0

امکان تعدیل در قراردادهای شرکت های ICT با دستگاه های اجرایی فراهم شود

دسته بندی ها : شورای عالی فضای مجازی, قرارداد 27 مرداد 1399 کارشناس سایبرلا 530 بازدید
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی طی نامه ای از حسن روحانی، رییس جمهوری درخواست کرد با توجه به نوسانات نرخ ارز امکان تعدیل در قراردادهای دولتی ‌با شرکت های طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی را فراهم کند تا امکان توسعه دولت الکترونیکی که مبتنی بر تجهیزات خارجی است فراهم و واردکنندگان و مجریان پروژه‌ها از بحران اقتصادی ایجاد شده خارج شوند.

عدم امکان تعدیل در قراردادهای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات با دستگاه‌های اجرایی دولت و نیز تخصیص ندادن ارز به واردکنندگان کالا و تجهیزات ICT یا آنطور که وزارت صنعت و معدن و تجارت اعلام می‌کند: کندی در تخصیص ارز، اثرات سنگینی در توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنبال داشته است. از جمله این اثرات عقب‌ماندن این فعالان از تعهداتشان برای انجام پروژه‌های الکترونیکی سازمان‌ها و نهادهای و در نظر گرفتن جرائم سنگین برای آنها است. حالا به دنبال وخیم شدن این شرایط شورای عالی فضای مجازی هم از رییس جمهور خواسته تا این مشکل را حل کند. فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در نامه‌ای به حسن روحانی، به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی خواسته تا با دستور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور راه حل خروج از این بحران تدوین شود.

آنطور که وارد‌کنندگان کالا و تجهیزات ICT می‌گویند این فعالان از ابتدای سال ۹۹ امکان دریافت ارز را بعد از تغییرات در طبقه‌بندی کالایی این حوزه برای دریافت ارز و در نظر گرفتن ارز صادارتی برای این گروه به جای ارز نیمایی نداشته‌اند. به دنبال این اتفاق حالا بسیاری از واردکنندگان صنعت سخت‌افزار اعلام می‌کنند که در پرتگاه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و اگر سیاست‌های تخصیص ارز به همین شیوه ادامه داشته باشد ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ واردکننده تجهیزات سخت‌افزاری تعطیل خواهند شد. همچنین مدیران این شرکت‌ها می‌گویند که تعطیلی کسب‌وکارشان به دلیل تخصیص پیدا نکردن ارز و ماندن کالاهای وارداتی سال‌های گذشته در گمرک تنها بخشی از مشکلات است و در ادامه به دلیل تامین نشدن تجهیزات پروژه‌های زیرساختی بسیاری از سازمان‌‌ها و نهادها، دولت در اجرا و توسعه پروژه‌های الکترونیکی خود با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم با اشاره به همین مشکلات در نامه‌ای به رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی از او خواسته تا تدبیری برای عبور از این بحران بی‌اندیشد. فیروزآبادی در این نامه که رونوشت آن هم به محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور زده شده با اشاره به ورود کشور به مرحله‌ مهمی از ارائه خدمات دولت الکترونیکی، ایجاد زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، ایجاد مراکز داده داخلی برای میزبانی سایت‌های داخلی و خدمات دیگر الکترونیکی، تاکید کرده در شرایط فعلی و با شیوع ویروس کرونا نیاز به این خدمات الکترونیکی بیش از بیش احساس می‌شود. فیروزآبادی در این نامه با اشاره به  توسعه‌های داخلی صورت گرفته تاکید کرده که کماکان نیاز به ورود قطعات و تجهیزات در مواردی که کشور در تولید آنها به مرز خوداتکایی نرسیده است وجود دارد.

او در این نامه به جلسات متعدد مرکز ملی فضای مجازی با شرکت‌های فعال در زمینه تامین تجهیزات زیرساختی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور خبر داده و از عقب ماندن شرکت‌های فعال در این حوزه برای انجام پروژه‌های توسعه‌ای کشور ابراز نگرانی کرده است.

فیروزآبادی در این مورد در نامه خود به رئیس شورای عالی فضای مجازی نوشته است: «عدم امکان تعدیل در قراردادهای منعقده با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز توسط دستگاه‌های اجرایی موجب شده است تحقق بسیاری از تعهدات طرف قرارداد با سازمان‌های دولتی توسط بخش‌های خصوصی با مشکل جدی مواجه شده و در بسیاری از موارد به فسخ قرارداده و ضبط ضمانت‌نامه‌ها منجر شود.» به دنبال این اتفاق هم دبیر شورای عالی فضای مجازی در نامه خود به حسن روحانی از او خواسته تا با دستور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور راه‌حل‌ها و دستورالعمل‌های لازم را در این زمینه تدوین و ابلاغ کنند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 + شانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!