0

انتشار اکاذیب و افترا علیه افراد در فضای مجازی جرم است

دسته بندی ها : نشر اکاذیب 3 آبان 1397 مدیر سایبرلا 406 بازدید

رئیس پلیس فتا خوزستان با بیان اینکه انتشار اکاذیب ، تهمت، افترا و دروغ‌بستن به افراد از جمله جرائم فضای مجازی است که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی خارجی شاهد آنها هستیم، گفت: این جرائم توسط افرادی با مقاصد مختلف از قبیل انتقام، اخاذی و بی‌آبرویی طرف مقابل صورت می‌گیرد. در این بین بسیاری از مجرمین نیز هستند که به صورت گسترده این جرائم را انجام می‌دهند و نیت‌هایی فراتر از موارد ذکر شده دارند.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ شاهین حسنوند اظهار کرد: شخصی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجعه و بیان کرد که شخص ناشناسی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتشار لیستی با عنوان مخبرین و قرار دادن نام وی در این لیست ساختگی، باعث ایجاد مزاحمت و نا‌امنی برای وی و خانواده‌اش شده است و تقاضای رسیدگی به این مشکل پیش آمده را داشت.

وی افزود: پس از ثبت اظهارات شاکی، پرونده مقدماتی تشکیل شده و در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. در بررسی‌های فنی انجام شده هویت گرداننده صفحه اینستاگرامی کشف گردید و در ادامه موقعیت جغرافیایی متهم نیز شناسایی شد.

سرهنگ حسنوند یادآور شد: پس از هماهنگی‌های لازم، تیمی از ماموران پلیس به محل حضور متهم اعزام شده و متهم را دستگیر نمودند. متهم در اظهارات خود، در ابتدا منکر هرگونه بزه انتسابی گردید، اما پس از روبرو شدن با ادله‌های غیر قابل انکار کارشناسان پلیس، به جرم خود اقرار و اعتراف کرد. پس از آن متهم به همراه پرونده به دادسرا ارسال و  قرار مناسب برای نامبرده صادر گردید.

این مقام مسئول بیان کرد: مجرمان اینترنتی با تصور اینکه جرائم آنها در شبکه‌های اجتماعی خارجی قابل پیگرد و شناسایی نیست، دست به جرائم مختلف زده و کارهای غیرقانونی می‌کنند. این تصور کاملا اشتباده بوده و در صورت انجام هرگونه جرمی دیر یا زود در دام قانون گرفتار می‌شوند.

سرهنگ حسنوند همچنین در توصیه به شهروندان گفت: هوشیار باشید و اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی قرار ندهید تا مجرمین به راحتی به اطلاعات شما دست پیدا نکرده و از آنها سوءاستفاده نکنند.

مجازات انتشار اکاذیب در قانون جرایم رایانه ای

ماده 746ـ هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 − 11 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!