0

اعضای ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ مشخص شدند

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه - سایبرلا

نمایندگان مجلس اعضای ناظر بر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای که بیشتر با نام کمیته فیلترینگ شناخته می‌شود را بعد از تاخیر چند ماه تعیین کردند. براین اساس سیدجواد حسینی کیا از کمیسیون صنایع و معادن و مهدی باقری از کمیسیون حقوقی و قضایی به عنوان ناظران در این کمیته انتخاب شدند.

نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز (۲۵ آبان‌ماه) مجلس با ۱۴۱ رای اعضای ناظر بر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای را انتخاب کردند. به این ترتیب سیدجواد حسینی‌کیا با ۱۰۸ رای از کمیسیون صنایع و معادن و مهدی باقری با ۹۳ رای از کمیسیون حقوقی و قضایی به عنوان اعضای این کمیته انتخاب شدند.

۶ ماه از مجلس یازدهم می‌گذرد و در این مدت اعضای ناظر بر مجامع و شوراهای تخصصی انتخاب شدند؛ اما انتخاب اعضای کمیته فیلترینگ به دلیل تشکیل نشدن کمیسیون حقوقی و قضایی به تعویق افتاد.

معرفی دو نماینده ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ

سید جواد حسینی‌کیا نماینده سنقر است. او در مجلس دهم نیز عضو کمیسیون صنایع و معادن بود. او تحصیلات حوزوی دارد و در سوابق او فعالیتی در حوزه فناوری اطلاعات به چشم نمی‌آید. او پیش از مجلس دهم جانشین نهاد رهبری در دانشگاه رازی کرمانشاه و نماینده طلاب و فضلای شهرستان سنقر کلیایی در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در دوره پنجم و ششم بود. همچنین شیخ مهدی باقری، نماینده زنجان و طارم است و او هم تحصیلات حوزوی دارد در کارنامه کاری او تدریس رشته حقوق در دانشگاه‌ها هم دیده می‌شود. او از جمله نمایندگانی بود که در دور دوم انتخابات وارد مجلس یازدهم شد.

معرفی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه سال ۱۳۸۸ و براساس ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد. طبق این ماده قانونی به کمیته فیلترینگ مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش وب‌سایت‌های حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایت مردمی سپرده شده است. این کارگروه زیر نظر دادستان کل کشور، متشکل از ۱۲ عضو است که ۶ نفر از آنها از سمت قوه‌مجریه انتخاب می‌شوند و ۲ نفر دیگر آن نیز از قوه مقننه برای حضور در جلسات این کارگروه معرفی می‌شوند. دادستان کل کشور به عنوان رئیس کارگروه، رئیس یا نماینده سازمان صدا‌وسیما، وزیر یا نماینده وزیر اطلاعات، وزیر یا نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر یا نماینده دادگستری، وزیر یا نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر یا نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر یا نماینده وزیر آموزش و پرورش، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یک نفر از نمایندگان عض کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تایید مجلس و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اعضای ۱۲ نفر کمیته فیلترینگ را تشکیل می‌دهند.

سانسور و فیلترینگ اینترنت, مسدود سازی سایت, سایبرلاطبق ساختار کمیته فیلترینگ و بر مبنای ماده ۲۲ قانون جرائم رایانه‌ای اعضای کارگروه موظفند هر ۲ هفته یکبار تشکیل جلسه داده و در این جلسه‌ها در خصوص فیلتر شدن وب‌گاه‌های مختلف به بحث و تبادل نظر و در نهایت رای‌گیری بپردازند. برگزاری جلسات این کارگروه به صورت آنلاین نیز از دو سال پیش و براساس اساسنامه این کارگروه در دستور کار قرار گرفت. دولت و در راس آن وزارت ارتباطات و همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری یکی از مخالفان اصلی برگزاری جلسات آنلاین کمیته فیلترینگ بوده‌‌اند.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری پیش از این اعلام کرده بود که برگزاری این جلسات به شکل آنلاین از نظر حقوقی با مشکل جدی مواجه است. هرچند که در همان زمان جواد جاویدنیا، معاون سابق دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی گفت که این جلسات براساس مصوبات قانونی داخلی کمیته به شکل آنلاین برگزار می‌شود. در دور گذشته مجلس یکی از چالش‌های اصلی حضور نمایندگان ناظر مجلس دهم در این جلسات در اختیار نداشتن نام کاربری و رمز عبور بود. همچنین دو نماینده مجلس دهم حاضر در کمیته فیلترینگ یعنی محمد کاظمی و رمضانعلی سبحانی‌فر، که حالا هم مدیرعامل شرکت ملی پست است، در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم از او خواستند تا به دلیل غیرقانونی بودن برگزاری جلسه‌های انلاین کمیته فیلترینگ، دلیل برگزار نشدن جلسه‌های آن به صورت فیزیکی را پیگیری کند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!