0

اوضاع تولیدکنندگان صنعت مخابرات رو به وخامت است

دسته بندی ها : فضای مجازی 8 مهر 1394 مدیر سایبرلا 789 بازدید

شانزدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی از 4 تا 7 مهر ماه در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، امسال نمایشگاه در بخش دولتی با پیشرفت و پویایی محسوسی همراه بود. بودجه مناسب وزارت ارتباطات در سال جاری امکان حضور پرتوان شرکت‌های زیر مجموعه این وزراتخانه در نمایشگاه را فراهم کرده بود و حضور متحد تمام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات نشان از اهمیتی داشت که وزارت ارتباطات برای این نمایشگاه قائل است.

این اهمیت ویژه در عملکرد کارکنان وزارتخانه نیز مشهود بود. در مراسم افتتاحیه تلکام علی رغم غیبت وزیر (به دلیل همراهی با رئیس جمهور در اجلاس سازمان ملل در نیویورک) اما وزارت ارتباطات از متولی‌گری این نمایشگاه دست نکشید و اگر چه دبیر شورای عالی فضای مجازی نمایشگاه را افتتاح کرد اما روابط عمومی و معاونان این وزارتخانه نقش فعالی در افتتاح و در ادامه در برگزاری نمایشگاه داشتند.

بازگشت وزیر از نیویورک و حضور مستقیم از فرودگاه به نمایشگاه نیز موید اهمیت این نمایشگاه برای وزیر ارتباطات بود.

این در حالی است که سال گذشته علی‌رغم صرف هزینه‌های گران غرفه‌سازی و حضور، اما غرفه‌ بسیاری از شرکت‌های وزارت ارتباطات حتی خالی از کارکنان عادی بود و تعداد اندک کارشناسان از پایین‌ترین سطوح اداری نیز پیش از پایان ساعت نمایشگاه، غرفه را ترک می‌کردند. سال گذشته برخی مدیران سازمان‌های زیرمجموعه به ویژه سازمان تنظیم مقررات حتی به اندازه بازدید از تلکام به خود زحمت ندادند.

اما امسال نمایشگاه شاهد حضور پررنگ مدیران و مسئولان دولتی و برگزاری نشست‌های خبری بود، در این میان تنها شرکت ارتباطات زیر ساخت بود که چندی است به دلیل محافظه‌کاری در اعلام عملکرد توسعه پهنای باند به حاشیه رفته و سکوت خبری خود را ادامه می‌دهد. حضور شرکت زیرساخت در تلکام امسال کم‌رنگ‌تر از سایر شرکت‌‌کنندگان بود و معاونین این شرکت نیز با بی‌میلی هر چه بیشتر در مقابل خبرنگاران از پاسخگویی طفره می‌رفتند.

اما رقابت اصلی تلکام میان اپراتورهای تلفن همراه به ویژه اپراتور اول و دوم جاری است. امسال اپراتور اول تلفن همراه که تمام تبلیغات محیطی نمایشگاه را به صورت انحصاری در اختیار گرفته بود به اپراتور دوم تنها فرصت نصب یک بنر آن هم در جلوی سالن اختصاصی خود را داده بود.

خیابان مسیر اختصاصی ورود به نمایشگاه کاملا در اختیار تبلیغات اپراتور اول بود و هنگام ورود به نمایشگاه نیز چیزی جز تبلیغات اپراتور اول دیده نمی‌شد.

روال ایجاد جذابیت‌های بصری، مشوق‌های تخفیف و هدیه، میهمانان ویژه، مسابقات و سرگرمی‌ها در نمایشگاه امسال نیز ادامه یافت و هر روز چهره‌های معروفی از قشر بازیگر و فوتبالیست در نمایشگاه حاضر می‌شدند.

امسال سالن همراه اول را می‌توان شلوغ‌ترین سالن نمایشگاه دانست که سعی کرده بود از جذابیت‌های بصری نیز برای جذب بازدیدکننده کمک بگیرد. برگزاری مسابقات متعدد، اهدای جوایز و اهدای تخفیف‌ها از جمله عواملی بود که توقف بازدید کننده‌ها در این سالن را بیشتر کرده بود.

اما اپراتور دوم تلفن همراه که مشخص نیست تعمدا یا غیرعمدی در نمایشگاه امسال کوچک‌تر ظاهر شده بود، در فضایی آرام به ارایه محصولات می‌پرداخت. این نوع حضور ایرانسل یک مزیت نیز داشت و آن اینکه بازدیدکنندگان در هیاهوی کمتری با خدمات در سالن این اپراتور آشنا می‌‌شدند.

اپراتور سوم تلفن همراه نیز بر خلاف پارسال که انتهای صف دریافت سیم کارت‌های تخفیفی‌اش از سالن خارج شده بود امسال بر خدمات سازمانی متمرکز بود و از این رو غرفه شلوغی نداشت.

این اپراتور هنوز به اندازه سالن اختصاصی بزرگ نشده است.

اپراتورهای سراسری وایمکس و شرکت‌های اینترنتی دیگر حاضران فعال در این نمایشگاه بودند. شرکت‌های وایمکس متاثر از مجوز جدید وایمکس پیشرفته در پی جذب مشتریان سازمان جدید بودند و شرکت‌های اینترنتی نیز در آستانه دریافت مجوز جدید FCP ها، برای خدمات جدیدی که هنوز ارائه نداده‌اند، بازاریابی می‌کردند.

حضور شرکت مخابرات ایران نیز امسال اگر چه با بی‌پولی‌های این شرکت گره خورده بود؛ اما تقریبا در حد سال گذشته ظاهر شده بود. مدیران مخابراتی مکرر در نشست‌های خبری خود بر لزوم افزایش تعرفه تاکید داشتند.

همچنین در حالی که به نظر می‌رسید وزیر ارتباطات به دلیل چالش‌های اخیر با شرکت مخابرات از این سالن بازدید نکند اما با بیان اینکه «چالشی با مخابرات نداریم و وظیفه ما نظارت است» به دور از اختلاف دیدگاه‌ها مانند سایر سالن‌ها از سالن مخابرات نیز دیدن کرد.

نکته قابل توجه در نحوه بازدید وزیر، سر زدن به اکثر غرفه‌ها است به طوری که آن دسته از اطرافیان وزیر که سعی می‌کنند به هر نحوی شده صورت خود را در قاب تصویرها کنار تصویر وزیر جا دهند در نهایت خسته می‌شوند و جای خود را به علاقمندان تازه نفس می‌دهند.

دیگر حاضران همیشگی نمایشگاه تلکام پیمانکاران مخابراتی هستند که تقریبا مخاطب عام ندارند و مخاطبان خاص آنها نیز هر ساله جای آنها را به خوبی بلدند، اما اوضاع این بخش از نمایشگاه که با صنعت مخابرات و به ویژه شرکت مخابرات درگیر‌ند، تعریفی نداشت. کسب‌و کار آنها وابسته به شرکت مخابرات است و به دلیل کندی توسعه در شرکت مخابرات ایران، فعلا در برزخ انتظار به سر می‌برند.

در مجموع نمایشگاه تلکام شانزدهم را می‌توان متاثر از ارایه خدمات 3G و 4G  دانست. امسال شرکت‌های خدماتی زیادی که محصولات ارزش افزوده بر بستر موبایل ارایه می‌کنند در نمایشگاه حاضر شده بودند و هر یک به نوعی با همکاری اپراتورهای موبایل سرویس‌های محتوایی مختلفی را راه‌اندازی کرده‌‌اند. ارایه خدمات 3G و 4G  را می‌توان نقطه عطفی برای رونق بیشتر صنعت ICT کشور دانست.

ماخذ: فارس

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 + هجده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!