0

نماینده مجلس: اظهارنظر عجولانه در حوزه فضای مجازی پیامدهای جبران ناپذیری دارد

دسته بندی ها : حکمرانی فناوری اطلاعات, فضای مجازی 9 مرداد 1400 کارشناس سایبرلا 330 بازدید
حقوق اینترنت و فضای مجازی

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی گفت: هر گونه اظهار نظر و تصمیم گیری غیرکارشناسانه، عجولانه و شتابزده، آثار و پیامدهای جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

دکتر حسین نوش آبادی روز جمعه اظهار داشت: گسترش فزاینده‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و ضرورت سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند به منظور بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن برای پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم، لزومِ برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن را اقتضا می‌کند.

وی گفت: بی شک، پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ اخیر، یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است، رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی و عرصه‌ ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: مواجهه‌ هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه، برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات آن از یک سو و مدیریت، نظارت و رصد کارآمد و روز آمد، از سوی دیگر، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی افزود:رصد وضعیت جاری فضای مجازی، پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات در این فضا در سطح ملی و بین‌المللی، هماهنگی میان نهادهای ذی‌ربط، ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه، مورد انتظار رهبری معظم انقلاب اسلامی است.

نوش‌آبادی سالم‌سازی و حفظ امنیت همه جانبه‌ فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه را دارای اهمیت ویژه دانست و بر جلوگیری از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه جانبه‌ فرهنگی و لزوم ترویج‌ هنجارها، ارزش ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی و نیز رونق محتوا، تاکید کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاستگذاری آگاهانه، مسوولانه و مقتدرانه در خصوص فضای مجازی، با توجه به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده‌ عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی، ضرورت استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و خروج از حالت انفعال در عرصه‌ فضای مجازی را می‌رساند.

وی افزود: امروز تولید محتوای اسلامیِ متقن و جذاب، ‌ به صورت جدی احساس می شود و بی تردید، گستره‌ فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، لزومِ طراحیِ مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه را، صد چندان کرده است.

حقوق اینترنت, حقوق فضای مجازی, سایبرلاعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هر گونه ورود و تصمیم‌گیری در حوزه‌ فضای مجازی که ده ها میلیون نفر در داخل کشور از آن استفاده می کنند و هزاران کسب وکار در این بخش، جریان دارد، از حساسیت بالایی برخوردار است و به دلیل پیچیدگی ها و متغیرهای فراوانی که در این وجود دارد، هر گونه اظهار نظر و تصمیم گیری غیر کارشناسانه، عجولانه و شتابزده، آثار و پیامدهای جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت:همانطور که ریاست مجلس شورای اسلامی بیان کرد، ابهامات و اشکالاتی متوجه طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، است که نیازمند بررسی و اصلاح است.

وی گفت: قانون گذاری و تصمیم گیری در حوزه فضای مجازی، که با زندگی روز مره و کسب و کار جامعه، سروکار دارد و جزئی از زندگی حقیقی مردم شده است و نمی توان آن را به دور از چشم‌ مردم و پشت درب های بسته یک کمیسیون، انجام داد.

وی گفت: خوشبختانه همین انتقاد و مواضع دلسوزانه عده ای از نمایندگان مجلس، موجب شد، بررسی این طرح، فقط محدود به کمیسیون فرهنگی نشود و نمایندگان منتخب از کمیسیون های دیگر مجلس و همچنین مسئولان و کارشناسان دولت نیز در جلسات بررسی این طرح حضور داشته باشند تا اشکالات و ابهامات موجود برطرف شود و گزارش آن به صورت علنی و شفاف، در اختیار مردم قرار گیرد.

نوش‌آبادی گفت: طراحان طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، تاکید کردند که به دنبال محدود و محروم کردن مردم از امکانات اینترنت و فضای مجازی نیستند و قصد آنان سامان دهی، قانون‌مند کردن، و بر طرف کردن موانع و صیانت از حقوق مردم در فضای رها شده‌ی فضای مجازی و پیشگیری از آسیب هایی موجود در این عرصه هستند تا ضمن مدیریت مطلوب،  هم منافع مردم تامین شود و هم حقوق عمومی و نظم و امنیت کشور، مورد صیانت و حفاظت قرار گیرد.

وی افزود: در نظر گرفتن صلاحیت، وظایف و اختیارات شورای عالی فضای مجازی که متشکل از سران سه قوه و مدیران ارشد نظام و متخصصان حوزه مجازی و منصوب مقام معظم رهبری هستند و طبق فرمان ایشان،  مسوولیت سیاست گذاری و تصمیم‌گیری در عرصه فضای مجازی را به عهده دارند، نباید نادیده گرفته شود.

منبع: ایرنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!