0

برخی از اینترنت‌های رایگان شگردی برای سرقت اطلاعات بانکی می‌باشد

دسته بندی ها : فضای مجازی 14 فروردین 1397 مدیر سایبرلا 416 بازدید

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا: یکی از مواردی که در این ایام احتمال وقوع آن بیشتر از گذشته می باشد، سرقت اطلاعات از طریق اینترنت‌های رایگان و باز می باشد که افراد سودجو با ایجاد Access Point های رایگان به دنبال sniff و سرقت اطلاعات کاربران می‌باشند.

متاسفانه برخی از هموطنان عزیز بدون در نظر گرفتن ملاحظات حفاظتی و امنیتی، در فضای مجازی فعالیت کرده و در این فضا به افراد آنلاین اعتماد داشته و گاهی اوقات اسرار خصوصی خود را با آنها در میان می‌گذارند.

به گزارش پلیس فتا، با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از هموطنان در طول مسافرت‌های نوروزی، امکان دسترسی آسان به اینترنت پرسرعت را نداشته باشند، بنابراین مجبور به اتصال به اینترنت‌های وای‌فای عمومی در مسافرخانه‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها وسایر مکان‌های عمومی می‌باشند.

معمولاً اینترنت‌هایی که در این مکان‌ها ارائه می‌گردد، باز و رایگان بوده و هر فردی با هر دستگاه هوشمندی که در اختیار دارد می‌تواند به آن متصل شده و فعالیت‌های اینترنتی خود را انجام دهند. نکته‌ای که بد نیست به آن اشاره کنیم این است که، مکان‌های عمومی بستری مناسب برای انجام فعالیت‌های مجرمانه بوده و مجرمان سایبری اقدام به نصب Hotspot یا Access Point های رایگان و باز نموده و هدف آنها چیزی جز سرقت اطلاعات مهم(نام‌های کاربری، رمز‌های عبور، اطلاعات بانکی و اطلاعاتی از این قبیل ) نمی باشد.

حال این سوال مطرح می‌شود که، در هنگام اتصال به این نوع از اینترنت‌ها چه تضمینی برای حفاظت از اطلاعات استفاده کنندگان وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت: این نوع از اینترنت را می‌توان به “هانی پات” تشبیه کرد که روز به روز شاهد افزایش ارائه اینترنت “هانی‌پات” باز و رایگان در فروشگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی می‌باشیم. قابلیتی که سوای روشی برای جذب مشتری عموماً برای انجام کارهای ضروری کاربرد دارد.

در همین رابطه گفتگو می‌کنیم با رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا و با برخی از تهدیدات اینترنت‌های باز آشنا خواهیم شد.

سرهنگ دوم مهدی شکیب گفت: متاسفانه برخی از هموطنان عزیز بدون در نظر گرفتن ملاحظات حفاظتی و امنیتی، در فضای مجازی فعالیت کرده و در این فضا به افراد آنلاین اعتماد داشته و گاهی اوقات اسرار خصوصی خود را با آنها در میان می‌گذارند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در این ایام احتمال وقوع آن بیشتر از گذشته می باشد، سرقت اطلاعات از طریق اینترنت‌های رایگان و باز می باشد که افراد سودجو با ایجاد Access Point های رایگان به دنبال sniff و سرقت اطلاعات کاربران می‌باشند.

سرهنگ شکیب ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد افراد مختلفی می‌توانند به این نوع اینترنت‌ها و بدون ورود رمز متصل شوند، لذا هیچ گونه امنیتی را نمی‌توان برای آنها در نظر گرفت. طبیعی است که در این زمان تمامی رمز‌های ورود، اطلاعات کارت‌های بانکی، اطلاعات خصوصی و هرنوع داده‌ای که توسط کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد قابلیت شنود خواهد داشت. لذا هموطنان عزیز در هنگام اتصال به اینترنت‌های ارائه شده در مکان‌های عمومی، سعی کنند از وارد کردن اطلاعات مهم خودداری نمایند.

وی تاکید کرد: هموطنان گرامی در صورتی که مجبور به ورود اطلاعات از طریق اینترنت‌های رایگان و باز می باشند، بلافاصله بعد از انجام کار نسبت به تغییر رمز‌های خود اقدام نمایند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری افزود: هموطنان عزیز و به خصوص مسافران نوروزی دقت داشته باشند، با توجه به اینکه اتصال به برخی از اینترنت‌های باز و رایگان عموماً بدون رمز عبور صورت می‌گیرد، شما به راحتی در معرض دید قرار داشته و تضمینی برای حفظ اطلاعات شما وجود ندارد. لذا لازم و ضروری است کارهای مهم و حساس خود مثل بانکداری الکترونیک، چک کردن ایمیل و…  را از طریق اینترنت‌های باز انجام ندهید.

سرهنگ شکیب از مسافران نوروزی درخواست کرد: در صورت نیاز به اینترنت در طول مسافرت، سعی کنند از مودم‌های جیبی و قابل حمل و یا از بسته‌های اینترنتی ارائه شده از سوی اپراتورها استفاده نمایند تا ضریب امنیت خود را افزایش دهند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + هشت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!