0

آیا انحصار صدا و سیما درخصوص باند فرکانسی 700-800 می شکند؟

باند فرکانسی مخابرات, ارتباطات

آینده فناوری در گرو باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰ است و مذاکره برای آزادسازی باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰ که در انحصار صدا و سیماست, سالهاست به نتیجه نرسیده است.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۹ پیشنهادی برای آزادی سازی این باند فرکانسی ارایه کرد. باند فرکانسی که آینده فناوری با آن گره خورده است.

تکنولوژی اصلی که در آینده با آن روبه‌رو می‌شویم ۵G (نسل پنجم ارتباطات) است که بستر ارتباطات با یوز کیس‌های IOT (اینترنت اشیا) به حساب می‌آید.

IOT با اتصال (connectivity) بسیار بالا معنا پیدا می‌کند که زیرساخت مورد نیاز آن صرفا با استفاده باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰  مهیا می‌شود. باندی که سالهاست در انحصار صدا و سیماست و مذاکره بر سر آزادسازی آن تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.

اهمیت باند فرکانسی 700 – 800

اصرار برای آزادسازی فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ به این دلیل است که که هر چقدر باند فرکانسی پایین باشد کارایی آن نسبت به باندهایی مانند ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ بالاتر می‌رود.

مشخصه باند فرکانسی پایین این است که پوشش‌دهی بسیار بالا دارد. این باند فرکانسی می‌تواند سایت اپراتورها را تا ۸-۷ کیلومتر پوشش دهد. در حالی که استفاده از باندهای بالا باعث می‌شود اپراتورها هزینه زیادی را ظرف احداث سایت کنند.

بودجه اپراتورها، یک مخزن ثابت است و از این مخزن برای نادرستی استفاده می‌شود. می‌توان به جای این که اپراتور دو سایت اضافه‌تر خریداری کند تا در روستاها پوشش‌دهی داشته باشند، آن پول را صرف سرمایه‌گذاری در خدمات نوین کند.

پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای آزادسازی این فرکانس در لایحه بودجه ۹۹ 

هر چند طی چند ماه گذشته خبرهای خوشی از تعاملات رگولاتوری و وزارت ارتباطات به گوش می‌رسد، احتمالا با پیشنهادی که مرکز پژوهش‌های مجلس با الحاق یک بند به تبصره ۱۸ (مدیریت باندهای بسامدی ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز) برای آزادسازی این فرکانس در بررسی لایحه بودجه ۹۹ ارایه کرده است، مذاکرات یکبار برای همیشه به نتیجه برسد.

کاربرد باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰ به این شکل است که اگر اپراتور بخواهد به کاربری در طبقه منهای هفت، لب ساحل در هرمزگان، بین دو کوه و دره خدمات IOT بدهد نیاز به استفاده از آن دارد.

اگر استفاده از این فرکانس میسر نباشد، در نقاطی که پوشش مطلوب وجود ندارد، کسب و کارهایی که در بستر G۵ شکل گرفته‌اند به شکل اتوماتیک حذف می‌شوند.

صدا و سیما تنها از۲۶درصد باند فرکانسی ۸۰۰-۷۰۰ که در اختیار دارد استفاده می‌کند و بقیه آن قابل آزادسازی و استفاده در بخش‌های دیگر است. این که چرا برای حجم باقی مانده به تعامل نمی‌رسند هنوز مشخص نیست.

پیشنهاد برگزاری مزایده اجاره باندهای فرکانسی تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز

حالا وزارت ارتباطات از پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مجلس برای آزادسازی باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ خبر می دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سلسله بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده، پیشنهاد داده است در اجرای مواد (۳)، (۶۷)، (۶۸) و (۶۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان صداوسیما سیما مکلف به تخصیص دوباره و برگزاری مزایده اجاره باندهای فرکانسی تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و واریز درآمد حاصله به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۰۶ شوند.

در مقدمه توجیهی این پیشنهاد آمده است: با گذار فناوری پخش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از آنالوگ به دیجیتال، قسمت زیادی از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز بلاستفاده مانده است.

با توجه به کاربردهای این باند فرکانسی در ارتقای امنیت و پایداری ارتباطات نیروهای امنیتی، انتظامی و امدادی، ارزش بالای اقتصادی آن برای اپراتورهای مخابراتی و نقش آن در صرفه‌جویی ارزی ناشی از کاهش هزینه واردات تجهیزات مخابراتی، نیاز است که این باندهای فرکانسی دوباره تخصیص داده شوند و بخش‌های تجاری آن از طریق مزایده به اپراتورهای مخابراتی عرضه شود.

ازآنجا که ایستگاه‌های فرستنده رادیویی اپراتورهای تلفن همراه با استفاده از این باندهای بسامدی می‌توانند مساحتی تا ۴ برابر میزان فعلی را پوشش بدهند، استفاده از این باندهای فرکانسی در اکثر کشورهای دنیا در دستور کار قرارگرفته است تا هزینه پوشش مناطق روستایی و شهری در کشورها کاهش پیدا کند.

در ادامه پیشنهاد مرکز پژوهش ها تاکید شده است: طبق محاسبات انجام شده، در ایران و در شرایط محدودیت منابع ارزی، عدم استفاده از این باندهای فرکانسی موجب افزایش هزینه پوشش مناطق مختلف کشور حدوداً به میزان ۴ برابر خواهد شد. از سوی دیگر با افزایش نصب تلویزیون‌های هوشمند و رواج مشاهده کانال‌های تلویزیونی با استفاده از تلفن هوشمند، استفاده اقشار جامعه از تلویزیون نیازمند افزایش پهنای باند و کاهش هزینه دسترسی خواهد بود. تجربه جهانی هم نشان می‌دهد گذر فرکانسی از پخش تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال دسترسی بسیاری از مناطق محروم به شبکه‌های تلویزیونی را با مشکل مواجه ساخته است.

البته سال گذشته اواخر بهمن ماه نیز طرحی برای آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز مطرح شد که کمیسیون تلفیق، مصوبه کمیسیون صنایع در خصوص آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ که در اختیار سازمان صدا و سیما است را رد کرد.

منبع: ایرنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 + 20 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!