0

انعقاد قرارداد سوخو با یک شرکت ایرانی

دسته بندی ها : قرارداد نظامی تسلیحاتی 2 دی 1394 مدیر سایبرلا 391 بازدید

گویا در چشم‌انداز روزگار پساتحریم که قرار بود همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی ایران گسترش پیدا کند و هشدارهایی از احتمال نفوذ غرب در ایران در پوشش همکاری‌های اقتصادی داده می‌شد، زمینه‌های همکاری ایران و روسیه بیش‌ از پیش آماده شده است. حالا نمایشگاه صنعتی- تجاری روسیه و ایران در تهران در حال برگزاری است.

در حاشیه اولین روز آن وزیر صنعت و تجارت روسیه، در گفت‌وگو با شرق در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وجود رقابت ذاتی ایران و روسیه در حوزه گاز، چه منافعی برای همکاری این دو کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از کشورها هستند که ذاتا در حوزه‌های مختلف با هم رقابت دارند، اما با وجود این همیشه می‌توانند زمینه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری مشترک پیدا کنند.

وزیر صنعت و تجارت روسیه با بیان اینکه این مسئله درباره همه کشورها صدق می‌کند، برای نمونه روابط روسیه و امارات در حوزه گاز را مطرح کرد و افزود: روسیه از زمان‌های قدیم در حوزه گاز با امارات رقابت داشته است، اما هیچ‌گاه این مسئله مانعی برای انجام پروژه‌های مشترک بین دو کشور نبوده است.

مانتوروف ادامه داد: ما و امارات با اینکه رقبای سرسختی هستیم، همیشه پروژه‌های مشترکی داریم و در استخراج گاز به آنها کمک می‌کنیم. او بازار گاز را یک بازار جهانی دانست که همه می‌توانند با هم کار کنند حتی اگر رقیب هم باشند و تصریح کرد: مطمئنا ایران و روسیه نیز در حوزه نفت و گاز می‌توانند منافع مشترکی برای همکاری داشته باشند. مانتوروف اظهار کرد: ایران و روسیه می‌توانند درباره استخراج و انتقال گاز و در حوزه تجهیزات مورد نیاز همکاری‌های خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تجهیزات روسی حوزه گاز در نمایشگاه در معرض دید گذاشته شده، گفت: شیرآلات مخصوص انتقال گاز، لوله‌کشی‌های مخصوص، برجک‌های استخراج نفت، تانکرها و دیگر پلت‌فرم‌های لازم برای استخراج، ازجمله مواردی است که می‌تواند در حوزه تجهیزات در اختیار ایران گذاشته شود. او با اشاره به مذاکراتی که با طرف‌های ایرانی داشته‌اند و رایزنی‌هایی که شده است، از پرداخت وام پنج‌‌میلیاردی روسیه به ایران و نهایی‌شدن آن در ابتدای سال آینده میلادی خبر داد.

وزیر صنعت و تجارت روسیه همچنین درباره هواپیمای مسافری سوخو١٠٠ که این روزها حضورش در نمایشگاه روسیه خبرساز شده، اظهار کرد: قرارداد سوخو با یک شرکت ایرانی انجام شده، ولی نهایی‌شدن آن منوط به برگزاری نشست پایانی در روسیه و اعلام خبر در مطبوعات است. بیشتر قراردادهای ما غیر از فروش هواپیما در حوزه اورهال‌کردن و تعمیر و نگهداری هواپیماست.

مانتوروف با اذعان به علاقه‌مندی روسیه برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و استیل ایران، گفت: ما بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها هستیم. همچنین در زمینه‌های بانکداری و کشاورزی نیز همکاری‌هایی با ایران خواهیم داشت. وزیر صنعت و تجارت روسیه همچنین از انعقاد قراردادی با هواپیمایی ماهان در حوزه حمل‌ونقل هوایی و برقراری پروازهای مستقیم به روسیه پرده برداشت.  مانتوروف اظهار کرد: روسیه به دنبال فعالیت در ناوبری هوایی غیرنظامی ایران است.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز نمی‌توانم درباره اس٣٠٠ صحبت کنم، تأکید کرد ما در این حوزه، براساس قوانین بین‌المللی عمل کرده‌ایم. او در پاسخ به سؤال دیگری، تحریم‌های روسیه علیه ترکیه را فرصت خوبی برای ایران و کشورهای دیگر دانست تا محصولات خود، مخصوصا محصولات کشاورزی و غذایی را که واردات آن از ترکیه تحریم شده است به روسیه صادر کنند.

مانتوروف اظهار کرد: تاجایی‌که من اطلاع دارم ترکیه نیز وضعیت خاص و شرایط ویژه‌ای برای صادرات به روسیه نداشته است و به نظرم، درحال‌حاضر و در آینده، ایران می‌تواند بازار خوبی برای محصولات خود در روسیه پیدا کند. به نظر او ایران می‌تواند انگیزه مضاعفی برای واردشدن به بازار روسیه داشته باشد و در همین راستا پیشنهاداتی نیز به روسیه داده است.  

وزیر صنعت و تجارت روسیه در بخشی از سخنان خود بر اینکه روسیه هیچ‌گاه از تحریم‌های حوزه خاصی علیه ایران حمایت نکرده و فقط در حوزه تجهیزات نظامی همکاری‌های خود را با ایران کم کرده ‌است، تأکید کرد و در ادامه به مسئله تعرفه واردات از ایران به روسیه پرداخت و گفت: از آنجایی که روسیه عضو سازمان تجارت جهانی است و تجارت را در چارچوب خاصی انجام می‌دهد، درباره ایران نیز مانند دیگر کشورها، هیچ نوع تعرفه خاص یا اجباری را وضع نکرده‌ است که مانعی برای تجارت ایران با روسیه باشد.

مانتوروف البته از تعرفه‌های بالایی که از سوی ایران برای واردات برخی اقلام از روسیه اعمال شده است نیز گلایه کرد و افزود: مثلا تعرفه واردات لوله‌های فلزی و فولاد از روسیه که نسبت به دیگر کشورها بالاتر است، برای صادرات این محصولات از روسیه به ایران مشکل ایجاد می‌کند. 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 + دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!