از اتاق های گفتگو یا چت روم ها

اینترنت و بازی و سرگرمی

اگرچه بازی و سرگرمی یکی از نیازهای اساسی برای تخلیه هیجان و رشد خلاقیت های ذهنی به شمار میرود، اما تاثیر بازیهای خشن یا استفاده بیش از حد از این سرگرمی ها، علاوه بر ایجاد مشکلات روحی، عدم توانایی در مهار کردن تمایلات، ایجاد بی ارادگی و تنبلی، مشکلات جسمانی نیز برای کودکان در حال رشد ایجاد میکند که مشکلات بینایی ناشی از تمرکز و نزدیکی با نمایشگر رایانه، صدماتی که به سامانه اسکلتی در اثر نشستن طولانی و نامناسب وارد میشود و چاقی از آن جمله است. در حالیکه بازیهای رایانه ای سلامت محور، با رعایت اصول سلامتی خواهد توانست در آموزش سلامت جامعه نقشی مهم داشته باشد.

آثار منفی بازیهای رایانه ای بر سلامت جسمی کودکان:

امروزه با رشد فزاینده بازی های رایانه ای ، میلیونها کودک و نوجوان در سراسر جهان با رویگرداندن از بازی های پر تحرک و شادی آفرین، ساعت ها مانند مسافری یکه و غریب بی هیچ همراهی وارد دنیای بازی های بی انتهای رایانه ای شده و در نهایت با چشمانی برافروخته و لب و لوچه های آویزان با تذکرات مکرر والدین آن را رها می کنند.

برخی آثار منفی بازی های رایانه ای بر سلامت کودکان:

◾کندی رشد جسمانی

◾ضعف توان بینایی و خستگی چشم

◾آسیب های مفصلی

◾اختلال گوارشی

◾آسیب های پوستی

◾ایجاد تهوع و سرگیجه

◾چاقی

◾منزوی کردن کودکان و نوجوانان

◾افت تحصیلی

◾اعتیاد

◾تقویت حس پرخاشگری

◾رفتارهای تهاجمی

◾کم توجهی

◾تیک های عصبی

◾بازیهای رایانه ای که هیچ جنبه آموزشی ندارند و کودکان را با صحنه های خشن سرگرم میکنند برای کودکان بیش فعال که کنجکاوتر هستند مخرب است و میزان توجه و تمرکز آنها را کاهش میدهد.

◾افت اخلاقی

◾بزهکاری اجتماعی

◾بازیهای رایانه ای تعاملات و مهارت های اجتماعی کودک را کم میکند.

بهتر است به فن آوری اطلاعات مانند هر فن آوری نوین و جدید؛ با کاربری مناسب و سود کاربری نگاه نمود و سعی نمود که کاربری مناسب را به جامعه آموخت.نظام سلامت میتواند با بستر سازی و ایجاد فضای مناسب، نسبت به توسعه کاربری اینترنت در حوزه سلامت اقدام نماید. بسترسازی اولیه محتوای مفید سلامت، حمایت از وبگاه ها و خدمات سلامت الکترونیک، تدوین قوانین نظارت بر فضای مجازی،ایجاد سازوکارهای برخورد قانونی با وبگاه های بر هم زننده سلامت جامعه و مهمتر از همه فرهنگ سازی استفاده از اینترنت برای خانواده خواهد توانست نقشی مهم در ارتقای سواد سلامت جامعه داشت.

همچنین دست اندر کاران نظام سلامت باید با حمایت از ساخت بازیهای رایانه ای سلامت محور، اصول و مبانی سلامت را از طریق بازی در اختیار جامعه قرار دهند و تلاش نمایند تا با ارائه راهکار به سازندگان بازیهای رایانه ای، اصول استفاده از بازیهای رایانه ای را برای کاربرانشان نهادینه نمایند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!