0

افزایش موج انتشار شایعات در فضای مجازی با هدف تخریب روابط بین المللی

دسته بندی ها : پلیس فتا, نشر اکاذیب 24 فروردین 1401 کارشناس سایبرلا 348 بازدید
سرهنگ رامین پاشایی, پلیس فتا

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور گفت: بر اساس رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی کاملاً مشخص است افزایش سطح تولید و انتشار شایعات با اهداف مغرضانه، توطئه، تخریب روابط بین‌المللی، ایجاد جو بی‌اعتمادی و القاء حس ناامیدی در هموطنان صورت گرفته است.

سرهنگ “رامین پاشایی” با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر شاهد افزایش نسبی تولید، انتشار مطالب و محتوای صوتی و تصویری شایعه‌های کذب در کشور با اهداف مغرضانه هستیم، اظهار کرد: در راستای مقابله با این پدیده مجرمانه طرح عملیاتی در تمام واحد‌های انتظامی پلیس فتا در سراسر کشور آغاز شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور با تأکید بر اینکه برخورد با شایعه سازان در اولویت مأموریتی پلیس فتا قرار دارد، ادامه داد: بر اساس رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی کاملاً مشخص است سطح تولید و انتشار شایعات با اهداف مغرضانه، توطئه، تخریب روابط بین‌المللی، ایجاد جو بی‌اعتمادی و القاء حس ناامیدی در هموطنان صورت گرفته است.

وی بیان کرد: تمام جریانات خبری منتشره در این رابطه در فضای مجازی مرتبط با کشور ایران، در کارگروه‌های ویژه رصد و پایش پلیس فتا مورد تجزیه و تحلیل و در صورت مواجه با موارد خلاف واقعه و انتشار اخبار جعلی و کذب برخورد قضائی با شایعه‌سازان در دستور کار قرار می‌گیرد.

این مقام انتظامی افزود: اولویت اصلی پلیس فتا در برخورد با هرگونه محتوای کذب و جعلی در فضای مجازی پاک‌سازی و بر طرف کردن آلودگی‌های مربوطه و در مرحله نخست توجیه مرتکبان اینگونه جرائم است اما در صورت تکرار یا انتشار، به نحوی که دارای ضرر و زیان مادی، معنوی، خسارات روحی و روانی فراوان در جامعه باشد با عوامل تولید یا منتشر‌کنندگان برابر قانون برخورد خواهد شد.

پاشایی عنوان کرد: تاکنون تعدادی افراد در این حوزه مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و ضمن هماهنگی با مراجع قضائی پس از احضار ضمن تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده‌اند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور متذکر شد: برابر بررسی‌های فنی و تخصصی صورت گرفته مشخص شده است حجم وسیعی از محتوای شایعه و کذب توسط معاندان و مغرضان در خارج از مرز‌های آبی و خارجی کشور عزیزمان با تکنیک خاص از جمله تقطیع و تحریف واقعیت تولید و منتشر می‌شود که متأسفانه تعدادی افراد در داخل کشور نیز به صورت عمدی و سازمان‌یافته یا غیرتعمدی نسبت به انتشار آن اقدام می‌کنند.

این مقام سایبری عنوان کرد: برابر واکاوی انجام شده مشخص شد اینگونه محتوا‌ها هیچگونه سنخیت و تعلق مکان و زمانی به کشور ایران نداشته و اهداف اصلی انتشار این محتوا‌های تولیدی غیرواقعی که در زمان‌های خاص منتشر می‌شود صرفاً پیگیری اهداف مغرضانه معاندین نظام است.

وی از هموطنان خواست که در صورت مواجه با هرگونه محتوا یا کلیپ صوتی و تصویری منتشر شده در فضای مجازی از جمله شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های غیر بومی، ضمن تجزیه و تحلیل ذهنی اولیه از صحت و سقم موارد منتشره اطمینان حاصل کنند و از باز نشر مطالبی که بهشایعه در فضای مجازی, شایعات اینترنتی جعلی یا واقعی بودن آن شک دارند، خودداری کنند و در چرخه انتشار شایعات قرار نگیرند.

پاشایی تصریح کرد: افراد مشهور و فعالان حرفه‌ای سرشناس فضای مجازی وظیفه مهمی در این رابطه دارند چه بسا بسیاری از این شایعات کذب که توسط معاندان در خارج از کشور تولید می‌شود به صورت ناخواسته و غیرتعمدی توسط برخی از این افراد در چرخه بازنشر قرار می‌گیرد لذا باید حتماً از واقعی بودن این اخبار اطلاع پیدا کرده و سپس اقدام به اظهار نظر و بازنشر آن کنند.

منبع: تسنیم

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!